printlogo


کد خبر: 207587تاریخ: 1397/12/20 00:00
آیا مطابق آنچه برخی رسانه‌های پاکستانی گفته‌اند یکی از 2 خلبان جنگنده ساقط شده هندی بر فراز کشمیر عضو نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بوده است؟
ادعای اسارت خلبان اسرائیلی در پاکستان

به دنبال افشاگری‌های 10 روز گذشته درباره نقش رژیم صهیونیستی در نزاع هوایی شبه‌قاره در مرز میان کشمیر دوپاره شده میان هند و پاکستان، حال شواهد جدی‌تری درباره دخالت مستقیم ارتش اسرائیل در این غائله به دست آمده است.
روزنامه «امت» چاپ اسلام‌آباد با تایید شایعات اولیه در این‌باره که یکی از 2 خلبان جنگنده میگ 21 سرنگون شده هند در کشمیر پاکستان اسرائیلی بوده است، نوشت: «پاکستان 2 خلبانی را که بر اثر سقوط جنگنده (هندی) به صورت اضطراری فرود آمده بودند دستگیر کرد اما هویت خلبان دوم فاش نشد. بیشتر رسانه‌ها جرأت نکردند این موضوع را فاش کنند که یکی از خلبانان اسیر شده اسرائیلی است. اما با گذشت چندی منابع معتبر نظامی پاکستانی اعلام کرده‌اند نه‌تنها هندوستان، بلکه رژیم صهیونیستی نیز خواهان حمله به این کشور بوده و حتی میگ21‌ ای‌ای‌اف (نیروی هوایی هند) از مدل ارتقا یافته بیسون مجهز به موشک‌های اسرائیلی هوا به زمین بوده که احتمالا توسط خلبان اسرائیلی هدایت شده است».
به نوشته امت، قطعا تل‌آویو هم نمی‌خواست جهان از این افتضاح باخبر شود بنابراین سکوت اختیار کرد. البته دهلی‌نو با سرعت برای رهایی خلبان خود وارد عمل شد و ضمن برقراری ارتباط با سفیر پاکستان اعلام کرد باید از وضعیت «ابهی نندن ورتها» باخبر شود و شرایط اسلام‌آباد نیز برای آزادی او که فرزند فرمانده سابق نیروی هوایی این کشور است پذیرفته شد. خلبان هندی آزاد شد اما دهلی‌نو در موقعیتی نبود که بتواند برای آزادی خلبان اسرائیلی وارد عمل شود.  مساله اینجا بود که پاکستانی‌ها نمی‌دانستند خلبان اسرائیلی را کجا و به چه کسانی تحویل دهند تا اینکه هندی‌ها این سناریو را اجرا کردند که برای سرنگونی جنگنده هندی از اف16 آمریکایی استفاده شده است. هند مدعی شد پاکستان حق استفاده از جنگنده اف16 علیه این کشور را نداشت بنابراین مقامات آمریکایی بویژه سفارت این کشور در اسلام‌آباد تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند. اسرائیل به صورت غیرمستقیم هشدار داد که اگر خلبان این کشور تحویل داده نشود با پاکستان وارد جنگ خواهد شد و مقامات آمریکایی واسطه این معامله هستند. پاکستان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و موشک‌های شاهین 3 را که قادر بود تمام شهرهای اسرائیل را هدف قرار دهد آماده شلیک کرد. پاکستانی‌ها آماده تحویل خلبان اسرائیلی به مقامات آمریکایی بودند اما امتیازاتی را مطالبه می‌کردند که تل‌آویو حاضر نبود در این زمینه انعطاف نشان دهد. حال معلوم نیست خلبان اسرائیلی به مقامات آمریکایی تحویل داده شده یا نه اما این موضوع قطعی است که تا اسلام‌آباد امتیازات مورد نظر خود را دریافت نکند وی را تحویل نخواهد داد.
 


Page Generated in 0/0067 sec