printlogo


کد خبر: 207445تاریخ: 1397/12/16 00:00
آیا آمریکا 90 درصد کشورهای سازمان ملل را تحریم می‌کند؟
جنون تحریم به سبک یانکی‌ها

گروه بین‌الملل: در شرایطی که اکثریت جامعه جهانی «نیکلاس مادورو» و دولت قانونی او در ونزوئلا را که به‌وسیله انتخابات دموکراتیک برگزیده شده به رسمیت می‌شناسند، نماینده ویژه‌ای که دونالد ترامپ برای مداخله در امور این کشور بحران‌زده آمریکای لاتین مامور کرده طی اظهارنظری جنون‌آمیز اعلام کرد طرف‌های سومی که از تغییر دولت در ونزوئلا حمایت نمی‌کنند، احتمالا توسط واشنگتن تحریم خواهند شد.«الیوت آبرامز» نومحافظه‌کار صهیونیست جنگ‌طلب و سرشناس و نظریه‌پرداز بزرگ‌‌‌‌‌ترین مداخله‌‌های نظامی آمریکا در کشورهای دیگر طی 3 دهه گذشته، سه‌شنبه پیش با این اظهارنظر بخشی دیگر از ایده‌‌های جنون‌آمیزی را که در عصر ترامپیسم در کاخ سفید مطرح می‌شود رونمایی کرد.  به گزارش شبکه آرتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آبرامز که بتازگی پس از بیش از یک دهه دوری به دستگاه دیپلماسی آمریکا بازگردانده شده در جریان کنفرانسی خبری دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا را به اعمال تحریم‌‌های ثانویه در درازمدت تهدید کرد. او سپس «جنون تحریم» به سبک یانکی‌ها را با بیان اینکه «واشنگتن خود را به اعمال تحریم علیه دولت مادورو محدود نکرده و حتی کسانی را که از او حمایت می‌کنند نیز مورد تحریم قرارخواهد داد» به نمایش گذاشت.
این در حالی است که از 193 کشور عضو رسمی سازمان ملل تنها 19 دولت شامل کانادا، ایالات متحده، گواتمالا، هندوراس، کاستاریکا، پاناما، کلمبیا، اکوادور، پرو، پاراگوئه، برزیل، آرژانتین و شیلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رژیم صهیونیستی، بریتانیا، دانمارک، پرتغال و کوزوو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا یعنی «خوان گوایدو»را به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور به رسمیت شناخته‌‌اند، یعنی کمتر از 10 درصد. به عبارت دیگر آبرامز به نیابت از رئیسش،
90 درصد کشورهای جهان را تهدید به تحریم کرده است. نکته جالب اینکه تاکید بر تحریم‌‌های ثانویه توسط نماینده ترامپ زمانی جدی‌‌‌‌‌‌تر شد که آبرامز جنگ‌طلب با تشخیص اینکه حمله احتمالی پنتاگون به ونزوئلا به بهانه حمایت از گوایدو، مامور سازمان سیا در این کشور، به یک جنگ قاره‌ای و حتی جهانی آن هم در نزدیکی مرزهای ایالات متحده خواهد انجامید، هفته پیش یاوه‌گویی‌‌های رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ با ونزوئلا را اصلاح کرده و گفته بود: «همه گزینه‌ها روی میز است اما تمایل داریم فعلا از گزینه‌های اقتصادی و دیپلماتیک و دیگر اقدامات مناسب استفاده کنیم».
در همین راستا، «کالین کاول» استاد علوم‌سیاسی انگلیسی گفته است که ترامپ و مشاورانش در شرایطی ادعای همراهی بیشتر کشورهای جهان را با خواست واشنگتن دارند که آمریکا بیشتر و بیشتر در محاصره اکثریتی از کشورهای جهان قرار می‌گیرد که نمی‌خواهند زیر بار زیاده‌‌خواهی‌های امپریالیسم آمریکایی بروند.
پیش از آنکه آبرامز 90 درصد کشورهای جهان را به تحریم‌‌های جنون‌آمیز تهدید کند، «جان بولتون» مشاور امنیت‌ملی ترامپ نیز ونزوئلا و کره‌شمالی را تهدید کرده بود تحریم‌هایی شدیدتر منتظر آنها خواهد بود، حال آنکه ترامپ درباره کره‌شمالی هسته‌ای موضعی بسیار ملایم‌‌‌‌‌‌تر از ونزوئلا دارد.
مادورو: بالاخره بر اقلیتی دیوانه غلبه خواهیم کرد
رئیس‌جمهوری ونزوئلا تأکید کرد «اقلیتی دیوانه» را که مصمم به بی‌ثبات کردن کشور هستند، شکست خواهد داد. نیکلاس مادورو این اظهارات را سه‌شنبه در نخستین‌ سخنرانی عمومی‌اش از زمان بازگشت خوان گوایدو، رهبر مخالفان به ونزوئلا مطرح کرد. مادورو گفت ما با قوی‌ترین امپریالیسم 200 سال اخیر روبه‌رو هستیم. کشور و ملت ما با تجاوزات اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک و همچنین خرابکاری و تلاش‌ها برای مختل کردن زندگی عادی در این کشور مواجه بوده است. این در حالی است که گفته شده مخالفان دولت کاراکاس نیز قرار است در روز شنبه تظاهرات ضد دولتی برگزار کنند. گوایدو از سه‌شنبه گذشته که برای شرکت در نشست گروه لیما به کلمبیا رفته بود، به چندین کشور آمریکای لاتین سفر کرد تا حمایت آنها را برای انتقال قدرت در ونزوئلا جلب کند.
 


Page Generated in 0/0161 sec