printlogo


کد خبر: 207590تاریخ: 1397/12/20 00:00
چهارگوشه

جریان صدر: البغدادی در باغوز سوریه است
حاکم الزاملی، یکی از رهبران جریان صدر عراق با افشای اینکه گروه تروریستی داعش در زمان تصرف شهرهای موصل، الانبار و صلاح‌الدین در سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۰ تن طلا و ۴۰۰ میلیون دلار را سرقت کرد، از دولت بغداد خواست پس از بازپس‌گیری باغوز سوریه، آمریکایی‌ها را برای بازگرداندن این اموال تحت فشار بگذارد. الزاملی با اشاره به اینکه بسیاری از داعشی‌ها وارد مناطق حوران در خاک عراق شده‌اند، تاکید کرد: اطلاعات نشان می‌دهد ابوبکر البغدادی، رهبر داعش و دیگر فرماندهان این گروه در حال حاضر در باغوز سوریه هستند. وی تصریح کرد: داعشی‌ها اعتراف کردند که فرماندهان‌شان نزد آمریکایی‌ها هستند و داعشی‌هایی که به عراق تحویل داده شده‌اند نیز اعتراف کرده‌اند پول‌های عراق و طلاهای مسروقه در باغوز قرار دارد.

استعفای وزیر بهداشت تونس در پی مرگ 11 نوزاد
نخست‌وزیر تونس استعفای وزیر بهداشت این کشور در پی مرگ 11 شیرخواره در یک بیمارستان دولتی را پذیرفت. یوسف الشاهد در حاشیه بازدیدش از بیمارستان دولتی که در آن ۱۱ کودک شیرخواره فوت شدند، اعلام کرد با درخواست استعفای عبدالرئوف الشریف از وزارت بهداشت موافقت کرده است. الشاهد گفت: تحقیقات اداری درباره این اتفاق آغاز شده و دادستان کل نیز موضوع را دنبال می‌کند و مسؤولیت هر نوع کوتاهی احتمالی در این اتفاق مشخص خواهد شد. طبق گزارش وزارت بهداشت تونس، روزهای پنجشنبه و جمعه تحقیقات درباره علت فوت این نوزادان در بخش زایمان بیمارستان الرابطه در پایتخت این کشور آغاز شده ‌است. مقام‌های بهداشت تونس پیش از این اعلام کردند به احتمال زیاد، مرگ این کودکان ناشی از عفونت در خون آنها بوده است.

جین‌پینگ دیدار با ترامپ را لغو کرد
تلویزیون سی‌ان‌ان از توقف برنامه‌ریزی‌ها برای سفر آتی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به آمریکا خبر داد و این تصمیم را مرتبط با رفتار و مذاکرات بی‌نتیجه دونالد ترامپ با رهبر کره‌شمالی در هانوی دانست. به گزارش این تلویزیون آمریکایی، نوع رفتار دونالد ترامپ در نشست هانوی که مذاکره با کره‌شمالی را ناکام گذاشت، بر روابط بین‌المللی و مذاکرات آتی وی با مقامات بلندپایه چینی نیز تاثیر گذاشته است، لذا رئیس‌جمهوری چین به آمریکا سفر نمی‌کند. گفته می‌شود ‌هیات چینی برنامه سفر رئیس‌جمهوری چین به آمریکا را متوقف کرده است. به گفته منابع آگاه، هم‌اکنون طرف مذاکره‌کننده آمریکایی در تلاش است در مذاکرات تجاری با چین به یک توافق موقت دست یابد. ترامپ در دومین دیدار خود با کیم جونگ ‌اون در روزهای 27 و 28 فوریه در پایتخت ویتنام بدون حصول توافقی و بدون انجام هیچگونه کنفرانس خبری آن را ترک کرد.

بازگشت بوتفلیقه به الجزایر  در بحبوحه اعتراضات
بخش‌های مختلف در الجزایر در اعتراض به کاندیداتوری عبدالعزیز بوتفلیقه برای دور پنجم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دست به اعتصاب زدند. این در حالی است که عبدالعزیز بوتفلیقه روز یکشنبه از سفر درمانی از ژنو به کشورش بازگشت. طبق این گزارش، اعتصاب الجزایری‌ها شامل مغازه‌ها، مدارس و حمل‌ونقل عمومی،‌ شرکت برق، آب و کارمندان خطوط هواپیمایی است و به دنبال پاسخگویی به درخواست‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی انجام شد. به دنبال اصرار مقامات الجزایر به کاندیداتوری بوتفلیقه، چند روزی است در شبکه‌های اجتماعی درخواست‌هایی مبنی بر اعتصاب سراسری مطرح می‌شود. فراخوان برای اعتصاب باعث ازدحام مردم برای خرید کالا در ایالت‌های مختلف الجزایر شد و صف‌های طولانی از خودروها در مقابل جایگاه‌های سوخت شکل گرفت.

9 کشته‌ در تنش قومی در میانمار
پلیس میانمار روز یکشنبه اعلام کرد در پی بالا گرفتن دور تاز‌ه‌ای ‌از ‌تنش‌های مذهبی و قومیتی در این کشور، در جریان حمله گروهی شبه‌نظامی، 9 مامور پلیس در استان راخین کشته شدند. درگیری‌های مذهبی در سال 2017 میلادی در این کشور آسیایی موجب شد 740 هزار تن از مسلمانان روهینگیایی به بنگلادش فرار کنند. گروهی از ژنرال‌ها و مقام‌های عالی‌رتبه میانماری از سوی کارشناسان سازمان ملل به نسل‌کشی متهم شده‌اند اما حالا ارتش می‌گوید در حال نبرد با شبه‌نظامیان است.


Page Generated in 0/0061 sec