printlogo


کد خبر: 207695تاریخ: 1397/12/22 00:00
چهارگوشه

محاکمه محرمانه فعال حقوق زنان عربستانی
طبق آنچه خانواده لجین الهذلول، یکی از 10 مدافع برجسته حقوق زنان در عربستان در توئیتی اعلام کرد، او امروز به طور محرمانه محاکمه می‌شود. به اعتقاد برخی فعالان، تعدادی از این چهره‌های بازداشت‌شده از جمله الهذلول 29 ساله در سلول انفرادی به سر می‌برند و در زندان با آنها بدرفتاری می‌شود و تحت انواع شکنجه‌ها از جمله شوک الکتریکی، شلاق و تعرض جنسی قرار می‌گیرند. لجین الهذلول از سال گذشته در عربستان سعودی در بازداشت به سر می‌برد. پس از جنجال قتل جمال خاشقجی در اکتبر گذشته در استانبول، اکنون بازداشت این فعالان موجب افزایش انتقادات بین‌المللی علیه عربستان شده است. بیش از 30 کشور از جمله همه 28 عضو اتحادیه اروپایی هفته گذشته خواستار آزادی این فعالان شدند.

پیشنهاد نظامی پاکستان به عراق
وزارت دفاع عراق اعلام کرد پاکستان به بغداد پیشنهاد توسعه توانمندی‌های نظامی را مطرح کرده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای تصریح کرد که سرلشکر محمدجواد کاظم، دبیرکل وزارت دفاع عراق از ژنرال صادق علی، رئیس کارخانجات اسلحه‌سازی و تجهیزات جنگی پاکستان و هیأت همراه وی استقبال کرد. در این بیانیه همچنین آمده است، کاظم موضع پاکستان درباره حمایت نظامی از عراق را ستود. در همین راستا، ژنرال صادق علی تصریح کرد که این دیدارها عمق روابط متمدنانه میان عراق و پاکستان را تقویت می‌کند. در جریان این دیدار طرف پاکستانی به عراق پیشنهاد توسعه توانمندی‌های نظامی را داد.

نخستین پیام اون  پس از شکست نشست هانوی
رهبر کره‌شمالی در پی شکست مذاکراتش با رئیس‌جمهوری آمریکا در هانوی ویتنام گفت: از این پس همه نهادهای کشور و مردم باید برای توسعه اقتصادی همگام یکدیگر باشند و تحقق این هدف نیازمند بسیج عمومی است. طبق گزارش خبرگزاری کره‌شمالی، کیم جونگ‌اون، سه‌شنبه در دیدار اعضای حزب حاکم کار این کشور افزود: وقت آن است که مردم در هر قلمرویی برای رشد اقتصادی کشورشان تلاش کنند. این نخستین‌بار پس از شکست مذاکرات وی و ترامپ در هانوی است که رهبر کره‌شمالی پیام عمومی صادر می‌کند. پیش از این نیز مقام‌های این کشور تاکید کرده بودند از این پس ممکن است راهبرد پیونگ‌یانگ در برابر واشنگتن تغییر کند.

900 میلیارد دلار هزینه جنگ در کشورهای عربی
معاون اول بانک جهانی اعلام کرد، هزینه ویرانی‌ها و فرصت‌های رشد و توسعه از بین‌رفته در کشورهای عربی که طی سال‌های 2010 تا 2018 شاهد جنگ‌هایی بوده‌اند به 900 میلیارد دلار رسیده است. در حالی‌ که این مقام ارشد بانک جهانی اشاره‌ای به نام کشورها نکرده است ولی به دنبال وقوع انقلاب‌های بهار عربی در یمن، سوریه و لیبی در سال 2011، این کشورها شاهد درگیری‌های مسلحانه بوده‌اند؛ وضعیتی که اقتصاد و زیرساخت‌های این کشورها را علاوه بر ویرانی‌هایی که داعش در کشورهایی مانند سوریه و عراق بر جای گذاشته، کاملا تحت‌الشعاع قرار داده است. مرکز پژوهشی مطالعات «استکهلم» چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد کشورهای عربی حدود 30 درصد از واردات سلاح و ادوات نظامی طی سال‌‌های 2014 تا 2018 را به خود اختصاص داده‌اند.

پلوسی: ترامپ ارزش استیضاح ندارد
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از او به عنوان قدرتمندترین سیاستمدار کنونی حزب دموکرات و وزنه‌ای سیاسی در برابر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یاد می‌شود، روز دوشنبه گفت شخصا با استیضاح ترامپ مخالف است، چراکه چنین کاری تبعات سنگینی برای آمریکا دارد. وی که با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «استیضاح آنقدر در کشور تفرقه‌انگیز است که جز در صورتی که مساله‌ای کاملا متقاعدکننده، فراگیر و دو حزبی وجود داشته باشد، نباید این مسیر را دنبال کنیم، چون باعث تفرقه در کشور می‌شود و او (ترامپ) ارزش این کار را ندارد». در ماه‌های اخیر، بویژه با دستیابی دموکرات‌ها به اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره احتمال تلاش این حزب برای استیضاح ترامپ به بهانه «مختل کردن روند قضایی» و «تبانی با روسیه» مطرح شده است. با این وجود، هنوز رسما هیچ اقدامی در جهت اجرای چنین طرحی انجام نشده است.


Page Generated in 0/0065 sec