printlogo


کد خبر: 207664تاریخ: 1397/12/21 00:00
مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دستگاه قضایی با حضور مسؤولان عالی لشکری کشوری و قضایی صبح دیروز برگزار شد
عدالت نفسی تازه‌تر

گروه سیاسی: مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دستگاه قضایی کشور صبح دیروز با حضور مسؤولان عالی لشکری، کشوری و قضایی برگزار شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، 4 روز پس از انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه‌قضائیه از سوی مقام معظم رهبری، مراسم معارفه او و تودیع آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس مجلس، فرماندهان نظامی و مسؤولان ارشد قضایی برگزار شد تا بدین ترتیب ششمین رئیس دستگاه قضایی در دوران پس از انقلاب اسلامی کار خود را در این نهاد مهم و تاثیرگذار شروع کند. در ابتدای مراسم دیروز که تعدادی از نمایندگان مجلس و رؤسای دادگستری‌ها و نمایندگانی از دولت نیز حضور داشتند، حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی از سوی رهبر انقلاب را قرائت کرد و سپس رئیسی به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.  رئیسی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: تشکر و تقدیر می‌کنم از همه حضرات حاضر در مجلس و سروران عزیز و مدیران عالی کشور، مقامات محترم لشکری و کشوری و همه همکاران عزیز قضایی از قضات عالی رتبه و مسؤولان عالی‌رتبه قضایی در استان‌ها. باید ابتدا سر بر آستان ربوبی بسایم و شاکر نعمت‌‌های بسیار خداوند متعال باشم در توفیقاتی که عنایت کرد و زمینه‌ای که فراهم کرد برای اینکه بتوانم خدمتگزار باشم بویژه این خدمتی که در آستان مقدس رضوی(ع) برای حقیر فراهم شد فرصت مغتنمی بود برای خدمتگزاری به مردم و میهمانان حضرت رضا(ع). امیدوارم اعتماد مقام معظم رهبری به حقیر در مسؤولیت خطیر قوه‌قضائیه موجب شرمندگی بنده خدمت ایشان، قضات محترم و نیروهای انقلابی نشود و از حسن اعتماد ایشان تقدیر می‌کنم.
وی ادامه داد: جا دارد صمیمانه از تلاش‌‌های خالصانه حضرات رؤسای محترم قوه‌قضائیه در طول تاریخ انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله دکتر بهشتی، موسوی‌اردبیلی، یزدی و قریب به یک دهه تلاش‌‌های آیت‌الله آملی‌لاریجانی تشکر کنم و به روح بلند آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی درود بفرستم و خدمات خالصانه ایشان ذخیره آخرت ایشان باشد ان‌شاءالله. از همه مسؤولان عالی که در سطوح مختلف کمک کردند، آنها که سر به تیره تراب بردند، خداوند ان‌شاءالله همه‌شان را سر سفره امام رضا علیه‌السلام میهمان کند و آنها که در قید حیات هستند خداوند ان‌شاءالله بر توفیقات‌شان بیفزاید.
وی افزود: بدون تردید خدمات بزرگی در این ۴ دهه شده که قابل تقدیر است که هر کس در خور خود و با امکانات و برنامه‌‌‌هایی که داشته اقداماتی کرده تا امروز این شرایط و وضعیت را پیدا کنیم.
در 3 سال اخیر بیشتر با مشکلات آشنا شدم
رئیسی در ادامه سخنان خود به فاصله 3 سال اخیر خود از دستگاه قضایی اشاره و تاکید کرد در این ایام به‌واسطه تولیت آستان قدس رضوی و کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر با مشکلات مردم آشنا شده است. وی در این راستا تصریح کرد: فرصتی پیدا کردم و بیش از گذشته با مشکلات و با زندگی مردم در سطوح مختلف آشنا شدم و این آشنایی که در این دوره ۳ ساله برای من اتفاق افتاد اگرچه اطلاعاتی از قبل داشتم اما به نظرم با مشکلات، تنگناها و آلام مردم آشنایی بیشتر باید داشت و این فرصت ۳ ساله برای من این جهت را داشت. تمام تلاشم آن است که از ظرفیت فعلی و بالقوه در جهت کاهش آلام و مشکلات و در جهت احقاق حقوق مردم، در جهت اجرای عدالت آنچه مورد خواست مردم عزیزمان است تلاش کنم. با همه تلاش‌‌‌هایی که انجام شده مردم درباره اجرای عدالت همچنان نگران هستند و خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند و لذا به نظر من باید در بستر گام دوم تحول قضایی را شکل داد. برای برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم که مقام معظم رهبری فرمودند ان‌شاءالله به همکاری همه بخش‌ها هم در دولت، هم در مجلس نیاز است که هر کس در حوزه کاری خود تلاش کند این گام بویژه در اجرای عدالت بخوبی برداشته شود.
