printlogo


کد خبر: 207977تاریخ: 1397/12/27 00:00
جنگ آمریکا علیه حشدالشعبی؛ از میدان نبرد تا رسانه

گروه بین‌الملل: رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بتازگی طی اظهاراتی مداخله‌جویانه و پوچ، نیروهای حشدالشعبی عراق  را که در شکست داعش و آزادسازی مناطق این کشور از اشغال این گروه تروریستی نقش بسزایی ایفا کردند، «نیروهای فرقه‌ای» خوانده است.
کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را «خدشه به حاکمیت عراق» توصیف کرد. عباس الاسماعیلی، عضو این کمیته متذکر شده است نیروهای حشدالشعبی بخشی مهم از سیستم امنیتی عراق هستند که تروریسم را بیرون راندند و در برابر عناصر تروریستی داعش به پیروزی رسیدند. وی تصریح کرد واشنگتن به طور گسترده در تلاش است از رهگذر گنجاندن برخی گروه‌های وابسته به حشدالشعبی در لیست تروریسم، این سازمان را منحل کند ولی شکست خواهد خورد. الاسماعیلی با بیان اینکه حشدالشعبی اهمیتی به این فشارها نمی‌دهد، خاطرنشان کرد که این سازمان اجازه نمی‌دهد آمریکا قیم عراق باشد. علی الحسینی، سخنگوی رسمی سازمان حشدالشعبی نیز  تصریح کرد، حمله به سازمان حشدالشعبی که بخشی از نیروهای رسمی نظامی در عراق به شمار می‌رود، نقض حاکمیت ملی این کشور است.
محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق»- وابسته به حشدالشعبی - نیز به گزارش وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان داد و تأکید کرد که واشنگتن به این یقین رسیده که شکست سیاسی‌اش در انتخابات اخیر عراق بزرگ‌تر از شکست نظامی خود در این کشور بوده است. حشدالشعبی در سال 2014 بعد از آنکه گروه تروریستی داعش بخش اعظمی از خاک عراق را اشغال کرد با فتوای آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق تشکیل شد و نقش بسزایی در پاکسازی عراق از داعش ایفا کرد و در سال 2016 نیز با موافقت پارلمان این کشور تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق قرار گرفت؛ مساله‌ای که اعتبار و توانمندی و جایگاه ویژه مردمی حشد را پررنگ‌تر کرده است. ولی در مقابل، طی حدود 5 سالی که از عمر حشدالشعبی در عراق می‌گذرد، دولت آمریکا و برخی متحدان عرب منطقه‌ای آن همواره با این تشکل مقاومت مخالفت کرده‌اند و حملات مختلف سیاسی و تبلیغاتی را در قلب جنگ روانی علیه این نیروی عراقی تشدید کرده و با دروغ‌پردازی و فتنه‌افکنی ضمن توصیف آن به نیروی فرقه‌گرا، درصدد هستند به بغداد فشار می‌آورند تا آن را منحل کند.
 کنگره و وزارت خارجه آمریکا نیز در راستای جنگ روانی برخی گروه‌های حشدالشعبی را در فهرست‌های تحریم و تروریسم خود قرار داده‌اند. پیش‌تر نیز روزنامه عراقی «الغد» با انتشار تیتر «آمریکا به دنبال خالی کردن زیر پای نیرو‌های حشدالشعبی» نوشته بود: پس از دستاورد‌های گسترده نیرو‌های حشد در بازپس‌گیری بسیاری از مناطق استراتژیک از اشغال تروریست‌های داعشی، آمریکایی‌ها با هدف ممانعت از گسترده‌تر شدن دامنه فعالیت‌های حشدالشعبی، درصدد توطئه‌ای برای حذف آن از عرصه تحولات میدانی عراق برآمدند.
 افزون بر این، آمریکا که ائتلاف مدعی مبارزه با داعش در عراق و سوریه را رهبری می‌کند، بارها مواضع نیروهای حشدالشعبی را در داخل خاک عراق و مرزهایش بمباران کرده و شماری از مبارزان آن را به شهادت رسانده است.
 با این حال، پاسخ‌های قاطعانه و مکرر مقامات بغداد به آمریکایی‌ها، همه تلاش‌هایی را که در طول مدت زمان گذشته از سوی واشنگتن برای انحلال حشدالشعبی صورت می‌گیرد بی‌نتیجه گذاشته است. پیش‌تر برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق بر عدم انحلال حشدالشعبی و حضور این سازمان در عرصه‌های سیاسی و نظامی کشور تأکید کرده است.


Page Generated in 0/0053 sec