printlogo


کد خبر: 207652تاریخ: 1397/12/21 00:00
چهارگوشه

مشارکت رژیم صهیونیستی در مسابقات ورزشی ابوظبی
یک هیأت ورزشی از سوی رژیم صهیونیستی در مسابقات ورزشی که در ابوظبی، پایتخت امارات برگزار شد، شرکت کرد. این مسابقات ورزشی مختص ورزشکاران معلول بود و طبق گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، تیم صهیونیستی متشکل از ۲۵ نفر بود. همزمان، فعالان مغربی مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کردند ورزشکاران این رژیم برای شرکت در مسابقات جودو در مراکش حضور دارند. در واقع، کشورهای عربی با گسترش مناسبات با اسرائیل، به این رژیم جهت تشدید توسعه‌طلبی‌ها و سیطره‌جویی‌هایش در منطقه چراغ سبز نشان می‌دهند که تداوم چنین وضعیتی، به حذف نهایی قضیه فلسطین و موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان منتهی خواهد شد.

مخالفت فلسطینیان با دولت جدید تشکیلات خودگردان
 رئیس تشکیلات خودگردان، محمد اشتیه را مأمور تشکیل دولت جدید تشکیلات خودگردان کرد، دولتی که بنا به تصمیم محمود عباس بدون حضور حماس تشکیل می‌شود. اشتیه برای تشکیل دولت جدید رایزنی‌ها را آغاز کرده و نتایج آن را به عباس ارائه خواهد داد. تحلیلگران بعید می‌دانند دولت اشتیه از حمایت تمام اعضای ساف برخوردار شود، زیرا 2 گروه اصلی ساف یعنی «جبهه مردمی و دموکراتیک» از پیش اعلام کرده‌‌اند در این دولت مشارکت نخواهند داشت. در این میان، گروه‌های مختلف فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی در واکنش به این اقدام اعلام کرده‌اند دولت جدید را به رسمیت نخواهند شناخت، لذا دولت جدیدی که در فلسطین تشکیل شود دولتی با مشارکت همه گروه‌ها نخواهد بود بلکه دولتی «حزبی» با محوریت جنبش فتح خواهد بود که این به منزله پایان توافق ملی در فلسطین است.

افزایش قربانیان جنایت سعودی  در حجه
 جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی، روز یکشنبه 15 بار به مناطق مختلف شهر کشر در استان حجه در شمال غرب یمن حمله کردند. سخنگوی وزارت بهداشت یمن، صبح دیروز در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد، تاکنون ۲۳‌نفر
– 14‌کودک و 9‌زن- در این حملات کشته شده‌اند و حال برخی مجروحان وخیم است. ائتلاف سعودی جمعه گذشته نیز با حمله به شهر کشر 12 عضو یک خانواده یمنی را کشت یا زخمی کرد.  جدیدترین بررسی‌های سازمان ملل متحد از اوضاع یمن نشان می‌دهد نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی در سال ۲۰۱۸  در این کشور به طور هفتگی به خاطر درگیری‌های نظامی کشته یا مجروح شده‌اند. آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام کرد تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی در یمن حدود 5 هزار نفر بوده است.

دیدار سعد حریری با ملک سلمان  در ریاض
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان روز گذشته در ریاض با سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدار کرد. در این دیدار 2 طرف راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه لبنان و عربستان و آخرین تحولات منطقه بویژه لبنان را بررسی کردند. طبق اعلام منابع لبنانی، حریری طی سفر به عربستان و دیدارش با رهبران این کشور، درباره پاره‌ای از مسائل مهم از جمله وضعیت کنونی داخل لبنان گفت‌وگو می‌کند  و در این سفر بر مذاکرات اقتصادی به دلیل مشکلات اقتصادی لبنان متمرکز می‌شود. پیش‌تر سعد حریری گفته بود عربستان به لبنان در عرصه اقتصادی به محض تشکیل دولت جدید کمک خواهد کرد.

تداوم بحران قطعی برق در ونزوئلا
دولت ونزوئلا با اشاره به «جنگ برق» آمریکا علیه کاراکاس، روز دوشنبه مدارس و فعالیت‌های تجاری را به دلیل تداوم قطعی برق تعطیل کرد. از روز جمعه برخی مناطق ونزوئلا از جمله کاراکاس، پایتخت این کشور با خاموشی مواجه است. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا عصر شنبه در سخنرانی خود در جمع هوادارانش در کاراکاس، آمریکا را به «جنگ برق» متهم و قطعی غیرعادی جریان برق را نتیجه دخالت عوامل امپریالیسم توصیف کرده است. اواخر ماه ژانویه و اندکی پس از برگزاری مراسم تحلیف مادورو به عنوان رئیس‌جمهور، خوآن گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور اعلام کرد. آمریکا، کانادا و تعدادی از کشورهای همپیمان با واشنگتن گوایدو را به‌رسمیت شناختند. این در حالی است که روسیه، چین، مکزیک، کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی، ترکیه، ایران، صربستان، سوریه و چندین کشور دیگر در سراسر جهان حمایت خود را از دولت منتخب ونزوئلا اعلام کرده‌اند.


Page Generated in 0/0239 sec