printlogo


کد خبر: 207420تاریخ: 1397/12/16 00:00
خبر «وطن‌امروز» تأیید شد؛ بهرام قاسمی سفیر ایران در پاریس می‌شود
راز سکوت در برابر فرانسه

گروه سیاسی: پس از حدود 9 ماه عدم معرفی سفیر ایران و فرانسه برای حضور در پاریس و تهران، سرانجام سفرای 2 کشور انتخاب شدند و قرار است طی روزهای آتی ماموریت خود را شروع کنند. بر این اساس بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه سفیر ایران در پاریس خواهد بود.
به گزارش «وطن امروز»، بیش از 8 ماه از عدم معرفی سفیر جدید فرانسه در تهران می‌گذرد. فرانسه حدود 2 هفته بعد از ادعای واهی دستگاه امنیتی بلژیک مبنی بر تلاش ایران برای بمب‌گذاری در همایش منافقین، سفیر خود در ایران را فراخواند و در مقابل، از تابستان امسال با پایان یافتن مسؤولیت ابوالقاسم دلفی، سفیر پیشین ایران در فرانسه، جایگزین وی معرفی نشد و این یعنی از تابستان امسال تاکنون فرانسه و ایران در کشورهای یکدیگر سفیر ندارند. سناریوی ادعایی علیه ایران زمانی آغاز شد که دادستان بلژیک اعلام کرد پلیس این کشور یک زوج بلژیکی ایرانی‌تبار را روز شنبه ۳۰ ژوئن (نهم تیرماه) در بروکسل به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق[منافقین] دستگیر کرده است. در همین رابطه، یک دیپلمات ایرانی مستقر در سفارت ایران در اتریش نیز به اتهام تماس با این زوج توسط پلیس آلمان دستگیر شد. این دیپلمات همان اسدالله اسدی است که بیش از 8 ماه از بازداشت غیرقانونی او می‌گذرد اما همچنان اقدام موثری برای آزادی وی از سوی دستگاه دیپلماسی انجام نشده است.
چندی پس از طرح این ادعای کذب امنیتی علیه ایران، یک منبع دیپلماتیک فرانسوی با تایید فراخوانده شدن سفیر این کشور در تهران به دلیل حمایت پاریس از گروهک منافقین به رویترز گفت: فرانسه از این گروه حمایت نمی‌کند اما این سازمان آزاد است به فعالیت‌های خود ادامه دهد!
در همین راستا و جهت افزایش فشار دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی، دولت فرانسه به ایران گفت تهران باید رسما از پاریس به خاطر ماجرای ادعای بمب‌گذاری در همایش منافقین عذرخواهی کند! فرانسه گفته است تا زمانی که ایران در این زمینه عذرخواهی نکند نه سفیر جدیدی به تهران معرفی می‌کند و نه سفیر جدید ایران را در پاریس می‌پذیرد. 28 شهریور گذشته رویترز در خبری از شرط فرانسه برای معرفی سفیر جدید در تهران پرده برداشت. در این خبر صراحتا عنوان شد عدم معرفی سفیر به ماجرای ادعای واهی تلاش ایران برای بمب‌گذاری در همایش سالانه منافقین مرتبط است. این رسانه انگلیسی به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده، گزارش داد: فرانسه تا زمانی که ایران درباره طرح ادعایی بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس اطلاعاتی در اختیار فرانسه نگذارد، از معرفی سفیر جدید خود در تهران خودداری خواهد کرد. یک منبع نزدیک به ریاست‌جمهوری فرانسه در این رابطه به رویترز گفت: «ما امروز در تهران کاردار داریم و دیالوگی در سطح بالا میان مقام‌های فرانسوی و ایرانی در جریان است». وی بیان داشت: «ما سعی داریم روشن کنیم ماجرا پیرامون این حادثه چه بود... من نمی‌گویم رابطه مستقیمی [با منصوب نشدن یک سفیر] وجود دارد اما ایران قول داده در هفته‌های آینده فکت‌هایی عینی در اختیار ما بگذارد که امکان خواهد داد روابط دیپلماتیک خود را به صورتی که حالا هست دنبال کنیم». همچنین یک منبع دیپلماتیک فرانسوی هم به این رسانه انگلیسی گفت: «معرفی سفیر جدید در نتیجه آن توطئه [ادعایی] معلق شده است».
