printlogo


کد خبر: 207764تاریخ: 1397/12/23 00:00
اخبار

3 ایراد دوباره شورای نگهبان به بودجه 98
شورای نگهبان نظر نهایی‌اش درباره لایحه بودجه ۹۸ را اعلام و آن را در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بررسی 12 ایراد این شورا نسبت به لایحه بودجه 98 گفت: 9 مورد از ایراداتی که قبلاً شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه 98 وارد کرده بود، از سوی مجلس رفع شده و 3‌ایراد همچنان باقی است. وی افزود: در صورتی که مجلس ایرادات باقیمانده از لایحه بودجه 98 را برطرف کند، ما در شورای نگهبان دوباره اعلام نظر می‌کنیم اما در صورتی که مجلس به مصوبه قبلی‌اش پیرامون این 3 ایراد اصرار کند، لایحه بودجه برای تعیین تکلیف نهایی و حل اختلاف، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: 3 ایراد شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه 98، در نامه‌‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. شورای نگهبان در ایرادات اعلامی آورده است: «در جزء 4 بند الحاقی2 تبصره 4، ایراد همچنان باقی است و لازم است در بودجه 98 بازپرداخت تسهیلات برداشت‌شده از صندوق توسعه ملی در سال 97 بیان شود. ایرادات تبصره 16 درباره تبعیض ناروا و شمول اطلاق آن نسبت به کسانی که عذر موجه ندارند و نیز بانک‌های خصوصی باقی است. در تبصره 18 باتوجه به عدم تایید اساسنامه صندوق توسعه در شورای نگهبان ایراد باقی است».


وام ساخت مسکن روستایی ۴۰ میلیون تومان می‌شود
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن از پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی تا 45 میلیون تومان خبر داد و گفت:‌ سازمان برنامه با افزایش سقف تا 40‌میلیون تومان موافقت کرده اما بانک مرکزی با سقف 35 میلیون تومان موافق است. عزیز‌الله مهدیان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و قانون افزایش سالانه 15‌درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی آیا پیشنهاد افزایش سقف وام به دولت ارائه خواهد شد؟ گفت: بنیاد مسکن پیشنهاد رسمی خود را تا سقف 45‌میلیون تومان ارائه کرده است اما سازمان برنامه و بودجه افزایش سقف تسهیلات تا 40 میلیون را قبول کرده و بانک مرکزی تا سقف 35 میلیون را پذیرفته است. گفتنی است شنبه هفته آینده این پیشنهاد در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی می‌شود.
جمعیت روستایی به ۲۶ درصد رسید
در همین حال معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور جمعیت روستایی کشور را ۲۶ درصد اعلام کرد. به گزارش مهر، محمد امید با بیان این مطلب اظهار داشت: ۳۸ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که از زیرساخت‌های مناسب توسعه از جمله آب، برق، راه، آموزش و بهداشت برخوردارند. امید با اشاره به اینکه در حوزه گازرسانی به روستاها به ازای هر خانوار ۱۲ میلیون تومان هزینه می‌شود، گفت: اوایل انقلاب جمعیت روستایی کشور ۵۰‌درصد بوده، درحالی ‌که این مهم به ۲۶‌درصد رسیده است. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر جمعیت روستایی کشور ۲۲ میلیون نفر است، افزود: در حوزه اشتغال روستایی آنطور که باید رشدی شکل نگرفته و رشد اشتغال روستایی با رشد جمعیت روستایی توازن ندارد. وی رقم تسهیلات روستایی در دولت تدبیر و امید را ۱۸‌هزار میلیارد تومان با نرخ ۶ درصد اعلام کرد.


موافقت با خرید ۲۸ فروند هواپیما
در آخرین جلسه شورای اقتصاد سال ۹۷ سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی ایران‌ایر برای خرید ۲۰ فروند ATR، 3 فروند ایرباس جدید و 5 فروند ایرباس کارکرده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی مطرح و پس از بحث و تبادل نظر با آن موافقت شد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری‌، در این جلسه وزرای نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند. از دیگر مصوبات این جلسه اصلاح مصوبه طرح گازرسانی به استان سیستان‌وبلوچستان با هدف افزایش تعداد خانوارهای برخوردار از گاز از 300 هزار به 700 هزار خانوار، اجرای طرح‌های آبرسانی به برخی شهرهای استان خوزستان و درخواست تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال 98 بود.
 


Page Generated in 0/0062 sec