printlogo


کد خبر: 207470تاریخ: 1397/12/18 00:00
تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون اصل 90 مجلس برای بازدید میدانی از ایران‌خودرو و سایپا
ادامه فروش فوری برای مقابله با گرانی فوری!
معاون امور صنایع وزیر صمت: کار ثبت‌سفارش خودرو‌های وارداتی آغاز و به همه شرکت‌ها اعلام شده است

گروه اقتصادی: از اول اسفند تاکنون 2 خودروساز بزرگ کشور با طرح‌های مختلف و روزانه فروش فوری، اغلب خودروهای پروفروش و پرتیراژ خود را با مدت زمان تحویل یک ماهه و به قیمت 5‌درصد زیر نرخ بازار به شهروندان می‌فروشند. ایران‌خودرو در این طرح‌ خودروهایی از جمله پژو۲۰۶ تیپ۲ و پژو۲۰۶ صندوقدار با قیمت‌های 66 میلیون و 825 هزار تومان و 80 میلیون و 300 هزار تومان و سمند ال‌ایکس EF7 با قیمت 73 میلیون و 840 هزار تومان به‌ فروش ‌رسانده و امکان فروش آنها تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد. همچنین بر اساس شرایط پیش‌فروش نوروزی شرکت سایپا محصولات سایپا 131، سایپا 151، تیبا، کوییک و ساینا با تحویل هفته چهارم آبان، آذر و دی 98 عرضه می‌شود. بر اساس این اعلام میزان پیش‌پرداخت متقاضیان برای خودروهای سایپا 131 و سایپا 151 مبلغ 14میلیون تومان و برای خودروهای تیبا، کوییک و ساینا مبلغ 18 میلیون تومان با سود مشارکت 18 و سود انصراف 12 درصد است. اگرچه تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت با این فرمول‌ها، پاسخگویی به نیاز بازار، کاهش قیمت و رونق تولید خودرو است اما آنچه در عمل روی نداده، کاهش قیمت خودرو در بازار و پاسخگویی به نیازها در زمان مقرر است، چرا که خودروسازان در عمل به تعهدات خویش از قانون حساب نمی‌برند و چنانچه در زمان تحویل نتوانند خودرو را به متقاضی بدهند، از وی می‌خواهند انصراف بدهد؛ همان‌گونه که پارس‌خودرو از ثبت‌نام‌کنندگان ساندرو به 4 روش خواست از دریافت رنو ساندرو انصراف دهند.
خودروسازان نمی‌توانند پیش‌فروش‌ها را تحویل دهند
در همین باره سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون متبوعش برای بررسی مشکلات صنعت خودرو خبر داد و گفت: اگرچه در ۲۹ آذر 97 خودروسازان متعهد شدند همه خودروهای پیش‌فروش شده را ظرف مدت 6 ماه به خریداران تحویل دهند اما در هفته گذشته این شرکت‌ها اذعان کردند حداقل یک سال فرصت برای تحویل این خودروها نیاز است. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به جلسه کمیسیون اصل90 با وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، اظهار داشت: در ماه‌های گذشته بیشترین حجم شکایات رسیده به کمیسیون اصل ۹۰ مربوط به خودروهای پیش فروش شده و قیمت لجام‌گسیخته چهارچرخ‌ها بود به همین دلیل این کمیسیون هفته گذشته برای بررسی مشکلات صنعت خودروسازی جلسه‌ای با حضور مسؤولان امر برگزار کرد. نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: ۲۹ آذر 97 در جلسه‌ای که در کمیسیون اصل 90 تشکیل شد، خودروسازان تعهد دادند در صورتی که خودروهای تولیدی را ۵ درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند بتدریج و در هر مرحله می‌توانند قیمت خودروها را 5 درصد کاهش دهند. در صورت تحقق وعده خودروسازان، قیمت خودرو باید در آخرین فروش نقدی- که 12 اسفند بود- نسبت به 29 آذر حداقل ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد، در حالی که نه‌تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده، بلکه از 29 آذر تاکنون 20 تا ۳۰ درصد نیز افزایش قیمت داشته است. وی با بیان اینکه خودروسازان ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش‌فروش شده را تاکنون تحویل نداده‌اند، خاطرنشان کرد: آنها تا یک سال آینده نیز نمی‌توانند خودروهای پیش فروش شده را تحویل داده و به تعهدات خود عمل کنند. وی اضافه کرد: به‌دلیل خُلف وعده‌های مکرر خودروسازان، قرار شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان حسابرسی و کارشناسان حوزه خودرو تشکیل شود تا با بازدیدهای میدانی از 2 شرکت بزرگ خودروساز و بررسی مشکلات آنها ابهامات موجود در صنعت خودروسازی‌ کشور برطرف شود. سخنگوی کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز باید نهایت همکاری را با کمیته‌ یاد شده داشته باشند، تأکید کرد: ابهاماتی که در موضوعات مالی و خودروهای پیش‌فروش شده وجود دارد با این بررسی روشن خواهد شد. به‌گفته پارسایی، اگر چه خودروسازان ادعا می‌کنند ۲۰ درصد از تولید خود را در فروش‌های نقدی ثبت‌نام می‌کنند اما به نظر می‌رسد ثبت‌نام خودرو در طرح‌های فروش نقدی بیش از این مقدار باشد.
وی با بیان اینکه هدف نمایندگان از تشکیل کمیته برای بررسی مشکلات صنعت خودروسازی جلوگیری از ایجاد بحران جدی در جامعه است، گفت: خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیش‌فروش خودرو از مردم دریافت کرده‌اند اما روشن نیست این مبلغ در چه محلی هزینه شده است، همچنین این شرکت‌ها زیان انباشته دارند. وی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مسؤول رسیدگی به شکایات دریافتی و نظارت بر عملکرد 3 قوه است، ادامه داد: با توجه به اینکه 2 خودروساز بزرگ کشور دولتی هستند، کمیسیون اصل 90 به موضوع خودروهای پیش فروش شده و قیمت آنها ورود کرده است.
فروش فوری خودرو ادامه دارد
از سوی دیگر معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تا زمان تعدیل قیمت‌ها، سیاست فروش فوری خودرو ادامه دارد، گفت: قیمت‌ها در بازار رو به کاهش است. فرشاد مقیمی در این‌باره افزود: تا زمانی که به تعادل در قیمت برسیم، سیاست فروش فوری ادامه خواهد داشت، هرچند در ماه‌های ابتدایی سال آینده به نظر می‌رسد به صورت سنتی کمی تقاضای خودرو کاهش یابد و کاهش تقاضا کاهش قیمت را در پی خواهد داشت. مقیمی با اشاره به مصوبه‌ ترخیص خودرو‌های وارداتی گفت:‌ آیین‌نامه مربوط را وزیر صمت ابلاغ کرد و کار ثبت‌سفارش این خودرو‌ها آغاز و به همه شرکت‌ها اعلام شده تا در روزهای تعطیل نیز موضوع ثبت‌سفارش انجام شود و مشتریان می‌توانند به وزارتخانه و گمرک مراجعه کنند و تلاش بر این است تا  پیش از پایان سال خودرو‌هایی که در گمرک هستند و قابلیت خروج دارند ترخیص و توسط شرکت‌ها به متقاضیان تحویل شوند. مقیمی به موضوع تامین قطعات خودرو نیز اشاره کرد و افزود: با تامین منابع مالی ریالی و ارزی با همکاری بانک‌ها و بانک مرکزی تاکنون بیش از 3400 میلیارد تومان از تسهیلات مورد نیاز این بخش پرداخت شده و بقیه آن در 2 هفته آینده پرداخت می‌شود. به‌گفته وی، تامین قطعات باعث افزایش تولید شده و تولید روزانه خودرو به 4 هزار دستگاه در روز رسیده که به همین میزان تحویل خودرو داریم. علاوه‌بر این در این هفته وزارت صنعت در ابلاغیه‌ای به خودروسازان اعلام کرد در روز‌های تعطیل نیز به تحویل خودرو اقدام کنند و خدمات پس از فروش نیز انجام شود. وی افزود: در روزهای پایانی سال با پیش‌بینی‌هایی که شده، برای خدمات‌رسانی به مشتریان در نوروز از امکانات الکترونیکی نیز استفاده می‌شود و مشتریان با تماس تلفنی از طریق تلفن‌های هوشمند می‌توانند پیام ارسال کنند و اطلاعات لازم از طریق شرکت خدمات‌رسان از طریق گوشی‌های تلفن همراه به مشتریان ارائه می‌شود. مقیمی ادامه داد: پیش‌بینی شده برخی تعمیرگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی در استان‌های مختلف خدمات‌رسانی کنند که در این راستا خودروسازی سایپا بیش از 500 تعمیرگاه خدمات‌رسانی آماده کرده است؛ تامین قطعات نیز انجام و به تعمیرگاه‌ها ارسال شده و نظارت‌های لازم از طریق انجمن‌ها و وزارت صنعت انجام می‌شود.


Page Generated in 0/0059 sec