با همه اینها به نظر می‌رسد پس از گذشت چند ماه تنش میان دو کشور و حل و فصل برخی سوءتفاهمات، ایران و فرانسه جهت معرفی سفرای خود در تهران و پاریس به توافق رسیده‌اند. خبرگزاری دولتی ایسنا در این باره خبر داد: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و سفیر پیشین ایران در ایتالیا و اسپانیا قرار است سفیر جدید تهران در پاریس باشد. همچنین فیلیپ
تیه بو، سفیر جدید فرانسه در ایران خواهد بود.
قاسمی که 2 سال است مسؤولیت سخنگویی و ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا تأیید کرد بزودی این سمت را ترک می‌کند و فرد جدیدی جایگزین او خواهد شد. طبق این گزارش بهرام قاسمی بزودی بعد از طی مراحل تشریفاتی و انجام پروتکل‌های رایج اداری به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران عازم پاریس خواهد شد و مسؤولیت سفارت ایران در این کشور اروپای غربی را برعهده خواهد گرفت.
از سوی دیگر «تیه بو» نیز ظرف هفته‌های آتی رسماً کار خود را در تهران آغاز می‌کند. او یک کارشناس مسائل هسته‌ای است و پیش‌تر نماینده فرانسه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.
تکذیبیه‌ای که تأیید شد!
از چند ماه قبل و به دنبال پایان ماموریت سفیر سابق ایران در پاریس موضوع انتخاب قاسمی برای این سمت مطرح بود، هرچند قاسمی مردادماه گذشته این خبر را تکذیب کرده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه 8 مردادماه گذشته  در واکنش به حضورش به عنوان سفیر ایران در فرانسه گفت: همچنان به عنوان سخنگو در خدمت شما هستم. نباید اخبار را خیلی جدی گرفت و عمدتا به دلیل سمت من گمانه‌زنی وجود دارد!
آذرماه گذشته «وطن‌امروز» در گزارشی با اشاره به همین موضوع نوشته بود: انتصاب قاسمی به عنوان سفیر ایران در فرانسه قطعی و نهایی شده بود اما طرف فرانسوی، پذیرش قاسمی را منوط به عذرخواهی رسمی ایران از فرانسه به خاطر ماجرای ادعای بمب‌گذاری در همایش منافقین کرده است!
3 هفته قبل و پس از سفر عراقچی، معاون ظریف به فرانسه، نشریه فرانسوی لوفیگارو مجددا از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه به عنوان سفیر جدید ایران در فرانسه نام برده بود. معاون ظریف به این نشریه فرانسوی گفته بود: برای تبادل سفرا در موعدی خیلی نزدیک (طی روزهای آینده) توافق کرده‌ایم.
علت انفعال دستگاه دیپلماسی چیست؟
در ماه‌های گذشته و همزمان با طرح موضوع انتخاب قاسمی به عنوان سفیر ایران در پاریس، این پرسش از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است که آیا موضوع حضور بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه به عنوان سفیر ایران در پاریس، یکی از دلایل عدم تمایل وزارت امور خارجه در واکنش نشان دادن به اعلام دشمنی آشکار و به عبارتی اعلان جنگ علنی فرانسه به ایران است؟!