وی افزود: در گام دوم حرکت انقلاب که اجرای عدالت به عنوان یکی از نکات مهم تلقی شده و از نکات مهم در قانون اساسی ما مورد تاکید امامین انقلاب بوده واقعاً می‌طلبد امروز ما در یک نقطه قابل قبول در رابطه با اجرای عدالت با هم به تفاهم برسیم. آنچنان که فرمودند برای عدالت کتاب‌ها می‌شود نوشت، چه کنیم مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ من نمی‌خواهم بگویم اجرای عدالت مساوی اجرای قانون است اما فعلاً ما اگر بخواهیم بر یک اصلی توافق کنیم آن اجرای قانون است، هیچ‌کس در هیچ شرایطی در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. اگر محور قانون باشد و همه بر آن محور عمل کنند چه در دستگاه قضایی چه در همه دستگاه‌‌های کشور به دلیل شرایط کنونی، قانون هست که چگونه باید از آن عبور کرد. مسأله اجرای قانون را امروز در همه سطوح کشور باید جدی گرفت. در کشور ما هر روز یک حزب و یک جریانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و این مسأله را جدی بگیریم و بنده هم به عنوان نکته محوری ان‌شاءالله توجه خواهم کرد. وی گفت: در ارتباط با دستگاه قضایی تلاش‌‌های زیادی شده اما امروز همچنان مسأله اطاله دادرسی، مسأله ورودی پرونده و تعداد ورودی پرونده به دستگاه قضایی زیبنده نظام اسلامی ما نیست، چرا؟ باید رفت سرچشمه‌ها را بررسی کرد. تولید این میزان پرونده از کجاست؟ جایگاه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس با تصویب قوانین پیشگیرانه برعهده دارند، هیچ دستگاهی در کشور نیست در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم نداشته باشد. یعنی تمام اقدامات باید پیشگیری از ناهنجاری در جامعه باشد. مسأله پیشگیری مسأله بسیار مهمی است. ریاست محترم مجلس هم در جلسه تشریف دارند، واقعاً از قوانین ما باید جرم‌زدایی، قضازدایی و حبس‌زدایی پیگیری جدی شود. مجلس باید قوانینی تصویب کند در مجازات‌‌های جایگزین که قاضی ما به آن عمل کند. در ارتباط با پیشگیری و کاهش ورودی پرونده و قضازدایی سازوکارهایی در نظر گرفته شود و کمک جدی مجلس را می‌طلبد و پیشنهادات اصلاحی را داریم و تقدیم خواهیم کرد تا بتوانیم مسأله قضازدایی و حبس‌زدایی را اجرایی کنیم، ما می‌خواهیم وضعیت زندان ما آنطور که امام فرمودند «زندان باید دانشگاه باشد» شود و این نیازمند این است که مسؤولان در این فضا کاری درخور کنند.
به گزارش میزان، رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: برای تحول، سومین نقطه نیاز به نیروی انسانی تحول‌خواه است. با آشنایی من با سطوح قضایی این روحیه وجود دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری استفاده از نیروهای کارآمد و انقلابی را ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد. آموزش هم از کارهای خوبی است که نیاز به تداوم دارد. ایجاد مهارت لازم برای قاضی که باید بیش از گذشته انجام شود تا بتوانیم از قضات جوان‌مان بیش از پیش بهره‌مند شویم. وی گفت: از مدیران پرکار، شجاع و با جسارت برای انجام کارها که هیچ مانعی را به رسمیت نشناسند بویژه در این شرایط تحریم ظالمانه کشورمان حمایت خواهیم کرد. از هرگونه سرمایه‌‌گذاری و کارآفرینی حمایت خواهیم کرد. بدانند مدیر صحیح‌العمل قاطع با جسارت و شجاع مورد حمایت ما خواهد بود. من فکر می‌کنم هرچه در رابطه با مبارزه با فساد بخواهیم بگوییم بهترین راهبرد پیام ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری است با اینکه چند سال از آن پیام می‌گذرد همچنان این پیام زنده است که هم تکلیف دولت و هم دستگاه‌‌های مختلف است.
رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: سال ۷۴ موضوع پرونده ۱۲۳ میلیارد مطرح بود، مدتی گذشت پرونده دیگری پیدا شد، مدتی دیگر پرونده دیگری و اخیراً هم پرونده ۳ هزار میلیارد. متهمان آنها با هم متفاوتند اما جنس‌شان یکی است، معلوم است ساختارهای ما اشکال دارد. ببینید اعضای محترم دولت، ما باید ساختارهای فسادزا را در کشور اصلاح کنیم و الا هر روز شاهد بروز یک حادثه و یک پرونده روی میز قاضی خواهیم بود، چرا از یک سوراخ دو بار گزیده شویم؟
وی گفت: اگر اصلاح ساختارها و پیام ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری در کنار پیام ۸ ماده‌ای امام راحل اجرایی شود، دستگاه‌‌های نظارتی در دولت، قوه‌قضائیه، وزارت اطلاعات و همه بخش‌‌‌هایی که وظیفه نظارت دارند اگر در این رابطه فعال شوند، می‌توان گام‌‌های خوبی برداشت. وی افزود: در بروز فساد همیشه نباید متهمان را تعقیب کنیم؛ قصورها چه می‌شود؟ عدم پیشگیری‌‌های لازم قابل پیگیری است؟ به نظر ما قابل پیگیری است. کسانی هم که در اینجا قصور کردند و ندیدند چیزی که باید ببینند باید مورد پیگیری و سوال قرار گیرند. نسبت به مسائل اقتصادی، قوه‌قضائیه در کنار دولت و مجلس خواهد بود. وی افزود: مسأله امنیت بسیار مهم است. امروز به برکت انقلاب اسلامی و خون شهیدان و مدیریت مثال‌زدنی رهبر معظم و حضور نیروهای مسلح بحمدالله کشور ما از امن‌‌‌‌‌ترین کشورهاست، لیکن تهدیدهای مختلفی وجود دارد. ما موضوع امنیت را از مهم‌ترین مسائل برای کشور می‌دانیم. در مقابل جرائم خشن و سازمان‌یافته و هرگونه اخلال در امنیت کشور به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد. ما تحمل نمی‌کنیم چون همه اینها فرع بر امنیت است. امنیت مساله‌ای نیست که نسبت به آن کوچک‌ترین اغماضی شود.
مردم به دستگاه قضایی امید دارند
در ادامه جلسه دیروز، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس سابق دستگاه قضایی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی ضمن اشاره به برخی اقدامات خود در این دستگاه، درباره برخی انتقادات توضیحاتی را ارائه کرد.
آملی‌لاریجانی اظهار داشت: به برادر مکرم و ارجمند جناب آقای رئیسی که با حکم مقام معظم رهبری به اصل خودشان بازگشتند تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. سابقه دیرینه موّدت با ایشان و در طول انجام وظیفه بنده در دستگاه قضایی نشانگر تجربیات گرانبهای ایشان بود. از خداوند می‌خواهیم با عنایت به این زحمات و تلاش‌ها ان‌شاءالله ایشان را در انجام مسؤولیت‌ها موفق بدارد و بتوانند این بار سنگین را حمل کنند.
وی گفت: ریاست دستگاه قضایی افضل و مزید بر مسؤولیت‌های قاضی است که بار سنگینی است و امیدوارم آقای رئیسی بتواند با درایت و تدبیر و البته صبر، صبر و صبر ان‌شاءالله این بار را به دوش بکشند. تشکر می‌کنم از همه کارکنان دستگاه قضایی، قضات شریف، کارمندان، مسؤولان عالی قضایی، مسؤولان استانی و دیگر سطوح که در طول این دوره ۱۰ ساله تمام تلاش‌شان را انجام دادند در جهت بهبود وضعیت دستگاه قضایی و خدمت به مردم بویژه مسؤولان عالی قضایی که در طول این مدت همراهی کردند و توانایی‌‌های خودشان را بروز دادند و تلاش کردند.
وی افزود: من شاهد بودم بسیاری از این عزیزان تا مدت‌‌های مدیدی بعد از پایان وقت اداری هر روزه به انجام کارهای خود ادامه می‌دادند و تشکر ویژه از مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که همواره نسبت به قوه‌قضائیه عنایات ویژه داشتند و به این فقیر هم همین‌طور و اگر کمک، مساعدت و الطاف ایشان نبود همین مقدار تلاش‌‌‌هایی که در قوه‌قضائیه صورت می‌گرفت نمی‌توانست به اهداف والای خود برسد.
