printlogo


کد خبر: 207753تاریخ: 1397/12/23 00:00
نمایندگان مجلس در واکنش به افزایش 20درصدی هزینه‌های خدمات شهری پایتخت در سال آینده در گفت‌وگو با «وطن امروز» عنوان کردند
شورای شهر همگام با مردم همراه با گرانی!

ساحل عباسی:  انتشار خبر افزایش بهای تمام خدمات شهری تا حداکثر 20 در‌صد در سال 98، واکنش‌های گوناگونی را از سوی نمایندگان مجلس و همچنین افکار عمومی جامعه به این تصمیم شورای شهر تهران در پی داشت.
هر چند این شورا براساس برنامه هر ساله خود با توجه به لایحه بودجه ارسالی از طرف شهرداری درباره برنامه‌های شهر در سال آینده طرح‌ریزی می‌کند اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به شرایط این روزهای اقتصادی در جامعه و ضرورت حمایت‌های همه‌جانبه از مردم و اقشار آسیب‌پذیر، شایسته بود اعضای شورای شهر در تصمیم‌های خود به این موضوع مهم گوشه چشمی داشته باشند ولی شواهد موجود نشان می‌دهد انگار اینگونه نبوده است و تصمیم نهایی شورای شهر پنجم بر مکلف کردن شهرداری برای افزایش بهای تمام خدمات شهری در سال 98 متمرکز شده است. این موضوع را از نگاه تعدادی از نمایندگان کمیسیون‌های گوناگون مجلس بررسی کرده‌ایم.
اقتضای زمان را در نظر بگیریم
در همین باره حبیب‌الله دهمرده، عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به فشارهای ناشی از تورم اقتصادی بر مردم گفت: در شرایط کنونی اقتصادی و فشارهای ناشی از آن بسیاری از مردم در کلانشهرها و شهرهای کوچک و بزرگ با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، افزایش نرخ مسکن و اجاره‌بها در شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی چون تهران منجر به جا به جایی مردم از شمال شهر به مرکز، از مرکز به جنوب و از جنوب به حاشیه شهر شده است. افزایش تورم و گران شدن کالاها موضوع نگران‌کننده‌ای است که نمایندگان مجلس با توجه به تبعات ثانویه آن به دنبال جلوگیری از افزایش‌های احتمالی و تاثیرگذاری نرخ حامل‌های انرژی بودند، هر چند افزایش نرخ حامل‌های انرژی مصوبه رسمی بود اما توجه به اقتضای زمانی کشور و نبود توان مردم در رفع نیازهای مالی این موضوع را از سوی نمایندگان به تعویق انداخت.
مواظب ثبات روانی جامعه باشید
دهمرده با بیان اینکه افزایش خدمات شهری از سوی اعضای شورای شهر در حال حاضر منطقی و عقلانی نیست، افزود: به طور قطع نمایندگان شورای شهر تهران نیز به گرانی‌ها و رنج‌های معیشتی مردم واقف هستند، از این رو انتظار تحمیل نشدن گرانی‌های بیشتر به نام «خدمات شهری» انتظار زیاد و دور از ذهنی از آنها نیست. افزایش نرخ خدمات شهری که هر از گاهی از سوی برخی اعضای شورای شهر مطرح می‌شود، منجر به از دست رفتن آرامش مردم و نبود ثبات روانی جامعه می‌شود.
برداشتن بار از دوش مردم
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه انتظار همراهی و برداشتن بار از دوش مردم منطقی است، اظهار داشت: نمایندگان شورای شهر تهران نیز به این موضوع واقف هستند که درآمدهای مردم تناسبی با نرخ کالاها و تورم ندارد و موضوعات گوناگونی که ناشی از سوءمدیریت داخلی است بر شهروندان تحمیل شده است. انتظار می‌رود در این شرایط، اعضای شورای شهر با همراهی و همدلی بیشتر با مردم در صحنه‌های خدمتگزاری حاضر شوند و با استفاده مناسب از ظرفیت‌های شهری و توزیع مناسب درآمدهای شهری باری از دوش مردم بردارند، نه اینکه هر روز به انحای گوناگون به دنبال تحمیل هزینه‌های شهری به شهروندان تهرانی باشند.
تحمیل هزینه‌ بر مردم!
حبیب‌الله دهمرده با انتقاد از تحمیل هزینه‌های سازمان‌های دولتی به مردم اظهار داشت: تمام مدیران در هر رده مدیریتی موظف به کمک به مردم و ایجاد زمینه برای عبور از گرانی‌ها و فائق آمدن بر مشکلات هستند. دولت، مجلس و شورای شهر تهران در حال حاضر باید همراه و هم‌دوش مردم باشند؛ هیچ سازمانی نمی‌تواند کمبود بودجه‌اش را به گردن مردم بیندازد تا امورات خود را بگذراند. انتظار می‌رود سازمان‌های نظارتی با سوءاستفاده‌های مدیریتی و ارگانی از مردم برخورد کنند. نهادهایی چون شورای شهر اگر به گرانی‌ها دامن بزنند قدم در راه ناصوابی گذاشته‌اند که بخشایشی در آن نیست.
