printlogo


کد خبر: 207857تاریخ: 1397/12/25 00:00
چهارگوشه

گزارش مولر علنی منتشر می‌شود
قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریتی قابل توجه قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را تصویب کردند که انتشار «علنی» گزارش رابرت مولر از تحقیقات درباره پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را خواستار می‌شود. این رای‌گیری با نتیجه ۴۲۰ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی با حضور چهار نماینده جمهوری‌خواه برگزار شد. این لایحه «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا را زیر فشار می‌گذارد تا گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و موضوع تبانی دونالد ترامپ با روسیه را پس از تکمیل به طور علنی منتشر کند. با این حال این قطعنامه نمی‌تواند «بار» را به این کار وادار کند. به گزارش خبرگزاری راشاتودی، روسیه مداخله در انتخابات آمریکا و دست بردن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را که به پیروزی دونالد ترامپ انجامید تکذیب می‌کند.

علی‌اف: انحراف مذاکرات قره‌باغ را تهدید می‌کند
رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: در نتیجه اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان بیش از یک‌میلیون نفر آواره شده و مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه ارمنستان سعی دارد مذاکرات قره‌باغ را منحرف کند، خاطرنشان کرد: بر اساس احترام متقابل می‌توان فضای مناسبی برای همکاری‌های مؤثری در زمینه‌های حمل‌ونقل، امنیت انرژی، تجارت و سرمایه‌گذاری ایجاد کرد. الهام علی‌اف درباره مناقشه آذربایجان با ارمنستان درباره منطقه کوهستانی قره‌باغ اظهار داشت: در نتیجه اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان بیش از یک‌میلیون نفر آواره شده و مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و در حال حاضر مردم آذربایجان با فشارها و اذیت‌های زیادی توسط اشغالگران مواجه هستند به طوری که نه‌تنها پاکسازی قومیتی در قره‌باغ انجام می‌شود، بلکه تخریب آثار تاریخی‌مان ادامه دارد.

بحران برق در ونزوئلا پایان یافت
دولت ونزوئلا اعلام کرد برق همه مناطق این کشور وصل شده و تنها 2 شهرک باروتا و هایلو در نزدیکی کاراکاس به خاطر آتش‌سوزی برق ندارند. از روز پنجشنبه هفته گذشته بخش بزرگی از ونزوئلا در خاموشی فرو رفت. بر همه این مشکلات قطعی آب نیز در طول هفته گذشته افزوده شد که به گفته دولت مادورو، این مشکل در ۸۰ درصد مناطق برطرف شده است. دولت نیکلاس مادورو آمریکا و اپوزیسیون را به حمله سایبری به تأسیسات برق این کشور متهم کرده است. اپوزیسیون هم به نوبه خود دولت را مسؤول دانسته است. طارق ویلیام صعب، دادستان کل ونزوئلا گفته است درباره نقش خوآن گوایدو، رهبر اپوزیسیون در خاموشی سراسری این کشور پرونده تشکیل شده است.

پوتین به کریمه سفر می‌کند
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با مهم اعلام کردن روز الحاق کریمه به روسیه و پنجمین سالگرد آن، از احتمال سفر ولادیمیر پوتین به این منطقه خبر داد. سخنگوی کرملین در عین حال گفته است بدون هیچ تردیدی پوتین در مراسم سالگرد الحاق کریمه شرکت خواهد کرد. شبه‌جزیره کریمه در مارس ۲۰۱۴ پس از برگزاری یک همه‌پرسی به روسیه ملحق شد. اوکراین و بسیاری از کشورهای غربی همچنان کریمه را جزو خاک اوکراین تلقی می‌کنند و الحاق کریمه به روسیه را غیرقانونی می‌دانند.

کابینه جدید سودان معرفی شد
محمد طاهر ایلا، نخست‌وزیر سودان دولت جدید این کشور را اعلام کرد. این کابینه جدید شامل ۲۱ وزیر است که در رأس آنها الدردیری محمد احمد وزیر خارجه، محمد احمد سالم وزیر دادگستری، بشاره ارور وزیر کشور، فضل عبدالله فضل وزیر امور ریاست‌جمهوری و مجدی حسن یاسین وزیر دارایی و برنامه‌ریزی اقتصادی قرار دارند. علی عوض بن‌عوف معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر دفاع باقی ماند. عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان ۲۲ فوریه گذشته حالت فوق‌العاده در سودان برقرار کرد.


Page Generated in 0/0047 sec