حجم زیاد پرونده‌ها، نشانه اعتماد مردم است
آیت‌الله آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع حجم زیاد پرونده‌‌های ورودی در دستگاه قضایی اشاره کرد و آن را نشانه اعتماد مردم به قوه‌قضائیه دانست. وی در این‌باره خاطرنشان کرد: خدمت‌رسانی عظیمی در دستگاه قضایی صورت گرفت، اینکه گفته می‌شود ۱۶ میلیون پرونده رسیدگی شده و در واقع تا این تاریخ بیش از ۱۷ میلیون پرونده بوده، البته این حجم پرونده‌های ورودی است و پرونده‌های خروجی هم هرساله همین‌قدر بوده که این کار، کار فوق‌العاده عظیمی است و ما باید قدردان این نعمت باشیم. وی افزود: به شخصه از وضعیت دستگاه قضایی و کاستی‌ها بویژه به لحاظ تعداد قاضی و کارمند مطلع هستم و افتخار می‌کنم با وجود افزایش ورودی پرونده، قضات و کارکنان دستگاه قضایی نگذاشتند این پرونده‌ها انباشت شود و با تلاش شبانه‌روزی به اندازه ورودی، خروجی هم برای دستگاه قضایی داشتند. رئیس سابق دستگاه قضا ادامه داد: گاهی اوقات یک قاضی در یک شعبه باید به 6-5 پرونده رسیدگی کند، در حالی که در برخی کشورهای خارجی گاهی هر 2-1 روز یک پرونده ورودی دارند. ما باید نسبت به جذب قاضی و کارمند دستگاه قضایی تلاش بیشتری کنیم، ما تلاش خود را کردیم اما یک تلاش بی‌وقفه می‌طلبد و باید دستگاه‌های دیگر، هم دولت محترم و هم مجلس محترم کمک کنند تا مسأله رسیدگی به پرونده‌های مردم به اطاله منجر نشود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی همچنین گفت: مسأله رضایتمندی مردم از کار دستگاه قضایی، مؤلفه‌های متعددی دارد. از جمله این مؤلفه‌ها کار ما، اتقان کار ما، برخورد ما و... با مردم است، منتها نباید فراموش کنیم دشمن بیرونی و متأسفانه برخی جاهلان درونی به سیاهنمایی علیه دستگاه قضایی دامن زدند؛ کسانی مدعی شده‌اند مردم از دستگاه قضایی قطع امید کرده‌اند و هیچ امیدی به بهبود وضعیت در دستگاه قضایی ندارند، عجیب است که شاهد این مسأله را کثرت پرونده‌ها می‌دانند. می‌خواهم بگویم این استدلال مغالطی است، کثرت پرونده‌ها ساخته و پرداخته درون قوه‌قضائیه نیست، سرریز مشکلات بیرون دستگاه قضایی است، وقتی سرقت زیاد می‌شود این را دستگاه قضایی ایجاد نمی‌کند، البته رسیدگی عادلانه و سریع مؤلفه اثرگذاری است اما این سهم در مقابل مولفه‌هایی که ایجاد جرم می‌کند واقعاً قابل قیاس نیست.
رئیس سابق قوه‌قضائیه اظهار داشت: وقتی وضعیت اقتصادی دچار مشکل است جرم افزایش پیدا می‌کند. وقتی فساد در دستگاه اداری و حتی گاهی در درون دستگاه قضایی پیدا شود، این جرم را زیاد می‌کند یعنی سرریز دستگاه‌های دیگر به اینجا می‌آید. وقتی در بحث منابع طبیعی دستگاه‌های مسؤول بازرسی‌های‌شان و نظارت‌های‌شان کفایت نمی‌کند تبدیل به پرونده‌ای می‌شود که به دستگاه قضا می‌آید و مدت طولانی هم برای حل کردن آن صرف می‌شود. تعداد پرونده‌ها برخلاف این استدلال‌ دلیل بر این است که مردم یک امید معقولی به رسیدگی به پرونده‌شان دارند که رجوع می‌کنند، ولو اینکه برخی می‌گویند مردم ناچار هستند، بله! اما مردم امید دارند که می‌آیند اگر امید نداشتند آن را رها می‌کردند. این استدلال به این شکل که ارائه شده نادرست است.
