printlogo


کد خبر: 207924تاریخ: 1397/12/26 00:00
خنده‌های معنادار «برنتون تارانت» جنایتکار نیوزیلند در دادگاه
مسلمان‌کشی با اعلام قبلی

گروه بین‌الملل: دیروز «برنتون تارانت» تروریستی که روز جمعه مرتکب جنایتی هولناک شد با خنده‌هایی معنادار در دادگاه حاضر شد. او برای ارائه توضیحات بیشتر بدون آنکه وکیلش درخواست آزادی مشروط برای او کند به زندان بازگردانده شد. در نیوزیلند حکم اعدام وجود ندارد به همین خاطر تارانت اعدام نخواهد شد، احتمالا در زندان نقاشی می‌کشد و کتاب خاطرات می‌نویسد، البته این در حالی است که به طور گسترده‌ای جمله «سلام برادر» که توسط فردی که در مسجد با تارانت مواجه می‌شود و سپس به فجیع‌ترین شکل ممکن به شهادت می‌رسد در شبکه‌های مجازی و تظاهرات‌های عمومی در حال بازنشر است. اقدام ضدبشری این جوان استرالیایی سفیدپوست که افکار نژادپرستانه خود را همان‌طور از دیگران وام گرفته است به یک ضدارزش تبدیل شده است. برای این تروریست 28‌ساله استرالیایی قتل‌عام 49 تن با گلوله مستقیم مانند بازی‌های رایانه‌ای چندان هم گران تمام نشد. او اکنون مانیفستی 74 صفحه‌ای دارد که در همه جا در دسترس است. از دیدگاه‌های افراطی‌ترین رئیس جمهوری سفیدپوست آمریکا یعنی ترامپ پیروی می‌کند و بر هیچ کس پوشیده نیست که تا چه اندازه رفتارهای رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بر نفرت و تبعیض نژادی در غرب تاثیرگذار بوده است. برنتون تارانت اما چگونه اسامی 4 جنایتکار خرده‌پا و 2‌جنگجوی جنگ‌های صلیبی را روی سلاح‌های خود حکاکی کرده بود؟ ترکیه‌ می‌گوید برنتون تارانت، تروریستی که به مساجدی در نیوزیلند حمله کرده و 49 نفر را به شهادت رسانده است، در 2 شهر ترکیه به مدت 43 روز اقامت داشته که یکی از آنها ازمیر است. به گفته مقامات امنیتی و پلیس، همه مناطقی که تارانت رفته و با همه کسانی که ارتباط داشته مشخص شده و تحت نظر و بررسی قرار گرفته‌اند. مقامات ترک عنوان کرده‌اند تارانت در فاصله زمانی 17 تا 20 مارس سال 2016 و 13 سپتامبر تا 25 اکتبر همان سال و در مجموع 43 روز در ترکیه حضور داشته است. دادستانی بلغارستان نیز عنوان کرده این تروریست از 9 تا 15 نوامبر سال گذشته میلادی از برخی مکان‌های تاریخی این کشور دیدن کرده است. وی همچنین سال 2016 به برخی مناطق بالکان همچون صربستان نیز سفرهایی داشته است. شاید به همین خاطر نام جنگجویان قرون وسطایی صرب روی سلاح او جاخوش کرده بودند.  این در حالی است که نخست‌وزیر نیوزیلند از تغییر قوانین حمل سلاح در این کشور خبر داد. مظنون این حادثه مجوز حمل انواع سلاح‌هایی را که در حملات مرگبار مورد استفاده قرار می‌گیرند، داشته است.
جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفته مظنون در سلاح‌هایی که باعث کشته شدن دست‌کم 49 نفر در این تیراندازی شده، تغییراتی اعمال کرده بود به همین خاطر آنها تا این اندازه مرگبار بوده‌اند. حتی گفته می‌شود نیم ساعت پیش از حمله، ‌ایمیلی به دفتر نخست‌وزیری توسط تروریست ارسال شده بود و در آن جزئیات حمله را شرح داده بودند. درباره این اقدام تروریستی 3 مرد از جمله یک مرد با لباس نظامی و یک زن دستگیر شده‌اند که درباره زن دستگیر شده هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.
«جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند در پی این واقعه در کنفرانسی خبری گفت این کشور که افراط‌گرایی را رد می‌کند و همچنان هم باید اینچنین باشد، نیوزیلند درگیر یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ بود که پیش از این تجربه نکرده بود. نخست‌وزیر نیوزیلند این حمله را تروریستی توصیف کرد و گفت: «ما باید همواره درباره دیدگاه‌های افراط‌گرایانه  و خشونت‌های شدید هوشیار باشیم». سطح هشدار برای تهدید‌های تروریستی در این کشور به بالاترین سطح افزایش یافته است.
 وی همچنین گفت: «اینجا کشوری است که مردم حس امنیت دارند و باید چنین حسی داشته باشند». در این رابطه «برنتون تارانت» تروریست مهاجم به مسجد النور در نیوزیلند بامداد شنبه در دادگاهی محلی حاضر شده و به‌ دلیل قتل ۴۹‌نفر مجرم شناخته شد. در این دادگاه که غیرعلنی هم برگزار شد، بعد از تفهیم اتهام، دستور داده شد تارانت بدون داشتن حق درخواست تجدیدنظر یا آزادی مشروط، تا جلسه محاکمه اصلی در دادگاه عالی کرایست چرچ به تاریخ ۵ آوریل در بازداشت نگه داشته شود.
 این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران، با انکار هویت عامل حمله تروریستی در نیوزیلند ضمن رد وجود بیانیه نژادپرستانه ۷۳ صفحه‌ای از برنتون تارانت، تروریست مهاجم مدعی شد متنی که در آن از او (ترامپ) به عنوان نماد هویت احیا شده سفیدپوستان یاد شده باشد را ندیده است. ترامپ حتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تهدید «ناسیونالیسم سفید(پوستان)» در حال افزایش است، مدعی شد: «نه حقیقتا. به نظرم آنها عده‌ای قلیل هستند که مشکلات بسیار جدی دارند». نباید از نظر دور داشت که در این میان روزنامه‌های انگلیسی و مطبوعات این کشور از این تراژدی هولناک به دنبال درآمدزایی هستند. نکته وحشتناک آن است که 4 روزنامه اصلی انگلیسی در کنار انتشار ویدئوی اقدام تروریستی نیوزیلند به فروش آگهی‌های تبلیغاتی خود پرداختند. در حال حاضر فضای اقیانوسیه و کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا متشنج است و ترس در کنار احتمال تکرار اقدامات تروریستی موجی از ناامنی را ایجاد کرده است. باید منتظر ابعاد گسترده‌تر این جنایت در جوامعی باشیم که ادعای آنها آزادی مذهب و برابری نژادی است. استفاده نمادین از حجاب توسط نخست‌وزیر نیوزیلند نمی‌تواند فضای متشنج و افکار عمومی ضربه خورده مسلمانان را احیا یا بهبود بخشد.
 