وی با تاکید بر اینکه مباحث عنوان شده نشان از سوءمدیریت در نبود شناخت از واقعیت‌های جامعه دارد، تاکید کرد: افزایش قیمت خدمات شهری یا عنوان کردن مباحثی از این نمونه نه‌تنها کمک به توسعه خدمات شهری یا رونق شهری نیست، بلکه باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی می‌شود که از منظر اخلاقی، روشی غیرمدیریتی و به نوعی بی‌تدبیری است. انتظار می‌رود اعضای شورای پنجم با توجه به موضوعات روز و آگاهی نسبت به انتخاب موضع‌گیری مناسب از تحمیل فشارهای دیگر به مردم خودداری کنند.
تأمین منابع از جیب مردم هنر نیست
 همچنین حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تامین منابع مالی نهادهای دولتی از طریق فشار بر مردم هنر نیست، گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد برخی مدیران هنگامی که در رده‌های مسؤولیتی قرار می‌گیرند به یک باره و یک شبه به دنبال راهکار حل آن با استفاده از فشار بر مردم هستند. تامین منابع مادی سازمان‌ها را به دوش مردم انداختن هنر مدیریتی نیست، بلکه بازی با امنیت روانی جامعه و ایجاد فشارهای مضاعفی است که تبعات بسیاری برای جامعه و نظام به دنبال دارد. وی با طرح چند پرسش از اعضای شورای شهر، خاطرنشان کرد: در حالی که انتظار می‌رود در مدیریت شورای پنجم، بسیاری از پروژه‌های بر زمین مانده و خاک خورده بهره‌برداری و خطوط بلاتکلیف مترو راه‌اندازی شود، نه‌تنها خدمات شایان توجهی از شورای شهر مشاهده نشده، بلکه اعضای شورای شهر در جلسات هفتگی یا در مصاحبه‌ها بر گران کردن خدمات شهری تاکید می‌کنند؛ در حالی که به فشارهای معیشتی و تورم ناشی از برخی بی‌تدبیری‌ها واقف هستند، این پرسش مطرح می‌شود آیا اخذ پول از مردم در عبور از بزرگراه‌ها و تونل‌ها قانونی است؟ مگر مردم مالیات شهری خود را پرداخت نمی‌کنند؟ طرح چنین موضوعاتی و افزایش فشار بر مردم در شرایط این روزهای اقتصاد، آیا در راستای صلاح کشور است؟
شاهکار مدیریتی در بحران!
بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از موضوع گرانی بلیت مترو خاطرنشان کرد: متاسفانه از زمان روی کار آمدن اعضای شورای شهر پنجم تاکنون مباحث گوناگونی از گرانی خدمات شهری تا پولی کردن تونل‌ها و بزرگراه‌ها عنوان شده است. آخرین اظهارنظر برخی اعضای شورای شهر مبنی بر گرانی نرخ بلیت مترو تا مبلغ 11 هزار تومان از شاهکارهای مدیریتی در بحران اقتصادی و تامین نشدن وسایل حمل‌ونقل عمومی در کلانشهری چون تهران است و باعث شگفتی است که این موضوع بر چه اساسی عنوان شده است؟
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اعلام افزایش هزینه‌ها به مردم ناشی از ضعف مدیریتی است، خاطرنشان کرد: در حالی که انتظار می‌رود شهرداری و مدیریت شهری تهران مانع مفاسد اداری شوند و رضایت عمومی را با افزایش خدمات شهری دنبال کنند، هر روز عنوان کردن گران شدن خدمات شهری به چالش‌های شهر تهران دامن می‌زند. در حالی که افزایش حقوق 400 هزار تومانی کارمندان و کارگران هم نمی‌تواند تامین‌کننده بخش اندکی از نیازهای معیشتی آنها باشد ایجاد تشویش ذهنی در گران کردن بلیت مترو که یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران به شمار می‌رود، بیانگر ضعف مدیریتی، نبود شناخت از واقعیت‌های جامعه یا عدم توجه به مسائل اقتصادی و سیاسی جامعه است.
توسعه حمل‌ونقل عمومی
بشیر خالقی گفت: انتظار می‌رفت شورای شهر پنجم با توسعه حمل ونقل شهری و افزایش ناوگان اتوبوسرانی و واگن‌های مترو، خدمات قابل توجهی در کاهش ترافیک و سهولت حمل‌ونقل به مردم ارائه کند. در حالی که هیچ یک از این موارد انجام نشده و شهر تهران با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر با مشکلات گوناگونی در شهر دست و پنجه نرم می‌کند، شنیدن خبر گران شدن بلیت مترو یا پولی کردن پل‌ها، زیرگذرها و اتوبان‌ها به هیچ‌وجه به صلاح جامعه نیست و مردم را دچار تنش‌های عصبی می‌کند؛ نیاز امروز جامعه، آرامش و ثبات روانی و امنیتی است.
 


Page Generated in 0/0086 sec