printlogo


کد خبر: 207841تاریخ: 1397/12/25 00:00
گزارش «وطن امروز» از برنامه‌های تلویزیون در نوروز 98
کنداکتور سرگرمی

محسن شهمیرزادی: در حالی که عید نوروز، بهترین بهانه برای دید و بازدید‌های خانوادگی، مسافرت و تفریح‌های خارج از خانه است، در همین هنگام تلویزیون تلاش حداکثری‌اش را برای پر کردن کنداکتورهای خود از برنامه‌های جذاب و پرهزینه به کار بسته است. این روند که هر ساله تکرار می‌شود، موجب شده در ایام مناسبتی چون نوروز، منتظر برترین برنامه‌های سیما باشیم. امسال نیز این تلاش به ثمر نشسته و صداوسیما در غیاب پایتخت و کلاه قرمزی، سریال‌ها و برنامه‌های مناسبتی به ظاهر جذابی را برای مخاطبان نوروزی خود آماده کرده است. علاوه بر سریال‌های «نون.خ»، «بر سر دوراهی»، «زوج یا فرد» و «شش قهرمان و نصفی» که از شبکه‌های یک، 2، 3 و 5 روی آنتن می‌رود، برنامه‌های ترکیبی متعددی از جمله «خندوانه»، «دورهمی»، «عصر جدید» و... نیز از تلویزیون پخش خواهد شد. وجه مشترک عمده آثار تلویزیونی فضای کمدی و مملو از سرگرمی است که جز یکی دو مجموعه، مابقی از آن بهره‌مند هستند. به نظر می‌رسد در نوروز 98 علاوه بر سریال‌های ساخته شده، توجه زیادی به برنامه‌های ترکیبی شده است و از همین رو مخاطبان در ترافیک برنامه‌های متعدد تلویزیونی درخواهند ماند. به بهانه نزدیک شدن به سال نو و آغاز کنداکتور نوروزی نگاهی خواهیم داشت به برنامه‌های سیما در نوروز 98 که در ادامه از نظر می‌گذرانید.
 

نون. خ
شبکه اول سیما که عمدتا پرمخاطب‌ترین سریال‌های نوروزی را در اختیار داشته است، این بار با سعید آقاخانی مجموعه «نون.خ» را روی آنتن می‌برد. به گفته آقاخانی، این سریال طنز بناست از فضای پایتخت زده فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی فاصله بگیرد و در حال و هوای کردستان در مضمونی اقتصادی و اجتماعی روایت شود. «نون.خ» نوشته امیر وفایی داستان  کشاورزانی است که در اثر بروز مشکلات اقتصادی شریک تجاری‌شان فوت کرده و دچار مشکلات متعدد می‌شوند. سعید آقاخانی نیز به نظر نقش اول این قصه را برعهده دارد که در قامت کاراکتر نورالدین خان‌زاده یا همان «نون.خ» ایفای نقش می‌کند. علاوه بر سعید آقاخانی و همچنین بازیگران بومی کردستانی، علی صادقی، حمیدرضا آذرنگ، هومن حاجی‌عبداللهی، سیاوش مفیدی، فریده سپاه‌منصور، نعیمه نظام‌دوست، سیروس میمنت و... در این سریال ایفای نقش می‌کنند. سعید آقاخانی پیش از این سریال‌هایی چون «عید امسال»، «زن بابا»و... را روی آنتن برده است.
 

بر سر دوراهی
در حالی که پیش از این گفته می‌شد سریال «ساده‌دلان» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی روی آنتن نوروزی شبکه 2 خواهد رفت اما عنقا در گفت‌وگویی اعلام کرد تصمیم دیگری گرفته و سریال جدیدی را برای این ایام جلوی دوربین برده است. گفته می‌شود «بر سر دوراهی» به هیچ‌وجه طنز و مفرح نیست و کاملا در فضای جدی و ملودرامی عاشقانه روایت می‌شود که آن را از سایر سریال‌های نوروزی متمایز می‌کند؛ قصه‌ای که به نظر می‌رسد مشابه داستان‌های زرد عاشقانه دوران گذشته است؛ پسری که پولدار می‌شود و مسیر عشق گذشته‌اش تغییر می‌کند. حمید گودرزی، مهراوه شریفی‌نیا، میترا حجار، بهنوش بختیاری، عنایت بخشی، افسانه چهره‌آزاد، بهرنگ علوی، مجید مشیری و شهین تسلیمی از بازیگران این سریال هستند. آخرین همکاری عنقا و توفیقی مربوط به سریال «پدر» بود که حاشیه‌های فراوانی را با خود به همراه داشت.
 