وی افزود: مقصود از ۱۷ میلیون پرونده گاهی مغالطه می‌شود، مقصود این نیست که ۱۷ میلیون پرونده ضرب در ۲ که 2 طرف پرونده هستند می‌شود ۳۴ میلیون پرونده، نه اینطور نیست. یعنی ۱۷ میلیون نقطه دستگاه قضایی مشغول است، شاید یک پرونده ۱۰ جا شماره بخورد، یعنی یک پرونده ۱۰ بار در این دستگاه قضایی می‌چرخد به علاوه اینکه گاهی یک شخص واحد ده‌ها پرونده دارد در دستگاه قضایی؛ به من گزارش داده بودند یک خانمی ۴۰۰ پرونده در دستگاه قضایی درست کرده بود و دستگاه قضایی موظف به ثبت آن پرونده‌ها و شکایت است، ولو ممکن است شکایت او را رد کند یا منع تعقیب کند منتها این پرونده ثبت می‌شود. ما سارقانی داریم که ده‌ها پرونده دارند.
آملی‌لاریجانی با اشاره به شایعاتی که پیرامون خانواده و دخترش وجود دارد، گفت: گاهی دشمن بیرونی و جاهل درونی مشکل ایجاد می‌کند. دشمن شایعه کرد دختر رئیس قوه‌قضائیه جاسوس است. صبیه ما می‌رفت می‌گفتند شما از زندان آزاد شدید. عزیزی از ما حلالیت طلبید، من گفتم عهد کردم از کسی که تهمت بزند نمی‌گذرم و کسی را هم که حرف ناحقی را شنید ولی دفاع نکرد، حلال نخواهم کرد. چرا وظیفه شرعی خود را انجام نمی‌دهیم و در برابر تهمت ساکت هستیم. برخی قضات در کانالی بودند و تهمتی زدند و یک نفر گفت عجب دختر رئیس قوه جاسوس است. من کسی که تهمت بزند را حلال نمی‌کنم.

اژه‌ای: قوه‌قضائیه ارتقای  قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌‌‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دستگاه قضا گزارشی از وضعیت کنونی این دستگاه ارائه کرد. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه نیروی انسانی سرمایه است، گفت: در زمان آیت‌الله آملی‌لاریجانی ۲۲ هزار نیروی جوان و با استعداد در قوه‌قضائیه مشغول به کار شدند. وی افزود: یکی از پرونده‌ها در سال‌های اخیر مربوط به تعاونی‌های اعتباری بود که فقط در 5 تعاونی با بیش از 2 میلیون نفر مواجه بودیم. وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در رابطه با استنقاذ حق ظالم از مظلوم و حفظ و حراست از بیت‌المال انجام شده است، گفت: در دوره گذشته با ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی که از عاملان تیزبین و دقیق در امور بودند و همچنین با همکاری همه مسؤولان قوه‌قضائیه توفیقات خوبی در دستگاه قضا نائل شد. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه قوه‌قضائیه ارتقای قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته است، گفت: یکی از کارهایی که ایشان بعد از ورود به قوه‌قضائیه پس از مشورت و مطالعات آغاز کرده‌اند تلفیق نیروهای جدید با نیروهای قدیمی قوه‌قضائیه بود. وی در ادامه اظهار داشت: با کمک نیروهای متخصص و برنامه‌‌ریزی دقیق و با کمک گرفتن از تجربه قضایی، سندهای لازم برای تحول و برنامه‌های راهبردی و اقدامات عملیاتی با تعیین مسؤولان ذی‌ربط تضمین و اجرا شد. اژه‌ای به تأسیس معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه اشاره و تصریح کرد: در راستای رفتار با مردم و ارباب رجوع، معاونت فرهنگی قوه‌قضائیه تأسیس شد که تا امروز توفیقات خوبی هم داشته است. محسنی‌اژه‌ای تأکید کرد: در رابطه با کاهش تعداد زندانیان نیز اقدامات خوبی صورت گرفت. همچنین در اصلاح روش‌ها و مجازات جایگزین حبس نیز فعالیت‌های چشمگیری انجام شد. وی در ادامه و با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان رئیس جدید قوه‌قضائیه گفت: آقای رئیسی فرزند قوه‌قضائیه است و انتصاب ایشان جزو افتخارات دستگاه قضا محسوب می‌شود که فرزند قوه‌قضائیه و تربیت‌شده دستگاه قضا امروز به عنوان مسؤول آن انتخاب شده است و پس از این انتصاب شاهد بودیم افراد و جناح‌ها و سلیقه‌های مختلف از این انتصاب استقبال کردند.


Page Generated in 0/0139 sec