printlogo


کد خبر: 207702تاریخ: 1397/12/22 00:00
انتقاد کم‌سابقه رضا شیوا از انفعال در بازار خودرو
موضع شورای رقابت علیه دولت!

گروه اقتصادی: با آنکه مردم از سطح کیفیت و قیمت تمام شده خودروهای داخلی رضایت چندانی ندارند و نسبت به قیمت بالای آن گلایه دارند و از طرفی خرید این کالا (در قالب ثبت‌نام خرید خودرو) برای آنها سخت شده است، خودروسازان به جای توجه به تولید کیفی و عرضه خودرو به میزان تقاضا به بازار با قیمت مناسب، محدودیت‌های مالی و مسائل بین‌المللی را بهانه کرده‌اند تا به این شیوه با هموار کردن جاده افزایش قیمت محصولات‌شان، مسیر گرانی خودرو را در پیش گیرند. در این باره رئیس شورای رقابت می‌گوید: دولت در بخش صنعت خودرو همه چیز را رها کرده و خودروسازان هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام می‌دهند. رضا شیوا با بیان اینکه عرضه خودرو به صورت انحصاری دست خودروسازان است،‌ گفت: خودروسازان هر وقت بخواهند خودرو به بازار می‌دهند و هر وقت نخواهند عرضه را متوقف می‌کنند!
خودروسازان با افزایش قیمت‌ها می‌خواهند کاهش تیراژ را جبران کنند
ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو نیز اخیرا با بیان اینکه خودروسازان با افزایش قیمت‌ها می‌خواهند کاهش تیراژ خود را جبران کنند، گفت: درباره گرانی خودرو باید اذعان کرد که بهره‌وری در صنعت خودروی کشور بسیار پایین است و به همین دلیل قیمت تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: هزینه‌های تولید خیلی زیاد است به‌طوری‌که هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروساز با 50 هزار نیروی شاغل ماهانه 250 میلیارد تومان دستمزد به کارگران خود پرداخت می‌کنند که مجموع 2 شرکت با 100 هزار نیروی شاغل ماهانه 500 میلیارد تومان دستمزد پرداخت می‌کنند. خلخالی با بیان اینکه عدد اعلام‌شده درباره قیمت تمام‌شده خودرو منطقی به نظر می‌رسد، اظهار کرد: تیراژ تولید به دلایل مختلف پایین آمده، به همین دلیل برای جبران این امر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش داده‌اند.
تداوم سیاست فعلی قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده
مدیرعامل پیشین سایپا گفت: بازار خودرو در سال آینده چندان قابل پیش‌بینی نیست اما اگر قرار بر تداوم روند فعلی باشد، حداقل ماجرا این است که نمی‌توانیم روی همکاری خارجی‌ها حساب کنیم. بسیاری از شرکای خارجی صنعت خودرو، ایران را ترک کرده‌اند، بنابراین فعلاً امکان توسعه محصول را به کمک آنها نداریم و تامین قطعات نیز از ناحیه این شرکت‌ها مختل شده است. به گزارش نود اقتصادی، سعید مدنی افزود: طبعاً اگر سال آینده اتفاق خاصی رخ ندهد، همچنان نمی‌توانیم روی خارجی‌ها حساب باز کنیم و این موضوع روی تیراژ اثر منفی می‌گذارد. در این شرایط، خودروسازان 2 موضوع را در دستور کار قرار خواهند داد؛ ابتدا افزایش تولید خودروهای به اصطلاح قدیمی مانند پراید و پژو ۴۰۵ و دیگری تمرکز ویژه روی پلت‌فرم‌های داخلی. هرچند قرار بود خودروهای قدیمی از رده خارج شوند، با این حال مجبوریم سال آینده نیز تولید آنها را ادامه دهیم. یادمان نرود فاکتور اصلی در کاهش قیمت خودرو در بازار، افزایش تولید و عرضه است و احتمالاً تیراژ طی سال آینده افزایش خواهد یافت، منتها مشروط به تداوم حمایت‌های دولت. مدنی بیان کرد: این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که طی سال آینده با کاهش تقاضا در بازار خودرو مواجه خواهیم شد، زیرا قیمت‌ها بالا رفته و قدرت خرید مشتریان پایین آمده است. در این شرایط، تعهدات چند صد هزار دستگاهی خودروسازان نیز به سال آینده منتقل خواهد شد و این موضوع به نوبه خود اثر افزایشی روی منحنی قیمت خواهد گذاشت، زیرا قیمت خودرو هنوز آزاد نشده و حتی در حاشیه بازار هم نیست. اینگونه به‌نظر می‌رسد که سیاست فعلی قیمت‌گذاری در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، هر چند بهتر آن است که قیمت کارخانه و بازار یکی شود تا دلالان حذف شوند و مصرف‌کنندگان واقعی بازار را به دست بگیرند. اگر این اتفاق در کنار حمایت‌های دولتی رخ دهد، می‌توان به افزایش تولید و کاهش قیمت امیدوار بود.
تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به خودروسازان
نایب رئیس فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان مجلس گفت: مصوب شد سیستم بانکی ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان پرداخت کند اما رقم تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار نمی‌گیرد و مستقیما به حساب قطعه‌سازانی که از آنها طلب ‌دارند واریز می‌شود. سیدمهدی مقدسی در گفت‌‌وگو با خانه ملت، درباره حمایت از قطعه‌سازان و پرداخت مطالبات آنها از خودروسازان گفت: مصوب شد سیستم بانکی 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان پرداخت کند اما این رقم در اختیار خودروسازان قرار نمی‌گیرد و مستقیما به حساب قطعه‌سازانی که از خودروسازان طلبکار هستند واریز می‌شود. وی افزود: از مبلغ 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده تا روز دوشنبه  2 هزار و 850 میلیارد تومان پرداخت شده و باقی آن طی روزهای آینده پرداخت می‌شود.


Page Generated in 0/0065 sec