printlogo


کد خبر: 207412تاریخ: 1397/12/16 00:00
اظهارنظر‌‌های برخی اعضای شورای شهر پنجم و مدیران شهرداری از خیز برداشتن برای گران کردن هزینه خدمات شهری حکایت دارد
دمیدن در شیپور گرانی پایتخت!

گروه اجتماعی: مدیریت جدید شهری تهران معتقد است برای ارائه خدمات در شهر چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارد، از این رو قیمت‌خدمات شهری سال آینده افزایش می‌یابد. این روزها در خیابان بهشت، اعضای شورا مشغول بالا و پایین کردن میلیاردی اعتبارات برای اداره شهر تهران در سال آینده هستند و هرکس سنگ حوزه مربوط به خود را به سینه می‌زند!
برخی خوشحال از افزایش بودجه در حوزه‌ اختصاصی خود و برخی ناراحت از کاهش بودجه بخش مربوط به خود هستند. اما در واقع اعضا برای  زندگی بیش از 8 میلیون شهروند تهرانی در حال تصمیم‌‌‌گیری هستند و هر روز هم قیمت‌ها را بالاتر می‌برند و معتقدند شهر اوضاع خوبی ندارد و مردم باید هزینه اداره شهر را بپردازند. شورای شهر تهران ۲۰ درصد بهای خدمات شهری (از جمله خدمات در بخش حمل‌ونقل و بهشت‌زهرا) را در سال ۹۸ افزایش داد.
پافشاری بر گرانی!
فارس در این‌باره نوشت: سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران که بارها تاکید کرده مردم باید هزینه‌ زندگی در شهر را پرداخت کنند، گفته است: «ما هیچ خدماتی نداریم که درآمد و هزینه‌اش تراز باشد. برای مثال به خدماتی که در بهشت‌زهرا ارائه می‌شود می‌توان اشاره کرد که برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت ما چاره‌ای جز افزایش قیمت خدمات شهری در سال آینده نداشتیم». بنا بر اظهارات عضو شورای شهر تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، «در صورتی که ما افزایش ۲۰ درصدی خدمات را در سال آینده در نظر نمی‌گرفتیم، باید به سمت کاهش خدمات یا کاهش کیفیت آنها حرکت می‌کردیم که این موضوع منطقی نبود و به همین دلیل ما چاره‌ای جز افزایش بهای خدمات در سال آینده نداشتیم».
تأکید بر گرانی مترو
وی با بیان اینکه قیمت واقعی بلیت مترو  ۱۱ هزار تومان است، گفت: البته من در مصاحبه‌های قبلی رقم بلیت مترو را ۱۰ هزار تومان اعلام کردم اما با کار کارشناسی که با شهرداری تهران انجام شد، قیمت واقعی بلیت مترو ۱۱ هزار تومان اعلام شده است.
یک بار نرخ‌ها را افزایش دهیم
برخی شورایی‌ها معتقدند با یک بار افزایش، هزینه در شورا و شهرداری کمتر می‌شود. بهاره آروین، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران در این‌باره گفته است: «ما در طول سال افزایش بهای خدمات خواهیم داشت و در طول سال هم هر خبری از شورا بیرون می‌آید نشان از این دارد که یک نرخی را افزایش می‌دهیم و هیأت تطبیق فرمانداری تهران نیز با هزینه‌های بیشتر از نرخ تورم مخالفت خواهد کرد و بیشتر از آن به صلاح شهر نیست. در حال حاضر حقوق کارکنان نیز 20 درصد افزایش یافته است». بنابر اظهارات وی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بعضی از نرخ‌ها نیز چندین سال است افزایش نیافته و اگر یک بار در سال تعرفه‌ها را افزایش دهیم، هزینه‌ها در شورا و شهرداری کمتر می‌شود.
چراغ سبز برای افزایش کرایه
جالب اینجاست که سال آینده نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس هم افزایش می‌یابد. گفته شده این افزایش متناسب با نرخ تورم خواهد بود، البته هنوز عدد رسمی در این زمینه اعلام نشده است. در همین ارتباط محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال آینده خبر داد و گفت: این افزایش بر اساس نرخ تورم است.
موافقت با ساخت‌وساز
در ۶۲ باغ تهران
در جلسه علنی شورای شهر تهران کلیات استفساریه شهردار تهران درباره ساخت و ساز در ۶۲ باغ به تصویب رسید. این در حالی است که اعضای شورای پنجم تهران معتقد بودند شورای چهارم باغات تهران را در سال‌های گذشته تخریب کرده است. در جلسه شورای شهر تهران، بررسی استفساریه شهرداری تهران درباره تعیین تکلیف پرونده‌هایی که در پی لغو مصوبه برج- باغ معطل مانده بودند روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت. بر همین اساس مقرر شده بنا به پیشنهاد شهردار تهران، برای 62 پرونده‌ای که عوارض خود را به صورت سیستمی و کامل پرداخت کرده‌اند، مجوز ساخت و ساز صادر شود. زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران درباره استفساریه شهرداری و تعیین تکلیف باغات تهران اظهار کرد: توجه به باغات و صیانت از فضای سبز یکی از اقدامات خوب شورای پنجم بوده است که با پیشنهاد جایگزینی مصوبه برج- باغ به خانه- باغ تبدیل شده است که با نظارت شورای شهرسازی کمترین واگذاری را در باغات داشته باشیم اما از آنجایی که قبل از لغو مصوبه برج- باغ پرداخت‌هایی انجام‌شده و حق و حقوقی در میان است و باید درباره صدور پروانه ساخت در چند باغ به‌رغم میل باطنی تصمیم‌‌‌گیری کنیم. نوری بیان کرد: 62 باغ پروانه ساخت گرفتند که بیشترین فراوانی در منطقه یک با 37 باغ بود.
نظر شورای پنجم
 رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: نظر شورای پنجم همان مصوبه‌ای است که قبل از بودجه تحت عنوان خانه- باغ به تصویب رسید اما باید این وضعیت را مدیریت کنیم. همه این 62 باغ به ارزش 170 میلیارد تومان است که قبل از لغو مصوبه برج- باغ عوارض‌شان را به طور کامل پرداخت کرده‌اند. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی موضوع پرونده 62 برج- باغ در تهران گفت: عنوان مصوبه ما پیشنهاد به شورای عالی شهرسازی است و شهرداری می‌تواند به استناد پیوست فعلی طرح جامع بگوید من به این افراد مجوز می‌دهم. وی با بیان اینکه اگر 62 پرونده برج- باغ به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، مصوبه سوراخ می‌شود، گفت: بنابراین اگر ما اجازه را صادر نکنیم، ممکن است اصل مصوبه لغو برج- باغ‌ها در معرض خطر قرار گیرد و چاره‌ای نداریم جز اینکه این موضوع بررسی شود و اینگونه نبوده است که ناگهانی تصمیم گرفته باشیم. در نهایت اعضای شورای شهر تهران به کلیات این پیشنهاد و استفساریه رای مثبت دادند و بر همین اساس مجوز ساخت‌وساز در 62 باغ صادر شد.


Page Generated in 0/0125 sec