printlogo


کد خبر: 207741تاریخ: 1397/12/22 00:00
«وطن‌امروز» از واکنش‌‌ نمایندگان و کارشناسان به مصوبه عجیب شورای شهر پایتخت گزارش می‌دهد
بریدن نفس 62 باغ!

گروه اجتماعی: در روزهای گذشته خبری در حوزه شهری و محیط‌زیست از داخل صحن شورای شهر منتشر شد که هر چند در هیاهوی اخبار آخر سال و رویداد‌‌های گوناگون این روزها چندان بازتابی در بین رسانه‌ها نداشت اما به نظر می‌رسد موافقت شورای شهر با انجام ساخت و ساز در 62‌باغ تهران، سرآغاز تخریب گسترده محیط‌زیست در پایتخت باشد؛ مصوبه‌ای که تا امروز کمتر شاهد نمونه‌ای مشابه آن در حوزه شهر و شورای شهر بوده‌ایم. مصوبه‌ای که تخریب فضای سبز آن هم در کلانشهر تهران را به دنبال دارد!  
جالب اینجاست در شرایطی در جلسه علنی شورای شهر کلیات استفساریه شهردار تهران درباره ساخت‌وساز در ۶۲ باغ به تصویب رسید که اعضای شورای پنجم تهران همواره بر این باور بوده‌‌اند که شورای چهارم باغات تهران را در سال‌های گذشته تخریب کرده است!
استدلال شورای شهرها
اما درباره چرایی تصویب این مصوبه در شورای شهر، «علی اعطا» سخنگوی شورای شهر گفته است: «62 پرونده‌ای که در شورا با پروانه ساخت آنها موافقت شد، مواردی است که پیش از لغو مصوبه برج- باغ در اسفند 96، تمام فرآیند را طی و عوارض را پرداخت کرده بودند و چه بخواهیم چه نخواهیم، حقی برای آنها ایجاد شده بود». اما در شرایطی که موافقان صدور مجوز برای 62 برج- باغ در تهران این اقدام را از روی مصلحت و برای جلوگیری از زیان بیشتر باغ‌های تهران می‌دانند، کارشناسان حوزه شهری و افراد مطلع از موضوعات حقوقی معتقدند پرداخت عوارض شهرداری برای دریافت مجوز برج- باغ هیچ حقی برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند! جالب اینجاست که این اقدام درست در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری انجام شده است!
استدلال شورایی‌ها برای رأی مثبت به ساخت 62 برج- باغ در حالی از سوی کارشناسان شهری بی‌اساس خوانده می‌شود که به اعتقاد آنها شورای شهر نباید به دلیل ترس از شکایت افراد آن هم در آینده‌ای که شاید هیچ‌وقت نرسد، به این موضوع تن می‌داد.
حتی گفته می‌شود بر فرض اینکه اگر شکایتی هم انجام می‌شد و قوه‌قضائیه رأی به نفع آنها صادر می‌کرد، بهتر بود مجوزهای ساخت‌وساز از سوی قوه‌قضائیه صادر می‌شد، نه از سوی شورای شهری که خود مصوبه برج- باغ‌ها را لغو کرده است. رأی مثبت به این مجوزها در کارنامه شورای پنجم خواهد ماند و به طور قطع به نیکی از آن یاد نخواهد شد!
 

اقدام مدیریت شهری پسندیده نیست
مهرداد بائوج‌لاهوتی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: اقدام به صدور مجوز ساخت‌ برج در 62 باغ تهران را پسندیده نمی‌دانم. رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ادامه داد: اکنون
99 درصد باغات و فضای سبز تهران از بین رفته و یک درصد باقی مانده است. اگر من به جای شهرداری و شورای شهر باشم، همه وجود خود را می‌گذارم تا این یک درصد را حفظ کنم. وی افزود: سالانه آلودگی هوا باعث مرگ 5 هزار نفر در کشور می‌شود و از این آمار 3 هزار نفر سالانه در تهران به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و اگر باغات تهران را از بین ببریم، شرایط حادتر می‌شود.

 

مرگ محیط‌زیست پایتخت
طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی با انتقاد از اینکه برخی به صورت غیرقانونی اقدام به برج‌‌سازی می‌کنند، گفت: شهرداری به جای صدور مجوز ساخت برج در باغ‌ها به موضوع احداث ۷۰۰ برج بدون پروانه ساخت ورود و آن را به صورت اساسی حل کند.  وی با بیان اینکه شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی در این موضوع قصور دارند، گفت: در برخی موارد وزارت راه و در برخی موارد شهرداری در این رابطه قصور دارند، البته بخش عمده این تخلفات متوجه شهرداری می‌شود. جای بسی تعجب است که شورای شهر مجوز ساخت‌وساز در 62 باغ تهران را صادر می‌کند! بی‌شک تصویب این موضوع به منزله مرگ محیط‌زیست پایتخت است.

