printlogo


کد خبر: 207934تاریخ: 1397/12/27 00:00
روز گذشته معاون امنیتی وزیر کشور و فرمانده مرزبانی بر نبود عزم و اراده پاکستان برای برخورد با گروهک‌های تروریستی تأکید کردند
انتقاد از پاکستان بالا گرفت

روز گذشته 2 مقام ارشد امنیتی و انتظامی کشورمان از رویکرد دولت پاکستان در عدم برخورد جدی با تروریسم انتقاد و تاکید کردند این کشور اراده‌ای برای آزاد کردن مرزبانان اسیر ایرانی ندارد.
به گزارش «وطن امروز»، به‌رغم گذشت چند ماه از به اسارت گرفتن چند مرزبان ایرانی توسط یک گروهک تروریستی مستقر در پاکستان و با وجود مذاکرات و رایزنی‌های گسترده مقامات ایرانی، دولت و ارتش پاکستان هنوز هیچ اقدام جدی برای آزادسازی مرزبانان ایرانی انجام نداده‌اند. علاوه بر این، افزایش تحرکات گروهک تروریستی جیش‌الظلم طی ماه‌های اخیر که حمله تروریستی به اتوبوس سپاه پاسداران در جاده خاش- زاهدان از آن جمله بود، موجب افزایش انتقادات مقامات ایرانی از دولت و ارتش پاکستان شده است، بویژه اینکه در سال جاری علاوه بر سفر مسؤولان دستگاه دیپلماسی، شاهد سفر و رایزنی فرماندهان ارشد نظامی کشورمان به پاکستان نیز بوده‌ایم که این موضوع نشان می‌دهد مقامات ایرانی حداکثر تلاش خود را برای حل مشکلات فیمابین از طریق دیپلماسی به کار بسته‌اند. با همه اینها عدم تمایل پاکستان نسبت به برخورد با گروهک‌های تروریستی مستقر در این کشور موجب بالا گرفتن انتقادات مسؤولان امنیتی و انتظامی کشورمان شد. در همین راستا روز گذشته معاون امنیتی وزارت کشور درباره شرایط مرزهای کشور گفت: امیدواریم اعتبارات لازم برای مرزها اختصاص داده شود، چرا که ما همچنان مشکلاتی در مرزها داریم.
حسین ذوالفقاری مرز مشترک با پاکستان و کردستان عراق را از مشکل‌دارترین مرزهای کشور دانست و گفت: در مرزهای دیگر مانند ترکیه، ارمنستان و بخش‌های دیگر عراق جز کردستان مشکلی وجود ندارد و همکاری‌های بسیار خوبی با ترکیه شکل گرفته است.
وی درباره ناامنی‌های ایجاد شده در مرز پاکستان گفت: روابط ایران و پاکستان برای 2 کشور اهمیت بالایی دارد اما هنوز آن عزم جدی برای حل مسائل گروهک‌ها در طرف مقابل وجود ندارد، بعد از حوادث تروریستی اخیر و موضوع مرزبانان و جلسات و توافقات انجام شده با دولت پاکستان، آنها تلاش دارند رضایت ایران را جلب کنند. درباره مرزبانان هم تلاش‌های مختلفی برای حل مسائل انجام شده و دولت پاکستان قول‌هایی را برای حل این موضوع داده است. ذوالفقاری سال ۹۷ را سال خاصی برای کشور دانست و گفت: امسال آمریکایی‌ها هر چه می‌توانستند از تحریم و اقدام‌های سیاسی گسترده، عملیات بسیار سنگین روانی و رسانه‌ای علیه کشور و مخصوصاً روی نگرش مردم به شرایط کشور تا هماهنگ کردن اپوزیسیون در مرزهای بیرون کشور و حمایت مالی و اطلاعاتی و حتی تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی علیه کشور در برخی رژیم‌های منطقه اعم از رژیم اشغالگر قدس و سعودی انجام دادند.
وی ادامه داد: مروری بر چند اقدام تروریستی که در کشور رخ داد، نشان می‌دهد هر 4 مورد انتحاری بود. اقدام تروریستی انتحاری ساده‌ترین اقدام از نظر عملیاتی است، چراکه فرد تروریست برنامه ندارد که از محل فرار کند و تنها تصمیم دارد به جایی آسیب برساند. برآوردی که اول سال داشتیم رویکرد اصلی را شکل داد که شورای امنیت کشور و وزارت کشور به عنوان محور هماهنگ‌کننده و برنامه‌های شوراهای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها مبتنی بر پیشگیری قرار گرفت. در غیر این صورت خیلی از اتفاقاتی که رخ داد ممکن بود خود بسترساز ناامنی در کشور باشد.
پاکستان اراده کند، می‌تواند مرزبانان ما را آزاد کند
دیروز همچنین فرمانده مرزبانی کشور نیز از عدم اراده دولت و ارتش پاکستان برای پاکسازی گروهک‌های تروریستی و همین‌طور آزادسازی مرزبانان ربوده شده خبر داد.
سردار قاسم رضایی درباره وضعیت مرزبانان ربوده‌شده اظهار داشت: پیگیری این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی مسؤولان ستاد کل نیروهای مسلح و مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا نیز همواره بر پیگیری مجدانه این موضوع تأکید دارد و پیرو تأکیدات فرمانده ناجا، تلاش‌های فراوانی در خصوص بازگشت مرزبانان ربوده شده به کشور داشته‌ایم.
فرمانده مرزبانی کشور اضافه کرد: ملاقات‌های مرزی با مسؤولان پاکستانی و برخی سران طوایف از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است و بر مبنای آخرین پیگیری‌ها باید بگویم مرزبانان ربوده شده زنده و در خاک پاکستان هستند.
این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: معتقدیم دولت پاکستان دارای ارتش و نیروهای امنیتی قوی است و اگر «اراده» کند قطعاً می‌تواند این مرزبانان را آزاد کند و در اختیار ما بگذارد.
به گزارش مهر، وی بیان کرد: قطعاً دولت پاکستان می‌تواند با اراده جدی منطقه را از وجود گروهک‌های ملحد، تروریست و جانی که تحت تعقیب قضایی ما هستند،
پاکسازی کند.
سردار رضایی یادآور شد: بر مبنای آخرین گفت‌وگو و رایزنی‌ها، ارتش پاکستان اعلام کرده درباره روند آزادسازی مرزبانان ربوده شده، عملیاتی را آغاز کرده است. وی با اشاره به رابطه عمیق و دوستی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان تأکید کرد: نباید به مخلان امنیت اجازه جولان دهیم و قطعاً از دولت پاکستان انتظار است با اعضای گروهک‌های تروریستی برخورد جدی کند.


Page Generated in 0/0064 sec