printlogo


کد خبر: 207537تاریخ: 1397/12/19 00:00
مرجان شیخ‌الاسلامی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلبی که عضو تحریریه روزنامه‌های همبستگی و صبح امروز و عضو حزب مشارکت بود 8 میلیون دلار اختلاس کرد و حالا همسر مهدی خلجی، ضد انقلاب سلطنت‌طلب در واشنگتن است
مرجان زنجیره‌ای
مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا متهم ردیف دوم پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی است

گروه سیاسی: دیروز شنبه دومین جلسه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، این پرونده اگرچه مربوط به متهمانی است که با سوءاستفاده از تفاوت قیمت ارز و تحریم‌های اعمال شده درآمدهای پتروشیمی را در حساب‌های خود نگه داشته و آن را اختلاس کردند اما در این میان، یکی از متهمان اصلی این پرونده که بیش از 8 میلیون دلار از درآمدهای پتروشیمی را اختلاس کرده و به آمریکا متواری شده، مرجان شیخ‌الاسلامی از روزنامه‌نگاران و فعالان جریان سیاسی اصلاح‌طلب است.  بر اساس گزارش نماینده دادستان، مرجان شیخ‌الاسلامی وجوه حاصل از درآمدهای پتروشیمی را به بهانه تحریم‌ها به حساب شرکت‌های خود واریز می‌کرده است. وی در حال حاضر در خارج از کشور به‌سر می‌برد. این متهم مبالغی به میزان ۷ میلیون و ۵۶ هزار و ۵۲۹ یورو که معادل ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار است تحصیل کرده است.
اما مرجان شیخ‌الاسلامی کیست؟ بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شیخ‌الاسلامی از خبرنگاران اصلی در دولت اصلاحات بوده است. او در دولت دوم اصلاحات مدیرعامل خبرگزاری میراث فرهنگی وابسته به سازمان میراث فرهنگی شد. جالب اینکه شیخ‌الاسلامی آن زمان بشدت از سیاست مدیریت رسانه‌های غیردولتی (رسانه‌های منتقد دولت اصلاحات) حمایت می‌کرد. او درگفت‌وگویی که 7 اردیبهشت 1383 منتشر شده، با تاکید بر اینکه وجود آیین‌نامه قانونی برای فعالیت خبرگزاری‌های غیردولتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: پس از ارائه پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور نسخه‌ای از آن در اختیار مدیران خبرگزاری‌ها قرار گرفته و قرار است صاحب‌نظران و مدیران پیشنهادات و انتقادات خود را به وزارت ارشاد منعکس کنند. شیخ‌الاسلامی آیین‌نامه مزبور را برگرفته از قانون مطبوعات توصیف کرد و گفت: روند فعالیت و اخذ مجوز و حتی محدودیت‌های خبرگزاری‌ها بر اساس قانون مطبوعات تدوین شده است و در جلسه مشترک بعدی که بزودی برگزار می‌شود، این آیین‌نامه در حضور مدیران خبرگزاری‌ها، وزیر ارشاد و مسؤولان ذی‌ربط نهایی خواهد شد.
نکته قابل توجه دیگر توجه رسانه‌های دولتی نسبت به شیخ‌الاسلامی بود. خبرگزاری ایسنا 9 خرداد 1383 اقدام به مصاحبه با شیخ‌الاسلامی کرد و او این بار از محدودیت‌های موجود در پیش پای خبرنگارها انتقاد کرد. این متهم فراری به ایسنا در توضیح این محدودیت‌ها گفت: «از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به محدودیت دسترسی به تکنولوژی‌های جدید، محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی، تصور مسؤولان و دست‌اندرکاران مختلف حوزه‌های اجتماعی از خبر و تولید خبر به عنوان ابزار دستگاه و نهادی که آنان متولی آن هستند و توقع داشتن از خبرگزاری به عنوان روابط عمومی و وجود خطوط قرمز غیرواقعی در جامعه اشاره کرد».
خبرنگار حجاریان!
اما فعالیت‌های رسانه‌ای مرجان شیخ‌الاسلامی که اکنون به اتهام سرقت نزدیک به 9 میلیون دلار تحت تعقیب قرار گرفته است مسبوق به سابقه بوده است. بر اساس گزارش‌هایی که طی روزهای اخیر منتشر شده است، شیخ‌الاسلامی اوایل دهه 80 دبیر سرویس سیاسی روزنامه همبستگی بوده است. روزنامه همبستگی ارگان رسانه‌ای حزب همبستگی از احزاب اصلی اصلاح‌طلب بوده است. جالب اینکه در زمان فعالیت این متهم فراری در روزنامه اصلاح‌طلب همبستگی، مسیح علی‌نژاد، همکار فعلی CIA که علیه اصل حجاب فعالیت‌های ساختارشکنانه انجام می‌دهد، تحت مدیریت او فعالیت می‌کرده است. خود علی‌نژاد در یکی از کتاب‌هایش اذعان کرده که مرجان شیخ‌الاسلامی او را در فضای رسانه‌ای برکشید و به عنوان خبرنگار پارلمانی همبستگی مشغول به کار کرد. او در این‌باره می‌گوید: «مرجان شیخ‌الاسلامی، دبیر سیاسی روزنامه همبستگی، مرا زیر بال‌وپر گرفت».