 

مجلس ساخت برج- ‌باغ را ممنوع اعلام کند
بهمن کشاورز، حقوقدان در ارتباط با استدلال سخنگوی شورای شهر پنجم درباره اینکه در صورت خودداری از اعطای مجوز ساخت‌وساز ممکن است مالکان  62 پرونده یادشده به دیوان عدالت اداری شکایت ببرند و اصل مصوبه لغو برج- ‌باغ در اصطلاح سوراخ شود، گفت: شاید این استدلال صحیح نباشد و مصوبه لغو
 برج- ‌باغ را خطری تهدید نکند اما به هر حال مالکان مربوط به آن 62 پرونده که عوارض خود را به طور کامل پرداخته‌اند، دارای حق مکتسب هستند. وی خاطرنشان کرد: مجلس یک طرح 2 یا 3 فوریتی را مبنی بر ممنوعیت ساخت هر نوع برج- ‌باغ تصویب و بعد هم اعلام کند این قانون عطف به ماسبق می‌شود و موارد قبلی را دربر می‌گیرد. تنها راه مقابله با ساخت برج- ‌باغ‌هایی که قبلا مالکان آن عوارض پرداخت کرده‌اند، این است اما مجلس یک سر دارد و هزار سودا.
 

 

راه‌‌های گوناگون برای حفظ باغات
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: اعضای شورای شهر می‌توانستند در راستای حفظ این ۶۲ باغ با قوه‌قضائیه و دیوان عدالت اداری جلساتی برگزار کنند و ضمن برشمردن مزایای داشتن باغ در تهران، آنها را مجاب کنند که برخلاف رأی شورای شهر تهران رأی ندهند. وی با بیان اینکه باید قوه‌قضائیه به کمک شهرداری تهران بیاید، افزود: حتی می‌توانیم برای حفظ این ۶۲ باغ و مابقی باغ‌های تهران، با راه‌اندازی کمپینی از حکم حکومتی و رأی قوه‌قضائیه کمک بگیریم، چرا که با نابودی و قطع هر درخت، یک بیماری به نسل آینده تزریق می‌کنیم. طبق اطلاع من یکی از باغات ۵۰۰ درخت دارد و فکر کنید قرار است در این باغ، ‌برج ساخته شود و حدود یک‌سوم این درختان یعنی ۲۰۰ اصله درخت باید برای ساخت یک برج نابود شود.
 

 

پرسش مهم از اعضای شورا
محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست دوره چهارم شورای شهر تهران با انتقاد از این تصمیم اعضای شورای شهر گفت: در شرایطی که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد باغات تهران از دست رفته و در شرایطی که رهبر انقلاب و همه مسؤولان روی حفظ باغات تأکید می‌کنند، باید پرسید چرا اعضای شورای شهر آن هم درست در هفته درختکاری که حساسیت‌ها روی این موضوع زیاد است، مجوز تخریب این باغ‌ها را صادر کرده‌اند؟

 

تذکر برای مجوز ساخت‌وساز
حسن بهرام‌نیا، نماینده مردم نهاوند در مجلس گفت: بتازگی توسط شورای شهر تهران مصوبه‌ای رقم خورده که به واسطه آن مجوز ساخت‌وساز در 62 باغ تهران صادر شده است؛ این موضوع خلاف تذکر رهبر انقلاب است، چرا که ایشان دغدغه حفظ باغات و تعادل زیست‌محیطی کلانشهرها را دارند. با توجه به اینکه مصوبات شوراها قانونا باید به تایید نماینده دولت در شهرستان که فرماندار است برسد، به دولت و وزارت کشور تذکر می‌دهم مراقب اینگونه اقدامات شورای شهر باشند، در غیر این صورت به طور قطع در قبال تخریب این باغات همه شما مسؤولیت دارید.

 

عدم درک از مدیریت شهری
عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: تخریب باغ‌های باقیمانده توسط شورای شهر تهران نشان از عدم درک نیازهای واقعی پایتخت است.
علیرضا رحیمی در انتقاد به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر تخریب 62 باغ به منظور ایجاد برج، گفت: تخریب 62 باغ در تهران خسارت بزرگی به محیط‌زیست خواهد زد، ضمن آنکه تعارض عمیقی میان رفاه شهری و محیط‌زیست ایجاد می‌کند. اگرچه با تخریب باغ‌های تهران همزمان سودی به برج‌ساز و شهرداری رسیده و چندین شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود اما باید پرسید به چه قیمتی؟ به قیمت وارد کردن آسیب غیرقابل جبران به محیط‌زیست پایتخت؟!  نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه موفقیت مدیریت شهری در گرو ایجاد توازن و همخوانی میان محیط‌زیست و رفاه شهری است، افزود: ایجاد این توازن به معنای تخریب یک باغ برای برج‌سازی و کاشتن نهال در جای دیگر شهر نیست، چرا که فضای تنفسی تهران به لحاظ زیست‌محیطی به قدری محدود است که فضاهای سبز متراکم اطراف نیز جوابگوی نیازهای اکوسیستمی تهران نیستند.
 

 

بزرگ‌ترین تصمیم  اشتباه
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تخریب ۶۲ باغ تهران را یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات اشتباه در حوزه محیط‌زیست پس از انقلاب دانست و گفت: متاسفانه شورای شهر تهران مجزو قلع و قمع ۶۲‌باغ را در روز درختکاری صادر کرد تا به جای آنها برج بسازد. رسول خضری با انتقاد به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر تخریب 62 باغ به منظور ایجاد برج، گفت: شورای شهر تهران در روز درختکاری که جزو فرهنگ ایرانیان است و همه؛ از دولت تا فعالان زیست‌محیطی با کاشتن نهال به دنبال نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از طبیعت هستند، مجوز قلع و قمع 62 باغ را صادر کرد تا به جای آنها برج ساخته شود، لذا باید شهردار، رئیس سازمان محیط‌زیست، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از جنگل‌ها و نمایندگان فراکسیون محیط‌زیست مجلس هرچه سریع‌تر جلوی این مصوبه غلط بایستند.
 


Page Generated in 0/0066 sec