printlogo


کد خبر: 207786تاریخ: 1397/12/23 00:00
نگاهی به فیلم‌‌های سینمایی حاضر در اکران نوروز 98
ماراتن سینمایی نوروز، با کمی تعویق

گروه فرهنگ و هنر: روز گذشته باید اکران فیلم‌‌های نوروزی آغاز می‌شد اما وجود اختلاف بین اعضا  برای انتخاب فیلم‌ها باعث شد اکران نوروزی به تعویق بیفتد. با این وجود روز گذشته در جلسه شورای صنفی، اسامی قطعی فیلم‌‌های اکران نوروزی مشخص شد و فیلم‌‌های «متری شیش و نیم» در گروه سینمایی آستارا، «غلامرضا تختی» در گروه سینمایی استقلال، «چهار انگشت» در گروه سینمایی زندگی، «زندانی‌ها» در گروه سینمایی آزادی، «رحمان ۱۴۰۰» در گروه سینمایی ایران، «ژن خوک» در گروه سینمایی باغ کتاب و «پیشونی سفید ۳» در گروه سینمایی فرهنگ روی پرده می‌روند. به این ترتیب 4 فیلم کمدی در اکران نوروزی قرار گرفتند و 3 فیلم نیز به ژانر‌‌های دیگر از جمله ژانر کودک، بیوگرافی و اجتماعی اختصاص پیدا کرد.
ژن خوک
تازه‌‌‌‌‌ترین فیلم سعید سهیلی که به همراه احمد کاوری آن را به نگارش درآورده است، در ژانر کمدی قرار می‌گیرد اما به گفته سهیلی مضمونی اجتماعی دارد. سهیلی با اشاره تلویحی به اینکه این فیلم درباره آقازاده‌هاست، ارجاع مستقیمی به خلاصه داستان نداده است. در این فیلم 3 فرزند سهیلی؛ سینا، صبا و ساعد سهیلی ایفای نقش می‌کنند و در کنار آنها نیز هادی حجازی‌فر، نازنین بیاتی، قربان نجفی، بهرنگ علوی، علیرضا مهران، شهین تسلیمی، مهدی دانایی‌مقدم، الناز حبیبی، جمشید هاشم‌پور و... در این فیلم حضور دارند. 
زندانی‌ها
جدیدترین اثر مسعود ده‌نمکی که بار دیگر در ژانر کمدی می‌گنجد و با مضمونی اجتماعی- مذهبی همراه است، داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش روی تعدادی زندانی تحقیق کند. ده‌نمکی قصد دارد در این فیلم مانند آثار قبلی خود تأثیر معنویات بر زندانی‌ها را به تصویر بکشد. بهنوش بختیاری، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، هدایت هاشمی، بهاره افشاری، اصغر نقی‌زاده، رسول نجفیان، امیر نوری و برزو ارجمند نیز ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.
رحمان 1400
فیلم گرانقیمت و پرسلبریتی منوچهر هادی با نامی شائبه‌برانگیز و سیاسی، دیگر کمدی نوبت اکران نوروزی است. نویسندگی بابک کایدان و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی در کنار کارگردانی منوچهر هادی، تکرار ترکیب سینمایی فیلم پرفروش «آینه بغل» است که پیش از این روی پرده بود. در خلاصه این فیلم آمده است: شخصیت اصلی داستان یعنی سعید آقاخانی در نقش رحمان  مشکلات مالی بسیاری داشته و قصد دارد از مدیرعامل شرکت یعنی مهران مدیری در نقش «جالوسی» کمک بگیرد ولی آقای جالوسی چکی برای سال ۱۴۰۰ می‌کشد. در این فیلم مهران مدیری، محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، یکتا ناصر، ساره بیات و... حضور دارند.
چهارانگشت
تازه‌‌‌‌‌ترین اثر حامد محمدی، به نظر شباهت زیادی به فیلم قبلی این کارگردان یعنی «اکسیدان» دارد. حضور بازیگران و عوامل سازنده اکسیدان در چهار انگشت این شائبه را بیشتر می‌کند. این فیلم درباره قصه 2 دوست (جواد عزتی و امیر جعفری) است که برای اتمام یک کار ناتمام به کامبوج سفر می‌کنند و در این سفر درگیر مشکلاتی می‌شوند. گفتنی است این فیلم در کشورهای کامبوج، تایلند و ایران فیلمبرداری شده ‌است و به نوعی نخستین همکاری بین ایران و کامبوج به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.
متری شیش و نیم
دومین فیلم بلند سعید روستایی، پیش از همه آثار حضورش در اکران نوروزی قطعی شده بود. این فیلم که عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص داده است، داستان یک پلیس مبارزه با موادمخدر را پی می‌گیرد که  به دنبال پیدا کردن یک فروشنده بزرگ شیشه در پایتخت است. در این فیلم چند صد معتاد مستقیما جلوی دوربین رفته‌اند و فضای متفاوتی از سایر آثار مشاهده می‌شود. فرهاد اصلانی، پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار از جمله بازیگران این فیلم هستند.
پیشونی سفید 3
سری‌‌سازی سیدجواد هاشمیان پس از اکران «پیشونی سفید 1 و 2» به نسخه سوم آن رسیده است و این فیلم به جهت اینکه در ژانر کودک قرار دارد، اقبال حضور در اکران نوروزی را پیدا کرده است. «پیشونی سفید 3» که همزمان با قسمت دوم آن تولید شده و صرفا اکران آن به چندماه پس از نمایش نسخه پیشین موکول شده است، روایتی فانتزی از جنگل را با حیوانات انسان‌نما دنبال می‌کند که البته دیدن آن برای کودکان چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. در این فیلم پر بازیگر پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ترلان پروانه، امین زندگانی، محمدرضا شریفی‌نیا، هومن حاجی‌عبداللهی، نادر سلیمانی و... حضور دارند.
غلامرضا تختی
یکی از پدیده‌‌های جشنواره فجر امسال، فیلم جدید بهرام توکلی بود که پس از تجربه موفق «تنگه ابوقریب» سراغ زندگی جهان پهلوان تختی رفت. این فیلم که می‌توان آن را در ژانر بیوگرافی قرار داد، در فضایی سیاه و سفید روایت می‌شود و زندگی مرحوم تختی از کودکی تا هنگام مرگ را به تصویر می‌کشد. این اثر در ۱۰ بخش کاندیدای کسب سیمرغ بلورین شده بود که موفق شد در 2 بخش سیمرغ بلورین را از آن خود کند. از میان بازیگران تختی می‌توان به ماهور الوند، ستاره پسیانی،  حمیدرضا آذرنگ، پریوش نظریه،  بانیپال شومون، آتیلا پسیانی، محسن تختی،  بهنوش طباطبایی،  فرهاد آئیش و... اشاره کرد.
 


Page Generated in 0/0073 sec