printlogo


کد خبر: 207979تاریخ: 1397/12/27 00:00
چهارگوشه

کشته‌شدن 3 نظامی صهیونیست در تازه‌ترین عملیات مقاومت
کرانه باختری و قدس اشغالی طی 2 روز اخیر با اتفاقاتی مانند انجام عملیاتی در سلفیت، تیراندازی به سمت منزل نماینده سابق مجلس قانونگذاری و بازداشت چندین نفر همراه بود. رسانه‌‌های عبری‌زبان اعلام کردند صبح یکشنبه در پی عملیاتی در نزدیکی شهرک یهودی‌نشین آرییل در سلفیت واقع در شمال کرانه باختری 3 نظامی اسرائیلی کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند. به گزارش این رسانه‌ها، این عملیات با خودرو و سلاح سرد و گرم صورت گرفت. سخنگوی جهاد اسلامی این عملیات را تبریک گفت و افزود: این عملیات در راستای تصحیح مسیر و انتقال نبرد به میدان طبیعی و حقیقی آن صورت گرفت. حماس هم ضمن تبریک این عملیات اعلام کرد،‌ کرانه باختری هر بار تأکید می‌کند ذخیره راهبردی مقاومت است و رژیم اشغالگر را با عملیات‌های منحصر به فرد خود غافلگیر می‌کند.

اختلاف‌نظر ترکیه و روسیه درباره ادلب
رسانه‌های روسیه اعلام کرده‌اند که دلایل تأخیر در سفر وزیر خارجه روسیه به ترکیه «فنی» و مرتبط با تغییر در دستور کار وزیر خارجه ترکیه است در حالی‌که تحلیلگران در روزنامه‌های روسی معتقدند دلیل تأخیر در این سفر اختلاف‌نظر طرفین درباره اوضاع ادلب سوریه است. قرار بود لاوروف ۱۲ مارس برای شرکت در یک همایش بین‌المللی در آنکارا و انجام مذاکراتی با همتای ترکیه‌ای خود درباره اوضاع سوریه بویژه اوضاع ادلب به ترکیه برود اما این سفر به تاخیر افتاده است. رسانه‌های روسی اعلام کرده بودند ترکیه از حملات گسترده روسیه و سوریه به مناطق حومه ادلب ناراضی است. در حالی‌ که وزارت دفاع روسیه اخیراً اعلام کرد که حملات با هماهنگی ترکیه صورت گرفته است. مسکو اخیراً هشدار داد آنکارا در اجرای «توافق سوچی» درباره ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب شکست خورده است.

دیوارکشی کویت در مرز با عربستان
 مرکز تخصصی در دولت کویت تحقیقات فنی اولیه‌ای برای طرح احداث دیوار در مرزهای مشترک با عربستان، به طور مشخص پس از بروز سلسله اختلافات مرزی میان این دو کشور و با هدف مهار هرگونه اختلاف در آینده انجام داده است. یک منبع موثق اعلام کرد که کویت به طور جدی به فکر ساخت دیواری برای حفظ مرزهایش با عربستان است. این منبع همچنین اعلام کرد که احتمال می‌رود این دیوار پوششی بتنی با تکنولوژی الکترونیکی بالا داشته باشد. مسؤولان کویتی امیدوار هستند که مسؤولان عربستانی نسبت به این طرح اعتراضی نداشته باشند.

تظاهرات جدایی‌طلبان کاتالان در مادرید
در اعتراض به محاکمه رهبران جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا، هزاران نفر در مادرید به خیابان آمدند. نخستین‌بار است که جدایی‌طلبان کاتالونیا با این تظاهرات نه در منطقه خود، بلکه در پایتخت کشور قدرت‌نمایی کردند. «استقلال جنایت نیست» شعار اصلی تظاهرکنندگان روز شنبه بود. آنها خواهان آزادی بی‌قید و شرط زندانیان هستند. مناسبات میان دولت اسپانیا و ایالت کاتالونیا همچنان تنش‌آلود است. 12 رهبر جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا متهم هستند که در اکتبر 2017 بدون مجوز دولت مرکزی یک همه‌پرسی برای استقلال منطقه برگزار کرده‌اند؛ آنها ممکن است با همین اتهام به زندان‌های درازمدت محکوم شوند. جریان محاکمه به طور زنده از تلویزیون اسپانیا پخش می‌شود.

تجمع حمایت از مادورو  در اطراف کاخ سفید
رسانه‌ها از تجمع‌های پراکنده آمریکایی‌ها در حمایت از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا خبر می‌دهند. طبق این گزارش، شنبه‌شب صد‌ها نفر با تجمع در میدان لافایت در نزدیکی کاخ‌ سفید در واشنگتن ضمن حمایت از مادورو، از مقامات آمریکا خواستند به مداخله در امور ونزوئلا پایان دهند. معترضان همچنین لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا را خواستار شده و بر منتفی شدن احتمال مداخله نظامی در این کشور تاکید کردند. نظاهرات‌کنندگان همچنین تلاش واشنگتن برای جایگزینی خوان گوایدو، سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا با نیکلاس مادورو را بشدت محکوم کردند. تجمع در حمایت از مادورو در دیگر شهرهای آمریکا از جمله نیویورک و لس‌آنجلس نیز برگزار شد. بحران جدید سیاسی ونزوئلا 23 ژانویه آغاز شد؛ زمانی‌که گوایدو با حمایت آشکار آمریکا و متحدانش، خود را رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواند؛ اقدامی که دولت و ملت ونزوئلا آن را کودتا علیه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور منتخب مردم برشمردند.


Page Generated in 0/0053 sec