printlogo


کد خبر: 207814تاریخ: 1397/12/25 00:00
بزرگ‌ترین رزمایش پهپادی سپاه با به‌کارگیری همزمان ده‌ها فروند پهپاد از جمله 50 فروند پهپادRQ170 ایرانی در خلیج‌فارس برگزار شد
چشم‌هایی در آسمان

ایران با برگزاری «رزمایش الی بیت‌المقدس1» نشان داد بزرگ‌ترین ناوگان پهپاد بمب‌افکن تهاجمی منطقه را در اختیار دارد. در این رزمایش ده‌ها فروند پهپاد به صورت همزمان به کارگیری شد. نکته برجسته این رزمایش، استفاده همزمان از 50 فروند پهپاد RQ170 ایرانی بود.
به گزارش« وطن امروز»، ایران 7 سال قبل یعنی 13 آذر 1390 اعلام کرد یک فروند پهپاد فوق‌پیشرفته RQ170  آمریکایی را که به عمق بیش از 200 کیلومتری خاک ایران تجاوز کرده بود، به دام انداخته است. این ماجرا باعث شد مدت‌ها موضوع میزان توان راداری نیروهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه محافل نظامی دنیا قرار گیرد. ایران 3 سال پس از به دام انداختن این پهپاد فوق‌پیشرفته آمریکایی، اعلام کرد نمونه‌های بومی آن را ساخته است. حالا در رزمایش پهپادی بزرگ سپاه در منطقه خلیج‌فارس، 50 فروند از این پهپاد بومی به صورت همزمان در کنار سایر پهپادها به کار گرفته شد.
این برای نخستین‌بار در کشور ما و نیز کشورهای دیگر است که این تعداد پهپاد همزمان در یک عملیات تهاجمی- رزمی، در فاصله بیش از هزار کیلومتر دورتر از هدف، همزمان پرواز و در یک زمان مشخص با حضور روی اهداف از پیش تعیین شده آنها را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و منهدم می‌کند. خبر این رزمایش بزرگ پهپادی روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد. بر اساس این گزارش، سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) در این رزمایش گفت: ده‌ها فروند هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوافضای سپاه با پرواز از کیلومترها دورتر از نقاط مختلف و هجوم به یک نقطه به عنوان پایگاه نمادین دشمن، اهداف خود را  به طور دقیق مورد اصابت و انهدام قرار دادند. سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه نیز با  تحسین اقدام و اراده نیروی هوافضای سپاه در قدرت‌نمایی در این رزمایش، خاطرنشان کرد: شاهد پرواز ده‌ها فروند پهپاد رزمی مدرن و پیشرفته بومی RQ170  ایرانی و پهپادهای تهاجمی - رزمی دیگر در یک رزمایش بزرگ و عملیات تهاجمی منحصربه‌فرد بودیم. همه پرنده‌های شرکت‌کننده در این رزمایش اهداف خود را به دقت منهدم کردند. این پهپاد‌ها پدیده‌ای نوظهور در حوزه اقتدار دفاعی و صنعت نظامی کشور ما هستند که برای نخستین‌بار و به صورت همزمان و تهاجمی در یک رزمایش افتخارآمیز در منطقه خلیج‌فارس به نمایش گذاشته می‌شوند.
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم با اشاره به اینکه همه فناوری‌های توسعه این پهپادها در مرکز تحقیقات و سازمان خودکفایی این نیرو طراحی، تولید و عملیاتی شده است، گفت: یکی از ویژگی‌های این رزمایش قدرت طراحی و برنامه‌ریزی پرواز همزمان پهپادها در یک منطقه جغرافیایی بسیار کوچک است که طلوع یک قدرت هوایی جدید را در ایران اسلامی رقم زده است. وی با اشاره به اینکه نیروها و پرنده‌های شرکت‌کننده در این رزمایش شامل یگان‌های پهپادی سپاه در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان است، افزود: پهپاد‌های شرکت‌کننده در نقاط متعدد به صورت همزمان به سمت منطقه تعیین شده در جزیره بنی فارو حرکت کردند و اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و آنها را منهدم کردند.
 


Page Generated in 0/0078 sec