printlogo


کد خبر: 207693تاریخ: 1397/12/22 00:00
چرا مجری حامی ترامپ به نخستین نماینده محجبه کنگره توهین کرد؟
غافلگیری حاکمیت آمریکا از موج ضد صهیونیستی

یکی از مشهورترین چهره‌های رسانه‌ای حامی دونالد ترامپ با توهین نژادپرستانه‌اش علیه نخستین نماینده مسلمان کنگره، ماهیت جناح سیاسی حاکم بر آمریکا را عیان کرد. «ایلهان عمر»  37 ساله که پاییز امسال به عنوان نخستین سیاستمدار محجبه کنگره از ایالت مینه‌سوتا در خانه نمایندگان انتخاب شد، محوریت جریان سیاسی کاملا جدیدی شده که خطوط قرمزی را که در واشنگتن دست نیافتنی به نظر می‌رسید به چالش می‌کشد. او در همکاری با «رشیده طالب» که خود نخستین نماینده زن مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا و مثل او عضو حزب دموکرات است، کارزاری به راه انداخته که نه فقط ساختارهای حاکمیت فساد آنگلوصهیونیستی ایالات متحده را زیر سوال می‌برد، بلکه ماهیت نامشروع رژیم آپارتاید اسرائیل را هم نشانه می‌گیرد.
خانم طالب 42 ساله نیز فلسطینی‌تبار و نماینده ایالت میشیگان است که روی مسائلی همچون نژادپرستی و نقض حقوق انسانی فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل تمرکز دارد. کارزار این دو بویژه از آغاز سال 2019 میلادی با اقبال بسیاری از آمریکایی‌ها بویژه رنگین‌پوستانی که مثل  خانم عمر تباری آفریقایی دارند و همچنین فعالان حقوق اقلیت‌ها و زنان روبه‌رو شده به طوری که جناح حاکم را بشدت عصبانی کرده و به سمپاشی و توهین‌های سخیف واداشته است.
شبکه فاکس‌نیوز که ارگان اصلی نومحافظه‌کاران جمهوری‌خواه و سرسخت‌ترین حامی ترامپ محسوب می‌شود، پس از آنکه بارها در برنامه‌های مختلف از زبان مجریان و کارشناسان عمدتا اسلام‌ستیز و جنگ‌طلبش به تمسخر عمر و طالب، 2 زن مسلمان کنگره پرداخت، اینک تلاشی جدی‌تر را علیه کارزار آنها آغاز کرده است.  «جینین پیرو» مجری فاکس‌نیوز روز شنبه در سخنانی نژادپرستانه با اشاره تمسخر‌آمیز به حجاب خانم عمر، آن را ناقض قانون اساسی ایالات متحده برشمرد. این حرف به قدری احمقانه بود که شبکه فاکس‌نیوز مجبور شد بلافاصله عقب‌نشینی کرده و آن را محکوم کند، چرا که جز مسلمانان، برخی اقلیت‌های مذهبی مسیحی، یهودی و بودایی نیز در آمریکا هستند که از پوشش‌هایی شبیه حجاب استفاده می‌کنند؛ از جمله مورمون‌ها و کلیمی‌های ارتدوکس. فاکس‌نیوز دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما بشدت سخنان جینین پیرو را درباره ایلهان عمر محکوم می‌کنیم. این سخنان، نظرات این شبکه را منعکس نمی‌کند و ما مستقیماً با ایشان درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم».
خانم ایلهان نیز در واکنش به سخنان پیرو گفت تعهد هیچ فردی به قانون اساسی را نباید به‌خاطر ایمانش به یک دین یا زاده شدن در کشوری خاص زیر سوال برد. در هر روی «زلزله‌ ایلهان» به قدری جدی است که حتی باعث شده گروهی از نمایندگان دموکرات برای نخستین بار در تاریخ سیاسی ایالات متحده رژیم صهیونیستی را صریحا زیر سوال ببرند. 
جالب اینکه این مهاجر سومالیایی‌تبار از وقتی که انتقادهایش را از ساختار حاکمیت متوجه صهیونیست‌ها و جنایات اسرائیل کرد با حملات رسانه‌‌ای به مراتب  شدیدتری از قبل مواجه شد. او نخستین نماینده کنگره آمریکاست که از عنوان «رژیم آپارتاید اسرائیل» استفاده کرده است. خانم عمر بارها گفته است این رژیم «جهان را هیپنوتیزم کرده» تا توجه‌ها را از عمل اهریمنی بمباران غیرنظامیان فلسطینی و عرب منحرف کند. او در جریان کارزار خود پیشنهاد داد دانشگاه ایالت زادگاهش مینه‌سوتا از رژیم صهیونیستی کمکی دریافت نکند.
با اینکه ایلهان حتی پیش از انتخابات اخیر کنگره از هواداران تابلودار جنبش بایکوت (تحریم سرمایه‌گذاری و تجاری) اسرائیل بوده و با همین تابلوی سیاسی از شهروندان رای گرفته است اما لابی صهیونیستی و دولت سایه آمریکا تلاش دارند او را بی‌ارتباط  با بدنه جامعه معرفی کنند و طبق معمول به او تهمت آنتی‌سمیتیست (یهودی‌ستیزی) زده‌اند، اگرچه او و حامیانش انتقاد از جنایت‌های مقامات اسرائیلی را به منزله نفرت از یهودیت نمی‌دانند. او حتی 2 هفته پیش نمایندگان پرشمار وابسته به لابی اسرائیلی در کنگره را متهم کرد که «با یک کشور خارجی بیعت کرده‌اند» که واکنش تند آنها را در پی داشت، تا جایی که تعدادی از آنها را به جمع‌آوری رای برای تصویب قطعنامه‌ای در خانه نمایندگان واداشت که این نماینده محجبه را به یهودی‌ستیزی متهم می‌کرد. همچنین سازمان‌های مهم مرتبط با لابی آیپک با نگارش نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان خواستار آن شدند عضویت خانم عمر در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان لغو شود.


Page Generated in 0/0067 sec