printlogo


کد خبر: 207510تاریخ: 1397/12/18 00:00
چهارگوشه

حضور پرشور مردم غزه در پنجاهمین جمعه بازگشت
ساکنان نوار غزه دیروز پنجاهمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت در مرزهای این باریکه را برگزار کردند. هیات عالی ملی برگزاری تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره طی فراخوانی خواستار حضور باشکوه فلسطینیان در تظاهرات دیروز شده بود. تظاهرات دیروز به دلیل همزمان شدن با روز جهانی زن با شعار «زن فلسطینی» برگزار شد. به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این هیات با اشاره به اینکه تظاهرات بازگشت تا تحقق اهدافش ادامه دارد، عنوان کرد که این تظاهرات دژی محکم در برابر تمام طرح‌ها و توطئه‌ها علیه مساله فلسطین و مایه امید تمام فلسطینیان است.

یک میلیون بازداشتی در مرزهای جنوبی آمریکا
ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در وعده‌ای تازه اظهار داشت یک میلیون نفر را در مرزهای جنوبی آمریکا بازداشت خواهد کرد. این تهدید ترامپ در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا بارها نسبت به مهاجرت از مرزهای جنوبی این کشور در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود نام برده بود. ترامپ در پیامی توئیتری همچنین گفت ما انتظار بازداشت بیش از یک میلیون نفر در سراسر مرز جنوبی در امسال را داریم. کار بزرگی توسط گشت مرزی (و دیگران) که در سیستم شکست خورده کار می‌کنند، در پیش است. کنگره می‌تواند به آسانی و به سرعت آن را اصلاح کند، اگر تنها دموکرات‌ها هم همراه باشند.

اندونزی  مقصد تازه رئیس‌جمهور روسیه
سفیر روسیه در اندونزی اعلام کرد ولادیمیر پوتین نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به این کشور جنوب آسیا سفر خواهد کرد. لیودمیلا ووروبیووا، سفیر روسیه در اندونزی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: شاید- تمایلی ندارم بگویم حتما- ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه امسال به اندونزی سفر کند. این اتفاق احتمالا در نیمه دوم امسال انجام می‌شود، زیرا در ماه آوریل اندونزی با انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری روبه‌رو است. تنها به همین دلیل سفر پوتین می‌تواند در نیمه دوم امسال انجام شود. سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه آگوست ۲۰۱۷ سفری به جاکارتا داشت و با رتنو مارسودی، همتایش از کشور اندونزی به گفت‌وگو نشست. در مارس ۲۰۱۸ وزیر خارجه اندونزی به مسکو سفر کرد و درباره چشم‌انداز ارتقای همکاری دوجانبه با لاوروف بحث و رایزنی کرد.

سقوط دولت اصلاحات در  فنلاند
رئیس‌جمهور فنلاند دیروز در جریان نشستی با استعفای «یوها سیپیلا» نخست‌وزیر این کشور موافقت کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی فنلاندی «یا ال‌ای»، استعفای دولت در پی اقدام ناموفق برای اصلاحات در ساختار درمانی و خدمات عمومی صورت می‌گیرد. همچنین در حالی که انتخابات پارلمانی فنلاند چهاردهم ماه آوریل برگزار می‌شود، سیپیلا از رئیس‌جمهور «سائولی نینیستو» درخواست کرده است تا پارلمان را هم منحل کند. البته به گزارش یکی از روزنامه‌های محلی، طبق درخواست نینیستو از نخست‌وزیر و دیگر اعضای دولت، آنها همچنان به عنوان دولت انتقالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

عناصر قذافی  آزاد می‌شوند
دولت شرقی و غیررسمی لیبی در اقدامی بحث‌برانگیز، کمتر از 8 سال پس از سرنگونی دیکتاتوری دیوانه سبز، به دنبال آزاد‌سازی عمال او است. دولت طبرق در محدوده شرقی لیبی به مرکزیت بنغازی که تحت کنترل پارلمان و ارتش ملی به فرماندهی «خلیفه حفتر»، فرمانده مغضوب سرهنگ قذافی است، در اقدامی عجیب دستور آزادی تعدادی از شخصیت‌های بارز دوران دیکتاتور سقوط کرده را صادر کرده است. این در حالی است که این افراد در زندان‌های طرابلس تحت حاکمیت دولت وفاق ملی زندانی هستند، یعنی دولت حاکم بر غرب لیبی تحت ریاست «فایز السراج» قرار داشته و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود. به نوشته روزنامه القدس‌العربی،«محمود نوری الفیتوری» وزیر دادگستردی دولت طبرق دستور آزادی «البغدادی المحمودی» آخرین نخست‌وزیر دوره قذافی و «عبدالله السنوسی» آخرین رئیس دستگاه اطلاعات لیبی دوره پیشین را به بهانه وخامت حال‌شان صادر کرده، حال آنکه 4 سال پیش دادگاهی در طرابلس، حکم اعدام این دو را صادر کرده بود. عجیب‌تر آنکه طبق پیش‌بینی  برخی حقوقدانان و فعالان، احتمال دارد دولت وفاق ملی این حکم دولت طبرق را اجرا کند که این به منزله تلاشی از سوی مرجع قدرت در لیبی یعنی 2 دولت شرقی و غربی و باند به جا مانده از دیکتاتوری پیشین برای پایان دادن به اختلافات و تقویت آشتی است.


Page Generated in 0/0056 sec