تروریست‌های چاقو به دست به نمازگزاران لندنی حمله کردند
گروه بین‌الملل: ساعاتی پس از کشتار فجیع مسلمانان در 2 مسجد نیوزیلند، 3 فرد تندرو با حمله به نمازگزارانی که از مسجدی در لندن خارج می‌شدند، یک مسلمان ۲۷ ساله را مجروح کردند. روزنامه ایندیپندنت در این باره می‌نویسد: این 3 نفر جمعه ۲۴ اسفندماه در حال سر دادن شعارهای اسلام‌هراسانه با خودرو از مقابل این مسجد رد می‌شدند که در پی اعتراض مسلمانان، 2 نفر از آنها از ماشین پیاده شده و با چکش و چاقو به مسلمانان حمله کردند. به گفته پلیس، سپس این 2 نفر سوار خودرو شده و قبل از رسیدن مأموران پلیس فرار کردند. پلیس لندن اعلام کرد در این حادثه یک مسلمان ۲۷ ساله از ناحیه سر مجروح شد. هنوز کسی دستگیر نشده است. این حادثه ساعاتی پس از آن رخ داد که در حمله به 2 مسجد در شهر «کرایست چرچ» در جنوب نیوزیلند، دست‌کم ۴۹ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این حمله با واکنش گسترده محافل اسلامی و جهانی مواجه شده و نخست‌‌وزیر نیوزیلند با صدور پیامی، با تروریستی خواندن این حملات این روز را یکی از تاریک‌ترین روزها در تاریخ این کشور دانست.


Page Generated in 0/0042 sec