زوج یا فرد
سریال جدید علیرضا نجف‌زاده تاکنون چند ‌بار با عناوینی چون «حوزه استحفاظی» و «مُرّ قانون» تغییر نام داده است. این سریال یک طنز اجتماعی و سیاسی است که روایت زندگی یک معاون وزیر را برعهده دارد. سریال نوروزی شبکه سوم سیما، به تهیه‌کنندگی مهرام مهام و مشاور کارگردانی محمدحسین لطیفی جلوی دوربین رفته است و از همین رو به نظر می‌رسد با اقبال خوب مخاطبان مواجه شود. مهام درباره قصه «زوج یا فرد» پیش از این درباره شخصیت اصلی این سریال گفته بود: «این سریال به صورت کلی قصه معاون وزیری است که سمت دارد، بعد از محل کارش خارج می‌شود و به دنبال زندگی خودش می‌رود اما در ادامه مسائلی برایش پیش می‌آید که قصه را جلو می‌برد. این معاون وزیر یک معاون وزیر تخیلی است که وجود خارجی ندارد». هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، مهران رجبی، کریم قربانی و… از  بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
 

شش قهرمان و نصفی
در حالی که تقریبا فهرست سریال‌های نوروزی سیما تکمیل شده بود، در آخرین روزهای منتج به سال جدید اعلام شد تازه‌ترین اثر حسین قناعت نیز روی آنتن شبکه 5 خواهد رفت. شش قهرمان و نصفی، البته که از ماه‌های پیش به عنوان نخستین‌ سریال نوروزی در رسانه‌های معرفی شد اما به دلایل نامعلوم از این فهرست کنار رفت و در نهایت نیز به آنتن شبکه 5 سیما رسید. این سریال در ژانر طنز خانوادگی به موضوع حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی می‌پردازد و به نظر می‌رسد مخاطبان کودک و نوجوان بتوانند ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند. قناعت پیش از این نیز با ساخت قهرمانان کوچک، توانایی خود را در پرداخت سینمایی به موضوع تولید ملی اثبات کرده بود. اکبر عبدی، شهرام قائدی، بیژن بنفشه‌خواه، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، رؤیا میرعلمی، نادر سلیمانی، رامین ناصرنصیر و امیر غفارمنش بازیگران شش قهرمان و نصفی را تشکیل می‌دهند. آخرین اثر قناعت، فیلم «تپلی» است که هنوز روی پرده نرفته است.

منهای سریال
تلویزیون همچنین بنا دارد مجموعه‌های «عطسه» و «بالش‌ها» را که پیش از این در شبکه نمایش خانگی توزیع شده بود در این ایام پخش کند. علاوه بر این مجموعه‌های ترکیبی چون «خندوانه»، «دورهمی»، «عصرجدید»، «تازه شو»، «برنده‌باش»، «ستاره‌ساز»، «کودک شو» و... تنها بخشی از برنامه‌های غیرنمایشی تلویزیون است که در ایام نوروز روی آنتن می‌رود. همچنین به گفته میرباقری،معاون سیما 140 فیلم سینمایی برای پخش در این ایام تدارک دیده شده است که 123 فیلم خارجی و 17 فیلم جدید ایرانی از جمله آنهاست. فیلم‌های «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری»، «خجالت‌نکش»، «آهوی پیشونی سفید - یک»، «هفت معکوس»، «چراغ‌های ناتمام»، «ماهورا»، «آینه بغل»، «لونه زنبور»، «دختر»، «بوفالو»، «دعوتنامه»، «چهارراه استانبول»، «تقاطع»، «دزدوپری - یک» و «فیلشاه» از جمله آثار سینمایی است که در تلویزیون روی آنتن می‌رود، البته پخش فیلم‌های سینمایی از تلویزیون حاشیه‌هایی را نیز به همراه داشته است. گفته می‌شود سهم شبکه 3 از پخش فیلم‌های سینمایی بسیار کمتر از سایر شبکه‌ها بوده است. مهدی آذرپندار مدیر فیلم و سریال شبکه 3 نیز در این باره اظهار داشت: «بحث فیلم‌های سینمایی شبکه‌ها، چه داخلی و چه خارجی ارتباطی با گروه فیلم و سریال هر شبکه ندارد. باکس‌های سینمایی در اختیار شورای فیلم و ذیل معاونت سیماست و آنها فیلم‌ها را به شبکه‌ها تخصیص می‌دهند».
 


Page Generated in 0/0064 sec