printlogo


کد خبر: 207622تاریخ: 1397/12/20 00:00
روحانی امروز در عراق
تمرکز دیپلماسی اقتصادی بر جغرافیای مقاومت

گروه سیاسی: حسن روحانی، رئیس‌جمهور امروز دوشنبه 20 اسفند به عراق سفر می‌کند.
به گزارش «وطن امروز»، این نخستین سفر حسن روحانی به کشور همسایه عراق در 6 سال گذشته است. به عبارتی از ابتدای حضور حسن روحانی در نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان رئیس‌جمهور، این نخستین بار است او به عراق سفر می‌کند. به اعتقاد کارشناسان در شرایطی که با خروج رسمی آمریکا از برجام و خروج غیر‌رسمی اروپا از این توافق، سیاست توجه و تمرکز بر غرب شکست خورده است، این سفر روحانی به معنای تغییر تمرکز دیپلماسی اقتصادی از غرب به منطقه و جغرافیای مقاومت است. بر اساس این گزارش، طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور و تکیه‌گاه جریان مقاومت توانسته است ناآرامی‌های موجود در عراق و سوریه را با اتکا به توان مردمی این کشورها از بین برده و امنیت را تاحدود زیادی به این کشورها بازگرداند. مقامات این کشورها نیز پیش از این اعلام کرده‌اند همانگونه که ایران در میدان جنگ نظامی، آنها را همراهی کرده است، آنها تمایل دارند اکنون در موعد بازسازی نیز ایران نقش تاریخی خود را در ساختن این کشورها ایفا کند. بر همین اساس توافقاتی در حوزه‌های عمرانی بین ایران و عراق و همین‌طور ایران و سوریه منعقد شده است. در سایر حوزه‌ها نیز ایران با این کشورها وارد مذاکره شده که این مذاکرات پیشرفت‌های قابل تاملی داشته است. حضور ایران در روند بازسازی این کشورها به معنای رونق گرفتن تولید در ایران خواهد بود. از سوی دیگر عدم همراهی این کشورها با تحریم‌های آمریکا و اروپا نیز باعث شده جغرافیای مقاومت به عنوان دروازه‌های دور زدن تحریم‌ها کار کند.
بر همین اساس حالا روحانی که پس از قریب به 6 سال از غرب ناامید شده، عازم عراق شده است. سفر به عراق آن هم پس از سفر اخیر بشار اسد به ایران و دیدار او و حسن روحانی این پیام بزرگ را صادر می‌کند که ایران حالا به خود تکیه کرده و به دنبال استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای عبور از وضعیت فعلی است.
آغوش باز عراقی‌ها
مقامات عراقی می‌گویند با آغوش باز پذیرای حسن روحانی خواهند بود. روز شنبه هادی عامری، رئیس ائتلاف الفتح که از ائتلاف‌های پر نفوذ عراق است گفت عراق با آغوش باز پذیرای رئیس‌جمهور ایران است. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نیز دیروز به تسنیم گفت: این را باید بگویم که عراق بخشی از منظومه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نخواهد بود. شکی نیست که ما از این تحریم‌ها متاثر خواهیم شد اما قطعا جزئی از آن نخواهیم بود. عراق بر اینکه منافع ملت ایران، کشور دوست و همسایه ما تامین شود، اصرار دارد.
برهم صالح همچنین اظهار داشت: درباره تحریم‌ها باید بگویم دستگاه‌های مربوط با دقت در این رابطه با هم همکاری دارند. هر آنچه در توان‌مان باشد انجام می‌دهیم تا آزار کمتری متوجه مردم ایران شود و این حداقل چیزی است که ما می‌توانیم انجام دهیم و به نفع منافع خود عمل کنیم؛ کمترین چیزی است که برای همسایه عزیزمان ایران می‌توانیم انجام بدهیم. ایران کشوری بود که در روزهای سخت در کنار ما ایستاد و ما باید در کنار آن در تمام این روزهای سخت بایستیم.
برنامه‌های مهم سفر
ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در تشریح برنامه‌های سفر روحانی گفت: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با مقامات سیاسی عالی‌رتبه عراق از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار خواهد داشت. رئیس جمهور در سفر آتی خود به عراق، با آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق نیز دیدار خواهد کرد. وی همچنین درباره اهداف این سفر تصریح کرد: رئیس‌جمهور با یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر می‌کند و این سفر 3 ‌روزه خواهد بود و در آن مباحث مختلفی با مقامات و مسؤولان عراقی مطرح می‌شود.
ظریف یک شب زودتر رفت
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه یکشنبه عازم عراق شد تا مقدمات سفر روحانی به این کشور را آماده کند. بر اساس این گزارش، ظریف که رسانه‌های حامی او تمایل دارند نقش او در سفر روحانی به عراق را پر رنگ نشان دهند، روز یکشنبه اظهار داشت: امروز برای تدارک سفر تاریخی رئیس‌جمهوری عازم عراق هستم و اطمینان دارم سفر جناب آقای دکتر روحانی به عراق بار دیگر نشان خواهد داد 2 ملت در واقع قلب تپنده این منطقه هستند. ظریف عصر یکشنبه در کنفرانس خبری با محمدعلی الحکیم، همتای عراقی خود پس از مذاکرات چندساعته هیات‌های کارشناسی و سیاسی دو کشور در بغداد، گفت: مذاکرات خوب و مفیدی با برادرم الحکیم درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای داشتیم.
ظریف افزود: دیدگاه‌های دو کشور در امور منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار شبیه به یکدیگر است و می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند.
وی از همبستگی و مواضع ملت و دولت عراق در رد تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه مردم ایران قدردانی کرد و گفت: روابط دو کشور بدون دخالت خارجی در حال حاضر مستحکم است و امیدواریم در جریان سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بغداد بیش از پیش مستحکم شود.  وی با بسیار مثبت ارزیابی کردن مذاکرات دیروز گفت: دو طرف توجه ویژه‌ای در تفاهمات برای خدمت بیشتر به مردم دو کشور دارند و بر همین اساس هیات‌های دو طرف اسنادی را جهت توافق نهایی آماده کرده‌اند.
ظریف گفت: هیات‌های سیاسی و کارشناسی دو طرف در ادامه مذاکرات در حال آماده‌سازی تفاهمات بیشتر جهت توافق نهایی در جریان سفر دکتر روحانی به بغداد هستند.
وی گفت: دو طرف در زمینه‌های مختلف بهداشت، تجارت، رفت و آمد زائر و مسافر و تسهیل در این حوزه‌ها برای رفاه بیشتر مردم دو کشور مذاکرات و تفاهمات خوبی تاکنون داشته‌اند.


Page Generated in 0/0063 sec