printlogo


کد خبر: 207596تاریخ: 1397/12/20 00:00
تأیید هویت بیمار با کد ملی انجام می‌شود
افتتاح «نسخه‌نویسی الکترونیک» در 31 استان
همزمان با فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیک یک کد به فرد داده می‌شود که این کد نقش دفترچه را ایفا می‌کند

گروه اجتماعی: سامانه «نسخه‌نویسی الکترونیک» در ٣١ استان کشور با حضور وزیر بهداشت از طریق ویدئوکنفرانس به طور همزمان افتتاح شد. با حضور «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «طاهر موهبتی» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل بیمه سلامت کشور، سامانه‌ نسخه‌نویسی الکترونیکی، رسیدگی الکترونیکی اسناد و استحقاق‌سنجی، در ٣١ استان کشور از طریق ویدئوکنفرانس رونمایی شد و آغاز به کار کرد.
وزیر بهداشت در این مراسم گفت: یکی از راهکار‌های ایجاد شفافیت در تمام جهان، ایجاد دولت الکترونیک است و یکی از ابعاد الکترونیکی شدن دولت، نسخه‌نویسی الکترونیکی است. با نسخه‌نویسی الکترونیکی، یک بیمار در یک روز نمی‌تواند از 3 پزشک 3 نسخه متفاوت بگیرد.
سعید نمکی در حاشیه همایش معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل سازمان بیمه سلامت و مراسم رونمایی از سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، درباره استقرار پرونده الکترونیک سلامت اظهار کرد: در سازمان بیمه سلامت برای استقرار نظام نسخه‌نویسی الکترونیک که جزو لاینفک پرونده الکترونیک سلامت است، تلاش‌های بسیاری شده است تا این مهم به نتیجه برسد. نمکی با اشاره به پیامد‌های مثبت نسخه‌نویسی الکترونیک، بیان کرد: با نسخه‌نویسی الکترونیکی از مصرف بی‌رویه دارو و نسخه‌نویسی بیهوده و غیر منطقی پرهیز می‌شود و پزشک با توجه به پرونده بیمار، داروی اختصاصی و بدون عارضه برای او تجویز می‌کند. همچنین متوجه می‌شویم چه میزان از دارو‌های ایرانی در نسخ با دارو‌های خارجی در داروخانه جابه‌جا و مابه‌التفاوت آنها از جیب بیمار پرداخت می‌شود. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بهار سال آینده با ایجاد زیرساخت لازم، پرونده الکترونیک سلامت نهادینه می‌شود، تصریح کرد: نسخه‌نویسی به عنوان گامی مثبت در نظام سلامت تلقی می‌شود که امروز در ۳۱ استان این فرآیند به صورت نمادین کلید خورد. وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از راهکار‌های ایجاد شفافیت در تمام جهان، ایجاد دولت الکترونیک است، گفت: یکی از ابعاد الکترونیکی شدن دولت، نسخه‌نویسی الکترونیکی است. با نسخه‌نویسی الکترونیکی، یک بیمار در یک روز نمی‌تواند از 3 پزشک 3‌نسخه متفاوت بگیرد و ممکن است تهیه بعضی از این دارو‌ها نیز از بازار آزاد باشد، در حالی که هزینه آن از بیت‌المال صرف می‌شود. نمکی خاطرنشان کرد: با نسخه‌نویسی الکترونیک، نسخه‌نویسی غیرعلمی و غیرمنطقی افشا می‌شود و پزشکان به سمت نسخه‌نویسی منطقی و علمی پیش خواهند رفت. اگر پزشکی غیر از این عمل کند، آشکار شده و از طریق مراجع ذی‌صلاح با او برخورد خواهد شد. همچنین هزینه‌ها شفاف می‌شود و در صورتی که مشابه خارجی دارویی در داروخانه به فروش رفته و مابه‌التفاوت آن از بیمار اخذ شده باشد، با استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیک افشا خواهد شد.
تأیید هویت بیمار با کد ملی
همچنین مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن اعلام استحقاق‌سنجی در ۶۰۵ بیمارستان دولتی و دانشگاهی و حذف دفترچه بیمه از این بیمارستان‌ها، از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیک در ۳۱ استان کشور خبر داد.
طاهر موهبتی در همایش مشترک معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل بیمه سلامت با بیان اینکه به موجب قوانین ما مسؤولیت اجرای چند پروژه را برعهده داشتیم، گفت: یکی از این پروژه‌ها بحث استحقاق‌سنجی بود که این کار در ۶۰۵ بیمارستان دانشگاهی و دولتی محقق شد و در این بیمارستان‌ها امروز دیگر نیازی به دفترچه نیست، بلکه هویت فرد با کدملی از طریق سامانه ثبت احوال تایید می‌شود و سپس داشتن بیمه و عدم همپوشانی او هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت سعی می‌کنیم خدمت را به صورت کنترل شده ارائه دهیم و تلاش‌مان این است که این کار را در بخش سرپایی و خصوصی هم تسری دهیم. وی افزود: دومین اقدام‌مان رسیدگی به اسناد به صورت الکترونیکی است. کشورهایی که در این حوزه اقدام کرده‌اند، به نتیجه رسیدن این کار ۱۰ تا ۱۵ سال زمان برده است. ما باید رسیدگی‌مان را الکترونیک کنیم و پیش‌بینی کرده‌ایم در این زمینه ۱۸ ماه وقت نیاز داریم اما معاونت درمان اعلام کرد ظرف یک‌سال این اقدام را در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دهیم. موهبتی با اشاره به اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: بحث نسخه‌نویسی الکترونیک در کرمان آغاز شد و با ۶۰ درصد پوشش در این استان فعالیت کرد و امروز قرار است در ۳۱ استان دیگر نیز آغاز شود. بحث نسخه‌نویسی الکترونیک به این صورت است که هویت بیمار از طریق کد ملی در مطب تأیید شده و سپس یک کد به فرد داده می‌شود که این کد نقش دفترچه را ایفا می‌کند. وی افزود: در نسخه‌نویسی الکترونیک تمام قواعد بیمه‌گری و راهنماهای بالینی را پشت تجویز می‌آوریم تا در زمان تجویز مشخص شود کدام دارو شرط جنسیت دارد یا کدام دارو جزو راهنماهای بالینی نیست. این کار اتفاق خوبی است و سعی می‌کنیم در سال اول ۳۰ درصد کار را در شهرها تحت پوشش قرار دهیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه کارهای ما ۳۰ درصد ‌آی‌تی است و بقیه با تغییر رفتار درست می‌شود، گفت: برای بانکداری الکترونیک مقاومت وجود داشت یا زمانی که رادیو آمد نسبت به آن مقاومت می‌کردند و امروز نیز در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیکی و سازمان الکترونیک در نظام سلامت مقاومت‌هایی وجود دارد که ما تلاش می‌کنیم اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن آن انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه برای مقابله با این مقاومت‌ها مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم، گفت: به طور مثال قرار شده زمانی که نسخه‌نویسی الکترونیکی انجام شود، تا ۹۰ درصد هزینه را تا پایان ماه پرداخت کنیم یا تسهیلات بانکی برای این اقدام در نظر بگیریم.


Page Generated in 0/0067 sec