printlogo


کد خبر: 207505تاریخ: 1397/12/18 00:00
حمله تروریست‌های داعش به کاروان حشدالشعبی با هماهنگی پنتاگون انجام شده است
غرش مقاومت عراق برای اخراج آمریکایی‌ها

گروه بین‌الملل:‌ همزمان با تحرکات جدید آمریکا برای احیای گروه تروریستی داعش در عراق، نیروهای مقاومت همصدا با نمایندگان مردم و بخشی از کابینه جدید به دنبال اخراج قانونی نیروهای پنتاگون از خاک کشورشان هستند. در عین حال کمین تروریست‌های داعش برای کاروان رزمندگان تیپ 15 بسیج مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی که شامگاه چهارشنبه گذشته و تنها ساعاتی پس از اعلام فراخوان مقاومت برای اخراج نیروهای بیگانه از عراق رخ داد، بار دیگر ثابت کرد منافع آمریکا و تکفیری‌ها در بین‌النهرین کاملا به هم گره خورده است. سه‌شنبه گذشته بود که سلسله تحولات خطرناکی در جهت تقویت تروریست‌های تکفیری در منطقه توسط واشنگتن آغاز شد. طبق اعلان وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، نام جنبش مقاومت اسلامی النجبای عراق، یکی از ارکان اصلی حشدالشعبی در نبرد با داعش و دبیرکل آن «شیخ اکرم الکعبی» در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفت. بلافاصله «نصر الشمری» معاون دبیرکل النجباء در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» از رصد پایگاه‌های آمریکایی در خاک کشورش صحبت کرد و با اشاره به اینکه آمریکا 19 پایگاه نظامی در عراق دارد، گفت: «نمایندگان مجلس حافظ حاکمیت عراق باشند و این پایگاه‌ها را بسته و نظامیان آمریکایی را از عراق اخراج کنند». الشمری تاکید کرد با وجود همه کارشکنی‌های آمریکایی، این جنبش کوتاه نخواهد آمد.
اظهارات او در حقیقت اشاره به حرف‌های شنبه گذشته رئیس مجلس عراق «محمد الحلبوسی» بود که به طور رسمی از طرح نمایندگان پارلمان برای محدودیت قانونی حضور نیروهای آمریکایی‌ها در خاک این کشور پرده‌برداری کرد. اما فراخوان النجباء برای اخراج بیگانگان تازه رسانه‌ای شده بود که خبری تلخ عراقی‌ها را بار دیگر عزادار کرد.
در آخرین ساعات شامگاه چهارشنبه، در جریان کمین تروریست‌های داعش در منطقه بونجینه از توابع استان کرد و عرب‌نشین کرکوک، شماری از نیروهای یگان طوزخورماتور وابسته به تیپ 15 حشدالشعبی شهید و مجروح شدند. این رزمندگان در مسیر بازگشت از موصل از محور مخمور بودند که در جریان حمله ناگهانی داعشی‌ها به کاروان‌شان غافلگیر شدند که نتیجه آن 6 شهید و 31 مجروح بود. به گزارش شبکه الفرات، در حالی که برخی مقامات دولتی و حشدالشعبی از خلل‌های امنیتی در دستگاه نظامی عراق سخن گفته‌اند، برخی برآوردها نیز حاکی از گرا دادن طرفی مرموز به تروریست‌ها درباره نزدیک شدن کاروان رزمندگان عمدتا ترکمن عراقی به کرکوک است. به عبارت دیگر احتمالا این حمله پیامی از سوی پنتاگون به مقاومت بوده است. همچنین برخی کارشناسان میدانی معتقدند حمله داعشی‌ها به کاروان بسیج مردمی در هماهنگی کامل با فرمانده ائتلاف آمریکایی در عراق و سوریه و به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن خبر انتقال شبانه و محرمانه واحدی از خودروهای زرهی و کامیون‌های نظامی پنتاگون از اردن به خاک عراق بوده است که در همان مقطع زمانی یعنی شامگاه چهارشنبه انجام شد. به همین دلیل بلافاصله پس از آن شاهد عزمی جدی از سوی مقامات بغداد و چهره‌های محبوب روحانیت و مقاومت در برخورد با این حمله تروریستی بودیم. در همین ارتباط عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور انجام تحقیقات درباره ابهامات حمله تروریستی به نیروهای بسیج مردمی را صادر و تاکید کرد فرماندهان میدانی باید تدابیر امنیتی و هوشیاری لازم را برای حمایت از نیروهای حشد اتخاذ کنند.
سیدعمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و بازسازی هم با محکوم کردن  این تجاوز تروریستی بر ضرورت افزایش تلاش‌های اطلاعاتی تاکید کرد. این روحانی عالی‌رتبه شیعه دیروز در مراسم «روز شهید عراق» به مناسبت شانزدهمین سال شهادت آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم،‌ در میدان خلانی بغداد که با حضور گسترده هزاران شهروند همراه برگزار شد، عراقی‌ها را به وحدت و استقلال در تصمیم‌گیری سیاسی و حفظ حاکمیت و کرامت ملی دعوت ‌کرد. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان نیز  خواستار افزایش تدابیر امنیتی و مقابله با خلل‌های امنیتی شد. اما گویا توفان اصلی مقاومت علیه ائتلاف اشغالگران و تروریست‌ها هنوز در راه است؛ فردای این حمله، مجموعه بزرگ‌ترین گروه‌های تشکیل‌دهنده حشدالشعبی در بیانه‌هایی همسو، خشم ملت عراق را نسبت به ادامه توطئه‌گری نیروهای آمریکایی در کشورشان بروز داده و خواهان تسریع در اخراج آنها شدند. گروه‌هایی چون گردان‌های «حزب‌الله عراق» و «عصائب اهل حق» نیز با موضع‌گیری صریح به جنبش النجباء پیوسته و توطئه جدید آمریکایی‌ها را افشا کردند. در بیانیه‌های این گروه‌ها اشاره شده که آمریکایی‌ها و متحدان سعودی و اسرائیلی‌شان پس از شکست تروریست‌های دست‌پرورده داعشی خود، به دنبال تضعیف مقاومت عراق و زمینه‌چینی برای ادامه حضور اشغالگرانه خود در این خاک هستند. از سوی دیگر «قیس خزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل حق در اظهارنظری مستقل از بیانیه این جنبش، بار دیگر فاش کرد «آمریکایی‌ها در تدارک تشکیل داعشی جدید در عراق هستند».


Page Generated in 0/0135 sec