یکی دیگر از فعالیت‌های رسانه‌ای شیخ‌الاسلامی، فعالیت او در روزنامه صبح امروز به مدیرمسؤولی سعید حجاریان بوده است. بر این اساس او در تحریریه صبح امروز فعالیت رسانه‌ای انجام می‌داد. بر همین اساس و به خاطر همین سوابق فعالیت در رسانه‌های اصلاح‌طلب، او توانست به عنوان مدیرعامل خبرگزاری میراث فرهنگی در دولت اصلاحات منصوب شود.
البته همکاری این متهم فراری با اصلاح‌طلبان محدود به همین همکاری رسانه‌ای نبود و او در انتخابات مجلس ششم به عنوان یکی از اعضای حزب منحله مشارکت که حزب کلیدی و محوری اصلاحات است فعالیت می‌کرد و کاندیدا شد. در پوستر انتخاباتی شیخ‌الاسلامی در انتخابات پارلمانی سال 1378 آرم و لوگوی حزب مشارکت وجود دارد و در بالای این پوستر شعار «خاتمی را تنها نخواهیم گذاشت» درج شده بود.
از دیگر فعالیت‌های شیخ‌الاسلامی در جریان اصلاحات می‌توان به عضویت او در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و عضویت در جمعیت زنان فعال محیط‌زیست اشاره کرد.
تلاش برای ایجاد شریک
پس از برگزاری نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده پتروشیمی و مطرح شدن مرجان شیخ‌الاسلامی به عنوان متهم ردیف دوم که با اختلاس بیش از 8 میلیون دلاری از کشور گریخته است، جریان رسانه‌ای اصلاح‌طلب که نمی‌توانست عضویت این مفسد اقتصادی در این جریان را منکر شود، تلاش کرد او را یک عنصر فرصت‌طلب که با اصولگرایان نیز همکاری داشته معرفی کند. با این حال اما تنها دستاویز آنها یک فهرست انتخاباتی گمنام در یکی از انتخابات‌های مجلس در حوزه انتخاباتی تهران است که نام شیح‌الاسلامی در فهرستی با عنوان «جمعیت وفاداران انقلاب در تهران» درج شده است. این در حالی است که اصولگرایان در انتخابات‌های اخیر مجلس با فهرست‌هایی تحت عناوین «جبهه متحد اصولگرایان» و «ائتلاف فراگیر اصولگرایان» وارد رقابت شده‌اند و شیخ‌الاسلامی، خبرنگار اصلاح‌طلب در هیچ کدام از این فهرست‌ها حضور نداشته است. به هر حال تلاش اصلاح‌طلبان برای کاهش هزینه‌های این آبروریزی همکار سابق خود، زمانی بی‌نتیجه ماند که مشخص شد مرجان شیخ‌الاسلامی که سال 1396 از کشور گریخته، اکنون همسر مهدی خلجی، ضد‌انقلاب مقیم کانادا است! مهدی خلجی که از کارشناسان و میهمانان همیشگی شبکه تلویزیونی خبرنگاران اصلاح‌طلب در خارج از کشور، یا همان بی‌بی‌سی فارسی است، اکنون کارمند انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک است. او یکی از فعالان محوری ضد انقلاب در خارج از کشور است. مرجان شیخ‌الاسلامی پس از فرار از ایران به ترکیه، مدتی در این کشور اقامت داشته و پس از متارکه با همسر قبلی خود، از ترکیه به کانادا فرار کرده است. پیش از این ارتباط و ازدواج شیخ‌الاسلامی و خلجی مشخص شده بود و حتی بر اساس برخی اسناد، این 2 نفر با راه‌اندازی یک شرکت تجاری، فعالیت‌های اقتصادی خود را با پول‌هایی که شیخ‌الاسلامی اختلاس کرده، آغاز کرده‌اند. برخی معتقدند همکاری شیخ‌الاسلامی و خلجی ممکن است از زمان فعالیت‌های شیخ‌الاسلامی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب آغاز شده باشد و این ارتباط منجر به ازدواج، ناگهانی و به صورت آنی شکل نگرفته است. به هر حال هم سابقه و کارنامه فعالیت‌های رسانه‌ای و سیاسی مرجان شیخ‌الاسلامی و هم ازدواج و ارتباط او با ضد انقلاب همکار با رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در خارج از کشور، گزاره‌های آشکاری است که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بسادگی آنها را از دامن خود پاک کنند.
نکته جالب اینکه رقم اختلاس مرجان شیخ‌الاسلامی به مراتب از رقم رشوه محمود خاوری، مفسد اقتصادی فراری به کانادا بیشتر است. شاید اکنون در افکار عمومی ایرانی‌ها، مرجان شیخ‌الاسلامی یک جایگزین تپل‌تر از محمود خاوری برای نام بردن از آن به عنوان یکی از مظاهر و مصادیق فساد باشد!


Page Generated in 0/0064 sec