printlogo


کد خبر: 207529تاریخ: 1397/12/19 00:00
نمایندگان مجلس لایحه بودجه را 2 شیفته اصلاح می‌کنند
بررسی ایرادات شورای نگهبان به 19 بند بودجه 98

گروه اقتصادی:‌ نمایندگان مجلس امروز در 2 نوبت صبح و عصر جلسه علنی خواهند داشت. بر اساس این گزارش، نمایندگان در شیفت صبح به بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 98 که 19 مورد است، می‌پردازند. همچنین نمایندگان در جلسه نوبت عصر نیز طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستورکار خود دارند. در همین ‌باره علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 کل کشور از تشکیل جلسه این کمیسیون برای رفع  ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات قوه مقننه در این لایحه خبر داد.
ایرادات بودجه ۹۸ چیست؟
از سوی دیگر سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشستی خبری از ارسال نظر این شورا به‌صورت غیررسمی به مجلس شورای اسلامی خبر داد. عباسعلی کدخدایی تصریح کرد: ایراداتی را که هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بودجه سال 98 به شورا ارائه کرده بود نیز عیناً به مجلس ارسال کرده‌ایم.
کدخدایی در تشریح جمع‌بندی این شورا نسبت به لایحه بودجه 98، گفت: شورای نگهبان ایراد قانونی و شرعی به افزایش حقوق 400 هزار تومانی حقوق‌ها در سال 98 نگرفت. وی افزود: اختلافی از این نظر میان مجلس و دولت مطرح است که در کمیسیون تلفیق بودجه 98 در حال بررسی است. کدخدایی یادآور شد: اعلام نظر غیررسمی خود را درباره لایحه بودجه 98 به مجلس ارسال کردیم. وی با اشاره به برخی ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه 98 گفت: در بند «الف» تبصره یک عبارت‌ها تفاوت‌هایی را با سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه داشت که مغایر بند 10 سیاست‌های کلی شناخته شد و در بخش‌هایی نیز مغایر بند 1 اصل 110 به حساب می‌آمد.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: ما برخی اشکالات کلی نیز نسبت به مصوبه مجلس درباره لایحه بودجه 98 بر اساس اصل 15 قانون اساسی داشتیم، مانند عبارت‌های غیرفارسی که در جای جای مصوبه به‌کار رفته بود که این اشکالات را یکجا به مجلس اعلام کردیم. درباره اساسنامه شرکت‌های وابسته به وزارت نفت مواردی مطرح شده که با عنایت به اینکه اساسنامه آنها هنوز برای ما مشخص نیست و معلوم نیست آیا اساسنامه‌ها مصوبه مجلس یا دولت را دارند، لذا از این جهت ابهام دارد و این ابهامات را به مجلس اعلام کرده‌ایم. کدخدایی افزود: در بخش دیگری از ایرادات شورای نگهبان نسبت به بودجه 98، در بند الحاقی 2 این لایحه، بحث منابع صندوق توسعه را داشتیم که استفاده از این منابع نیازمند اذن مقام معظم رهبری است، لذا این مصوبه مجلس مغایر اصل 57 قانون اساسی شناخته شد. وی اضافه کرد: برخی مواد نیز مانند جزء 4 بند الحاقی 2 و جدول شماره 2 نیز در بودجه 98 عبارت روشن نبود و مقرر شد پس از رفع ابهام، اعلام نظر شود. یک مورد ایراد به شرکت‌های وابسته به وزارت نفت در رابطه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشتیم که اساسنامه آنها از جهت روشن نبودن، ایراداتی داشت که به مجلس ارسال کردیم. سخنگوی شورای نگهبان راجع به دیگر ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه 98 گفت: در برخی موارد نیز از جمله بند الحاقی 1، تسری حکم ماده را به سرمایه‌گذاران قبل از این قانون آوردند که ابهاماتی وارد شد که قرار شد پس از رفع ابهام، اعلام نظر شود. بند «و» لایحه بودجه 98 مربوط به بخشودگی برخی وام‌گیرندگان بانک‌هاست که نسبت به غیرمعذورین آنها مغایر با بند 9 اصل 23 قانون اساسی شناخته شد، البته این در بند الحاقی بودجه 98 وجود دارد و نیز نسبت به اطلاق جزء 4 بند الحاقی یک آن نیز ایراداتی وارد شده است. کدخدایی تأکید کرد: ایراد مشابه نسبت به اساسنامه صندوق کارآفرینی امید را داشتیم که در جزء 2 بند الف لایحه این ایرادات وارد شده است که به مجلس ارسال کردیم. وی یادآور شد: البته در بودجه امسال ما یک نکته‌ای را مشاهده کردیم که برای نخستین‌بار احکام تنقیحی را در مجلس ضمیمه بودجه کرده بودند. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ایرادات نوزده‌گانه شورای نگهبان به لایحه بودجه کل ۹۸ کشور گفت: ما در ۱۹ بند ایرادات اساسی گرفتیم اما در بندها ممکن است چند ایراد باشد. گفتنی است در بند الحاقی به تبصره 12 آمده است: افزایش حقوق گروه‌های حقوق‌بگیر از جمله هیات‌های علمی، قضات، کارکنان کشوری و لشکری شاغل و بازنشستگان کشوری و لشکری، همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده 78 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386 در حکم حقوق بدون تغییر باقی بماند، اینگونه است که از ابتدای 1398 حقوق ثابت یا عناوین مشابه مشمولان این بند به میزان 400 هزار تومان افزایش می‌یابد، علاوه‌ بر این افزایش جزء یک ضریب ریالی سالانه مشمولان این بند نسبت به ضریب ریالی سال 1397 به میزان تا 10 درصد افزایش پیدا می‌کند.
 


Page Generated in 0/0070 sec