printlogo


کد خبر: 207560تاریخ: 1397/12/19 00:00
چهارگوشه

گام دیپلماتیک آفریقای‌جنوبی  در حمایت از فلسطین
دولت آفریقای‌جنوبی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، در روابط سیاسی خود با رژیم اشغالگر قدس بازنگری کرد. رئیس پارلمان آفریقای‌جنوبی جمعه‌شب اعلام کرد که کشورش سطح روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را کاهش داده است. وی تصریح کرد: تصمیم به کاهش سطح روابط با تل‌آویو به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی و غزه اتخاذ شده است. در همین راستا، منابع فلسطینی گزارش دادند روز جمعه در پنجاهمین تظاهرات بازگشت در امتداد مرزهای نوار غزه، 22 فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی زخمی و یک فلسطینی شهید شدند. تظاهرات بزرگ بازگشت از 30 مارس سال گذشته آغاز شده و تاکنون در این تظاهرات و فعالیت‌های مربوط به آن 257 نفر به شهادت رسیده‌اند.

حملات کوبنده ارتش سوریه به تروریست‌ها در حماه
ارتش سوریه جمعه‌شب با حمله به مواضع تروریست‌ها در استان حماه در غرب این کشور تلفات سنگینی به آنها وارد کرد. ارتش سوریه اعلام کرد مواضع عناصر وابسته به گروهک تروریستی «حزب الترکستانی» را در محور السرمانیه و دویرالاکرا در منطقه الغاب در استان حماه هدف قرار داده است. این حمله ارتش سوریه در پی نقض توافق مربوط به مناطق کاهش تنش از سوی تروریست‌ها صورت گرفت. ارتش سوریه عصر جمعه نیز با حملات توپخانه‌ای و راکتی به پایگاه‌های تروریست‌های جبهه النصره در کفرزیتا در حومه شمالی حماه، شماری از آنها را به هلاکت رساند. نیروهای ارتش همچنین روز گذشته حمله تروریست‌ها به یکی از مراکز نظامی در حومه شمالی حماه را ناکام گذاشتند.

جنایت خونین ائتلاف سعودی در یمن
ائتلاف متجاوز سعودی در ادامه جنایاتش علیه ملت یمن که با سکوت جامعه جهانی همراه است، منازل شهروندان یمنی در شهرستان کشر در استان الحجه را هدف حملات جنگنده‌هایش قرار داد که در نتیجه آن 3 شهروند یمنی کشته و ۹ تن از اعضای یک خانواده زخمی شدند. این حمله یک روز پس از اینکه وزارت کشور یمن از پاکسازی این شهرستان از وجود عناصر خرابکار وابسته به ائتلاف عربی خبر داده بود، انجام شد. ارتش یمن نیز که این جنایت‌ها را بی‌پاسخ نگذاشته است، بامداد دیروز یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین نیروهای ائتلاف متجاوزان را در منطقه جیزان در جنوب عربستان سرنگون کرد. جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن تاکنون بیش از 16 هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌رو کرده است.

هند یک پهپاد پاکستان را ساقط کرد
ارتش هند بعد از ظهر شنبه یک پهپاد پاکستان را در مناطق مرزی ساقط کرد. منابع هندی تصریح کردند نیروهای ارتش این کشور این پهپاد را در حالی ساقط کردند که وارد قلمروی هوایی هند در راجستان شده بود. از ۲۶ فوریه هفتم اسفند به این سو این سومین پهپاد پاکستان است که در مناطق مرزی توسط نیروهای ارتش هند ساقط می‌شود. در همین حال سازمان هواپیمایی پاکستان اعلام کرده که بازگشایی حریم هوایی این کشور به روزهای آتی موکول شد. حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای بین‌المللی که خواستار عبور از آسمان پاکستان هستند به صورت محدود، عصر دوشنبه گشوده خواهد شد. پاکستان از 27 فوریه به دنبال افزایش تنش‌ها بین این کشور و هند، حریم هوایی خود را بست؛ اقدامی که به اختلال روزانه 400 پرواز منجر شد.
 
کره‌شمالی برای شلیک یک موشک جدید آماده می‌شود
یک رسانه آمریکایی ادعا کرد کره‌شمالی برای شلیک یک موشک جدید آماده می‌شود. رادیوی آمریکایی ان‌پی‌آر با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که 22 فوریه توسط شرکت دیجیتال گلوب تهیه شده است، اعلام کرد کره‌شمالی قصد دارد در مرکز تحقیقاتی سانوم‌دونگ یک موشک جدید شلیک کند. این منبع اسناد و شواهد مستدل‌تر و معتبرتری برای اثبات ادعای خود ارائه نکرد. یکی از مسؤولان موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری گفت: اگر همه اطلاعات به دست آمده از این تصاویر را کنار هم قرار دهیم می‌توان حدس زد که کره‌شمالی در حال ساخت یک موشک جدید است.  اواخر ژوئن سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند که کره‌شمالی در مرکز سانوم‌دونگ در حال ساخت موشک‌های قاره‌پیمای جدیدی است که با استفاده از آنها می‌تواند آمریکا را هدف قرار دهد.


Page Generated in 0/0064 sec