printlogo


کد خبر: 207757تاریخ: 1397/12/23 00:00
اقدام عجیب دولت انگلیس در دادن حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری بررسی سریع سایر اتهامات این جاسوس دانه‌درشت را ضروری کرده است
زاغری محاکمه شود

 اقدام دولت انگلیس در اعمال حمایت دیپلماتیک برای نازنین زاغری، جاسوس دوتابعیتی این کشور که سال 1395 در ایران دستگیر شد، نشان می‌دهد این کشور وارد یک نزاع دیپلماتیک و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران شده است.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، این اقدام دولت انگلیس که برای آزاد کردن جاسوس خود در ایران، جنگ دیپلماتیک با ایران را راه انداخته، نشان می‌دهد زاغری تا چه اندازه برای آنها حائز اهمیت است. موضوع آنقدر شفاف و واضح بود که خود دیپلمات‌های انگلیسی نیز با حیرت درباره آن اظهارنظر و تصریح کردند که این اقدام دولت انگلیس جاسوس بودن زاغری را ثابت کرد.
اظهارات کریگ موری، دیپلمات انگلیسی نیز در همین راستا مطرح شد. موری که سفیر سابق انگلیس در ازبکستان بوده، در واکنش به ماجرای حمایت دیپلماتیک دولت انگلیس از نازنین زاغری، در رشته توئیتی اعطای «حمایت دیپلماتیک» به «نازنین زاغری» را شاهدی بر جاسوس بودن او توصیف می‌کند. وی این حمایت لندن را «اقدامی جالب و بی‌نهایت غیرمعمول» توصیف کرده است. موری در بخشی از توئیت‎های خود این اقدام دولت انگلیس را امری غیرعادی توصیف می‌کند که «از زمان پایان جنگ جهانی اول تاکنون» سابقه نداشته است.
پیام‌های جنگ دیپلماتیک انگلیسی‌ها
درباره اینکه چرا انگلیسی‌ها با دادن حمایت دیپلماتیک به زاغری، یک نزاع سیاسی را با ایران آغاز کرده‌اند، ارزیابی‌های متنوعی مطرح شده است. در این میان اما دست‌کم 2 تحلیل قابل تامل به نظر می‌رسد.
1- نازنین زاغری سال 1395 دستگیر و با برگزاری دادگاه، محکوم به 5 سال گذراندن مجازات حبس شد. کارشناسان امنیتی می‌گویند، اهمیت یک جاسوس به دام افتاده تا زمانی برای کشورش در اولویت قرار دارد که مدت زمان حبس او طولانی نشده باشد. کشورها معمولا برای آنکه جواسیس آنها اطلاعات خود را افشا نکنند، در همان ماه‌های ابتدایی دستگیری، تلاش می‌کنند کشور میزبان را متقاعد کنند جاسوس آنها را آزاد کنند و در ازای آزادی جاسوس، امتیازاتی را به کشور میزبان خواهند داد. با این حال اما زاغری حالا نزدیک به 3 سال است به دام افتاده و بیش از نیمی از زمان محکومیت خود را نیز سپری کرده است. در این شرایط به نظر می‌رسد اهمیت این جاسوس باید برای انگلیسی‌ها از اولویت افتاده باشد اما اصرار عجیب و بی‌سابقه انگلیسی‌ها در حمایت از جاسوس‌شان نشان می‌دهد آنها هدف بزرگ دیگری را دنبال می‌کنند. کارشناسان امنیتی معتقدند هدف انگلیسی‌ها از راه انداختن جنگ دیپلماتیک با ایران برای آزادی زاغری و نادیده انگاشتن حق حاکمیت ملی ایران، برای آن است که آنها به سایر عوامل و جاسوسان خود در ایران این پیام را بدهند که دولت انگلستان در هر شرایطی و در هر موقعیتی، تمام تلاش خود را برای آزادی جاسوسان خود انجام خواهد داد. پس از دستگیری زاغری و تاکید سیستم امنیتی و نیز دستگاه قضایی ایران بر مجازات او، قاعدتا یک دلهره فراگیر میان عوامل و جاسوسان انگلیس در ایران ایجاد شد. از سوی دیگر، اخیرا با پخش فیلم دستگیری زاغری در فرودگاه امام خمینی(ره) توسط سپاه کرمان، این ترس و دلهره قاعدتا تشدید نیز شده است. بر همین اساس بود که دولت انگلیس اخیرا پس از انتشار فیلم لحظه دستگیری زاغری، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر دولت حسن روحانی در لندن را به وزارت خارجه این کشور احضار کرد. بر همین اساس به نظر می‌رسد یکی از اهداف انگلیسی‌ها از به‌راه انداختن جنگ دیپلماتیک با ایران، دلگرم کردن عوامل خود در ایران است.
2- موضوع دوم البته کمی واقع‌بینانه‌تر به نظر می‌رسد. ماجرای پرونده نازنین زاغری به گونه‌ای است که هنوز اتهامات فراوانی درباره این جاسوس انگلیسی مطرح است که در دادگاه به آنها رسیدگی نشده است. اصطلاحا پرونده زاغری هنوز باز است. بر همین اساس، یکی از اهداف انگلیسی‌ها از به راه انداختن نزاع دیپلماتیک با ایران، تحت‌الشعاع قرار دادن این پرونده و عدم رسیدگی به سایر اتهامات مندرج در پرونده این جاسوس انگلیسی است.
بر همین اساس، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بهترین اقدام پیشگیرانه در مقابل اقدام خصمانه دولت انگلیس، در دستور کار قرار گرفتن سایر اتهامات زاغری در دستگاه قضایی است. موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران اوایل خردادماه امسال گفت اتهام نازنین زاغری در پرونده جدیدی که برای او تشکیل شده، «امنیتی» است. اتهام زاغری در دادگاه نخست او که منجر به صدور رای 5 سال مجازات حبس بوده، «طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام اسلامی» بوده است. بر این اساس، اتهامات امنیتی او در دادگاه جدید، می‌تواند منجر به صدور مجازات سخت‌تر از مجازات اول برای این جاسوس انگلیسی شود. پیش از این غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد که زاغری درباره این اتهام نیز به دادگاه احضار و با وی گفت‌وگویی انجام شد و پس از معرفی وکیل، روند دادگاه آغاز خواهد شد.  حالا کارشناسان می‌گویند برای مقابله با اقدام اخیر انگلیسی‌ها که به معنای تلاش برای نقض حاکمیت ملی ایران است، دستگاه قضایی باید به سرعت سایر ابعاد پرونده اتهامی نازنین زاغری، جاسوس انگلیسی‌ها را در دستور کار قرار داده و برای آن رای نهایی را صادر کند. این اقدام بموقع می‌تواند یک سیلی سخت از سوی ایران به صورت دولت انگلیس تلقی شده و جنگ دیپلماتیک لندن علیه تهران را در همین قدم‌های نخست، منفعل کند.


Page Generated in 0/0061 sec