از ابتدای امسال و به موازات تشدید تحرکات ضدایرانی آمریکا، فرانسه نیز در کنار سایر کشورهای اروپایی، فشارهای سیاسی و دیپلماتیک خود علیه ایران را بشدت افزایش داد. حمایت از گروهک‌های تروریستی، اخراج دیپلمات‌های ایرانی به بهانه‌های واهی و اثبات نشده و همچنین طرح برخی ادعاها علیه اسدلله اسدی، دیپلمات ایرانی مستقر در وین که به بازداشت او توسط پلیس آلمان منجر شد از جمله اقدامات خصمانه پاریس علیه تهران بود. به این موارد همچنین می‌توان همراهی فرانسه با سیاست‌های آمریکا علیه برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را هم افزود. با این حال اما عیان‌ترین اقدام ضدایرانی فرانسه علیه ایران را باید دعوت پارلمان این کشور از سرکرده گروهک منافقین دانست. مریم رجوی، سرکرده تروریست‌‌های منافقین دوم اسفند به پارلمان فرانسه رفت تا در جمع رئیس پارلمان و مقامات فرانسوی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کند. او در سخنرانی خود بارها از مقامات فرانسوی به‌خاطر حمایت‌‌های گسترده از منافقین قدردانی کرد. سرکرده منافقین در مجلس ملی فرانسه بر نابودی برنامه موشکی ایران تاکید کرد. او همچنین گفت جمهوری اسلامی ایران نسبت به مواضع اروپایی‌ها مبنی بر تعطیلی برنامه موشکی تهران، بی‌اعتناست. نکته جالب اینکه سرکرده گروهک تروریستی منافقین در سخنرانی خود به مقامات فرانسوی گفت هسته‌‌هایی «شورشی» را در ایران علیه جمهوری اسلامی تشکیل داده است. سخنرانی سرکرده یک گروهک تروریستی درباره «هسته‌های شورشی» در ایران یک معنای روشن دارد و آن اقدام به خرابکاری و ایجاد ناامنی در ایران است. از سوی دیگر زمانی که این سخنان در پارلمان فرانسه بیان می‌شود، پیام آن تصریح فرانسه بر دشمنی با ایران و به نوعی اعلان جنگ این کشور به ایران خواهد بود.
با همه اینها دستگاه دیپلماسی دولت آنچنان که باید و شاید نسبت به این حجم از اقدامات ضدایرانی فرانسه واکنش درخوری نشان نداد تا به این ترتیب اینگونه اقدامات ضدایرانی پاریس تداوم یابد. وزارت امور خارجه ایران حتی در زمان اعتراضات خیابانی جلیقه‌زردها در خیابان‌های فرانسه نیز سکوت پیشه کرد، در حالی که رئیس‌جمهور فرانسه سال گذشته و در جریان اغتشاشات دی‌ماه در اقدامی مداخله‌جویانه طی تماس تلفنی با روحانی خواستار مماشات با معترضان شده بود! همین مسائل نیز موجب شد برخی رسانه‌ها این گزاره را پیش بکشند که علت این رویکرد منفعلانه وزارت امور خارجه، عدم پذیرش سفیر ایران از سوی فرانسه از سویی و تلاش دستگاه سیاست خارجی کشور برای داشتن سفیر در این کشور اروپایی از سوی دیگر بوده است.
هر چند به نظر می‌رسد سکوت دستگاه دیپلماسی ظریف در قبال گستاخی‌های اخیر فرانسه فراتر از ملاحظات دیپلماتیکی چون تعجیل در معرفی سفیر ایران در پاریس بوده باشد.
«وطن امروز» هفته گذشته در این راستا نوشت: «واقعیت این است که از زمان برجام و پس از آن یعنی خروج آمریکا از این معاهده و شروع مذاکرات برجامی با اروپا، عموم موضع‌گیری‌های وزارت امورخارجه
«شرطی» شده است. از جمله در دوران مذاکرات 8‌ماهه با اروپا یعنی از اردیبهشت تا بهمن‌ماه، وزارت امور خارجه در مقابل رفتارهای خصمانه اروپا همواره یا سکوت کرد یا واکنش متقابلی نشان نداد تا به مذاکرات لطمه‌ای نخورد.
اکنون با مشخص شدن سطح اقدامات اروپا برای حفظ برجام که در قالب INSTEX تعریف شد، این سوال مطرح می‌شود: وزارت امور خارجه این‌ بار به خاطر کدام قید و ملاحظه نمی‌تواند موضعی شفاف و صریح در مقابل حضور سرکرده گروهک منافقین در پارلمان فرانسه بگیرد؟»


Page Generated in 0/0056 sec