printlogo


کد خبر: 207512تاریخ: 1397/12/18 00:00
گزارش «وطن امروز» از وضعیت قیمت‌ها در روزهای پایان سال
گرانی‌ها بازار شب عید را کساد کرد
عضو اتحادیه بنکداران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: اگر دولت از تجارب ما استفاده می‌کرد، نمی‌گذاشتیم بازار به این روز برسد

اسد‌الله خسروی: گرانی‌های سرسام‌آور این روزها داد خریداران و فروشندگان را درآورده است؛ از سویی خریداران به دلیل کاهش شدید قدرت خریدشان نمی‌توانند همچون سال‌های گذشته نیاز شب عید خود و خانواده‌شان را تامین کنند و از سوی دیگر فروشندگان نیز در پی کم‌رمقی بازار دخل و خرج‌شان نمی‌خواند و شرایط خوبی ندارند. این وضع موجب شده بازار شب عید امسال با سال‌های گذشته تفاوت داشته باشد. بازار بزرگ تهران به عنوان قلب و نماد داد و ستد پایتخت، خلوت‌تر از سال‌های قبل به نظر می‌رسد و جنب و جوش مورد انتظار برای خرید و فروش کالا به چشم نمی‌خورد. طبق روال هر ساله و به سنت دیرینه، مردم در آستانه نوروز دست به خرید اقلامی چون پوشاک، میوه، آجیل و شیرینی و... می‌زنند اما امسال قیمت این اقلام افزایش سرسام‌آوری داشته و فشار این تورم لجام‌گسیخته بر گرده مردم بویژه اقشار ضعیف سنگینی می‌کند، به شکلی که بسیاری قید خرید برخی اقلام را می‌زنند تا از پس تهیه مایحتاج اولیه زندگی برآیند.  قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز» درباره وضعیت بازار مواد غذایی نسبت به سال‌های گذشته گفت: نوسانات نرخ ارز و از سویی اختصاص ارز 4200 تومانی برای خرید کالاهای اساسی موجب به هم ریختگی بازار و افزایش قیمت‌ها شده است تا جایی که میزان خرید عمده‌ای موادغذایی توسط فروشندگان خرد از بنکداران در بازار نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته است. وی با بیان اینکه بازار در پی افزایش قیمت‌ها و نبود نظارت دیگر دچار رکود و سکون شده است، گفت: افزایش قیمت در برخی اقلام سبد مصرفی خانوارها موجب شده اقشار کم‌درآمد در تهیه آن کالاها ناتوان شوند. این مقام مسؤول به عدم کنترل بازار و همچنین اتخاذ برخی سیاست‌های غلط  در تامین و توزیع کالاها اشاره کرد و گفت: چرا باید ارز 4200 تومانی به برخی کالاها اختصاص داده شود اما  همان کالا با نرخ ارز آزاد به دست مصرف‌کننده برسد؛ نمونه آن فروش چای خارجی به قیمت آزاد در بازار است در حالی که این کالا با ارز دولتی خریداری شده است. حسنی افزود: اگر مسؤولان دولتی با ایجاد اتاق فکر در سیاست‌گذاری‌های خود تجدید نظر و به جای تعیین دستوری نرخ‌ها از تجارب و تخصص تجار و فعالان خبره اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده کنند، بی‌تردید شاهد مشکلات این‌چنینی در بازار نخواهیم بود.
پوشاک ۶۰ تا ۷۰ درصد گران شده است
در این روزهای پایانی سال از جمله اقلامی که تقاضای بسیاری دارد پوشاک است. یک فروشنده  پوشاک درباره وضعیت این بازار می‌گوید: امسال به دلیل مشکلات اقتصادی مراجعه مردم به بازار برای خرید کمتر است. اجناس بسیار گران شده و قیمت‌های پوشاک ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته و مردم توان خرید ندارند. وی با ابراز گلایه از این وضعیت ادامه می‌دهد: معلوم نیست افزایش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه یابد؛ هر بار که برای خرید اقدام می‌کنم، نسبت به خرید قبلی باید هزینه بیشتری بپردازم. یک فروشنده پوشاک زنانه که عرضه‌کننده پوشاک ایرانی و خارجی در بازار بزرگ تهران است نیز درباره بازار شب عید امسال می‌گوید: رکود شدیدی بر بازار حاکم است و مردم توان خرید ندارند. وی در پاسخ به این سوال که پوشاک وارداتی خود را چگونه تهیه می‌کند و آیا این اقلام جزو پوشاک قاچاق هست؟ می‌گوید: نمی‌دانم! من در کنار پوشاک ایرانی، پوشاک هندی هم عرضه می‌کنم که نمی‌دانم چگونه و از کجا می‌آید. این پوشاک را برای من می‌آورند و من هم با توجه به استقبال مردم آن را خریداری و عرضه می‌کنم. یک فروشنده کیف در بازار بزرگ تهران هم از رکود بازار گلایه دارد و به فارس می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت‌ها اصلا فروش خوبی درسال جاری نداشته‌ایم. وی اظهار می‌دارد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تمام امیدمان به بازار شب عید بود که استقبال خوبی از آن نشده، مردم توان خرید ندارند. نظرات دیگر فروشندگان از جمله فروشندگان روسری و کفش هم همین است و بازار امسال را به دلیل افزایش قیمت‌ها و پایین بودن توان خرید مردم، بازاری راکد می‌دانند. اکثر خریداران با گلایه از وضعیت قیمت‌ها می‌گویند گرانی بیداد می‌کند و توان خرید را از مردم گرفته است.
ارسال گزارش محرمانه «گرانی‌های اخیر» به مسؤولان
در این میان 2 بازاری که در چند وقت اخیر بسیار متلاطم بوده و توجهات بسیاری را به خود جلب کرده، خودرو و گوشت است. در همین ارتباط رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه دولت بر 2 شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو سیطره دارد، گفت: تلاش‌هایی برای حل مشکلات عرصه خودروسازی با پرداخت بدهی‌های قطعه‌سازان شده اما احتمالاً نتوانند در کوتاه‌مدت قیمت خودروها را کاهش دهند. کاظم جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها پیرامون موضوع گرانی‌های اخیر بویژه در عرصه خودرو و گوشت گفت: مرکز پژوهش‌ها در گذشته درباره وضعیت بازار خودرو بررسی‌هایی انجام داد که طبق آن وضعیت بازار خودرو به میزان زیادی به قیمت ارز برمی‌گردد. وی توضیح داد: بعد از نوسانات ارزی در کشور و افزایش قیمت شاهد تحولات در بازار ارز بودیم آن هم در شرایطی که گفته می‌شود بسیاری از خودروهای ما بومی هستند. جلالی در ارزیابی از دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار نیز دلیل اصلی را سوءمدیریت دانست و گفت: ما در کشورمان حدود ۹۷۰ هزار تن گوشت قرمز مصرف داریم که از این میزان حدود ۷۰۰ هزار تن تولید داخلی است یعنی ما باید حدود ۲۷۰ هزار تن واردات داشته باشیم. وی توضیح داد: با افزایش قیمت ارز تعداد زیادی از دام‌های ما خریداری و به دلیل کم بودن نظارت‌ها از کشور خارج شد. اخیر گفته شده ۵۰۰ هزار رأس گوسفند زنده وارد کشور می‌کنند که اینها همه تلاش‌های وزارت کشاورزی برای حل مشکل است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه گزارشاتی به مقامات مسؤول درباره دلایل گرانی‌های اخیر ارائه شده است، گفت: بخش زیادی از این گزارش‌ها طبقه‌بندی و محرمانه بوده که ما به مجلس و مسؤولان کشور ارائه کرده‌ایم.
 


Page Generated in 0/0057 sec