printlogo


کد خبر: 207651تاریخ: 1397/12/21 00:00
اخبار

نزاع شبه‌قاره تعلیق قرارداد «سند طاس» را 6 دهه‌ای کرد
هند آب را بر پاکستان بست
دولت هندوستان به دنبال درگیری نظامی با پاکستان، مسیر رودهایی را که به این کشور می‌ریزد بست. «ارجن میگوال» وزیر آب هند اعلام کرد مسیر رودهای ستلج، بیاس و راوی را بسته‌ایم و این آب برای اجرای پروژه‌های تولید برق و سایر موارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این در حالی است که سال گذشته میلادی، دهلی‌نو توافق کرده بود با وجود احداث سد روی رودهای منتهی به پاکستان از ورود سهم آب مقرر به خاک همسایه مسلمان‌نشین خود جلوگیری نخواهد کرد. در همین راستا قرار بود طی روزهای اخیر «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در رأس هیأت سیاسی بلندمرتبه‌ای برای مذاکرات آبی و امضای رسمی قرارداد «سند طاس» راهی پاکستان شود که این سفر به‌خاطر درگیری‌‌های اخیر 2 کشور در کشمیر لغو شد. در نتیجه لغو سفر مودی، مذاکرات دهلی‌نو و اسلام‌آباد درباره اجرایی کردن قرارداد سند ‌طاس بی‌نتیجه پایان یافته و 2 کشور دست به دامان جامعه جهانی شدند. پیش‌تر شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در دیدار با رئیس بانک جهانی، ساخت سد توسط هند روی رودهای مشترک 2 کشور را نقض آشکار قرارداد سند طاس دانسته بود که بانک جهانی ناظر اجرای آن است.
قرارداد «سند طاس» یک مسأله حیاتی در شبه‌قاره است که از 6 دهه پیش معوق مانده، چرا که تعیین سهم آب 2 کشور در قالب قرارداد «سند طاس»  در سال 1960 میان ژنرال «ایوب‌خان» حاکم نظامی به نمایندگی از پاکستان و «جواهر لعل‌نهرو» نخست‌وزیر وقت هند و با میانجیگری بانک جهانی امضا شده بود. طبق این قرارداد آب رودهای شرق مرز 2 کشور سهم هند و رودهای غرب آن سهم پاکستان است. اما جنگ‌های خونین پاکستان و هند در سال‌های 1965 و 1971 بر سر تعیین مرزهای جدید و همچنین استقلال بنگلادش (پاکستان شرقی سابق) باعث معوق ماندن این قرارداد شد.


آمریکا حضور نظامی خود در عراق را تقویت می‌کند
طرح بزرگ بغداد برای تأمین امنیت مرزها
گروه بین‌الملل: در حالی ‌که سیاسیون عراقی بر خروج فوری آمریکا از این کشور تأکید دارند و پارلمان عراق در همین راستا گام‌هایی را برداشته است، یک پایگاه عبری‌زبان مدعی شد که ایالات متحده نظامیان بیشتری را به مرزهای مشترک عراق و سوریه اعزام می‌کند. وبسایت اطلاعاتی - نظامی «دبکا فایل» در گزارشی اعلام کرده آمریکا نیروهای نظامی بیشتری را از طریق سرزمین‌های اشغالی و خاک اردن به عراق می‌فرستد تا با «نیروهای همپیمان با ایران» در مرزهای مشترک سوریه و عراق مقابله کنند. در این گزارش آمده است: نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه خلیج‌فارس و جنوب اروپا بویژه نیروهایی که در پایگاه‌های نظامی موجود در رومانی و بلغارستان حضور دارند، برای حرکت به سوی عراق در آمادگی کامل به سر می‌برند تا با نیروهای وابسته به ایران در مرزهای مشترک عراق و سوریه مقابله کنند. به نوشته این منبع عبری‌زبان، منظور از نیروهای وابسته به ایران در خاک این کشور، گردان‌های حزب‌الله و عصائب اهل الحق- وابسته به حشدالشعبی- هستند. دبکا فایل تأکید کرده که هدف واقعی این نیروهای همپیمان ایران، آزادسازی بلندی‌های جولان سوریه از اشغال رژیم صهیونیستی است. در همین حال، فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق و رئیس سازمان حشدالشعبی ضمن تاکید بر اتخاذ تدابیر امنیتی در مرزهای عراق همزمان با درگیری‌های منطقه الباغوز سوریه، از «طرحی مهم» و گسترده جهت تامین امنیت مرزهای عراق با سوریه خبر داد. مسؤولان الحشد الشعبی پیش‌تر بارها تأکید کرده بودند پس از نگرانی‌ها درباره تلاش آمریکا برای سیطره بر مناطق مرزی عراق و سوریه، نیرو‌های این سازمان و نیرو‌های مشترک عراقی حضور خود را در مناطق مرز‌ی با سوریه تقویت می‌کنند. پایان رسمی داعش بیش از یک‌سال و 2 ماه پیش در عراق اعلام شده است. این در حالی ا‌ست که ناامنی‌های پراکنده عمدتا منسوب به بقایای این گروه تروریستی همچنان آسایش عراقی‌ها را تهدید می‌کند.
 


Page Generated in 0/0069 sec