printlogo


کد خبر: 207991تاریخ: 1397/12/28 00:00
مرور اتفاقات ورزش ایران در سال 97
خنده، حسرت، بهت

سال 97 برای ورزش ایران می‌توانست یک سال ویژه و پربار باشد. اگر چه موفقیت‌هایی حاصل شد اما ناکامی‌هایی هم از راه رسید تا معدل را پایین بیاورد. مهم‌ترین اتفاق سال برای ورزش ایران در این سال مربوط به حضور تیم‌ملی فوتبال کشورمان در جام‌جهانی 2018 روسیه بود. تعطیلات نوروز 97 حرف یک ملت، درباره نتایج احتمالی تیم کی‌روش در روسیه بود؛ جامی که برای ما می‌توانست تاریخی شود اما درست در لحظه آخر کم آوردیم.
البته جام ملت‌های آسیا هم در سال 97 برگزار شد که آن هم درست به مثابه جام‌جهانی بود و در گام آخر کم آوردیم. در حوزه منهای فوتبال هم بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا را داشتیم که در آنجا هم نتوانستیم نتایج گذشته را تکرار کنیم، البته نتایج کاراته در جام‌جهانی و صعود بسکتبال به جام‌جهانی از دیگر نتایج خوب سال 97 بود. حالا به مهم‌ترین اتفاق سال گذشته می‌پردازیم.
قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفدهم
اگر چه تیم برانکو این شانس را داشت که در اسفند 96 تیمش را قهرمان لیگ هفدهم کند اما شکست در داربی موجب شد تاریخ قطعی شدن قهرمانی به اول سال 97 بیفتد. شاید بشود سال 97را یکی از بهترین سال‌های تاریخ باشگاه قرمزهای تهران دانست. آنها در این سال در لیگ هفدهم قهرمان شدند، لیگ هجدهم را با وجود یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان به عنوان صدرنشین به پایان رساندند و برای نخستین بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا در تاریخ‌شان صعود کردند.
آبی‌ها فاتح جام حذفی
تیم شفر دیر شروع به کسب نتایج درخشان کرد با این وجود آنها که در لیگ هفدهم سوم شده بودند، موفق شدند در فینال جام حذفی با درخشش مامه بابا تیام قهرمان شوند. استقلال این فرصت را داشت تا همانند پرسپولیس به فینال آسیا صعود کند اما به دیوار محکم السد در تهران برخورد کرد، البته در ادامه سال 97 آنها توانستند با نتایج خیره‌کننده در نیم‌فصل دوم تا رده دوم جدول صعود کنند. شاید استقلال با این توشه خوب سال 97 سرانجام بعد از چندین فصل قهرمان لیگ هجدهم شود.
جام جهانی و ضربه آخر طارمی
فاصله ما با صعود از گروه‌مان در جام‌جهانی ضربه‌ای بود که مهدی طارمی در آخرین دقیقه بازی مقابل پرتغال آن را در مصاف تک به تک به بیرون زد. چه کسی باور می‌کرد ما از این گروه که با حضور قهرمان جهان و قهرمان اروپا و آفریقا تشکیل شده بود، شانس صعود داشته باشیم؟ تیم کارلوس کی‌روش جام‌جهانی را با پیروزی شگفت‌انگیز مقابل مراکش شروع کرد. در بازی دوم به‌رغم بازی عالی با نتیجه یک بر صفر از اسپانیا شکست خورد تا همه چیز به بازی آخر برسد. اگر چه بیرو توانست پنالتی رونالدو را مهار کند اما کلیدی‌ترین لحظه جام برای ما تک به تک طارمی در آخرین دقیقه بازی بود. توپی که اگر گل می‌شد با حذف پرتغال ما از گروه‌مان صعود می‌کردیم اما این اتفاق رخ نداد تا با متوقف کردن پرتغال، با 4 امتیاز تیم سوم گروه شویم.
 ششمی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی
 هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در حالی به پایان رسید که ایران با ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز توانست ششم شود. مجموع مدال‌های کاروان ایران در اندونزی به عدد ۶۱ رسید که نسبت به مجموع مدال‌ها در اینچئون بیشتر است اما در رده ششم جدول مدالی قرار گرفت. تیم چین با ۱۳۲ مدال طلا توانست همچنان به یکه‌تازی خود در آسیا ادامه دهد و در رده‌بندی مدالی اول شود. کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی هم دوم و سوم شدند. ورزشکاران ایران اعتقاد داشتند تیم میزبان یعنی اندونزی با پنجاک سیلات که ورزش اختصاصی خودشان است، توانست به طلاهای فراوان دست پیدا کند. اگر اندونزی این رشته را به واسطه میزبانی وارد بازی‌ها نمی‌کرد شاید ایران به رده پنجم می‌رسید.
پیروزی بزرگ در پاراآسیایی
بازی‌های پاراآسیایی برای ایران با کسب عنوان سومی در مجموع و جهشی خیره‌کننده نسبت به دوره قبلی به پایان رسید.
۸ روز پرهیجان و دیدنی در جاکارتا لازم بود تا سرانجام با کسب 51 مدال طلا (136 مدال
در مجموع) برای ورزشکاران معلول ایرانی بازی‌های پارا آسیایی 2018 اندونزی به پایان برسد؛ ورزشکارانی که با نام کاروان خودباوری و امید راهی اندونزی شده بودند و شعار «با توکل و تلاش ما می‌توانیم» را به اثبات رساندند.
دختران شایسته ایران قهرمان فوتسال آسیا شدند
دختران فوتسال ایران با شکست ژاپن، قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا شدند. تیم‌ملی فوتسال بانوان ایران در فینال رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که در تایلند برگزار می‌شد، برابر ژاپن به میدان رفت و با نتیجه ۵ بر ۲  این تیم را شکست داد و برای دومین بار قهرمان این رقابت‌ها شد. فینال 2 سال پیش هم بین 2 تیم ایران و ژاپن برگزار شد که ایران در آن بازی با تک‌گل فرشته کریمی عنوان قهرمانی را به دست آورد. در پایان این رقابت‌ها 3 جایزه برترین‌ها نیز به ایران رسید. فرشته کریمی ارزشمندترین بازیکن آسیا شد، سارا شیربیگی با 9 گل عنوان بهترین گلزن رقابت‌ها را به خود اختصاص داد و نسیمه غلامی کاپیتان تیم ایران جایزه بازی جوانمردانه را که به تیم ایران رسید دریافت کرد.
درخشش ساحلی‌بازان ایران با قهرمانی
شاگردان مارکو اوکتاویو با کسب پیروزی مقابل روسیه به‌عنوان قهرمانی رقابت‌های جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی ۲۰۱۸ امارات دست یافتند. تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران بعد از آنکه در مرحله اول جام بین‌قاره‌ای امارات برابر آمریکا (۸ بر یک)، تاهیتی(۴ بر ۲) و روسیه (۳ بر ۲) به 3 پیروزی متوالی رسید و به‌ عنوان صدرنشین گروه B به مرحله نیمه نهایی صعود کرد، در دیدار ماقبل پایانی این رقابت‌ها به مصاف ملی‌پوشان ساحلی مصر رفت که این تیم را نیز با نتیجه ۳ بر یک شکست داد تا فینالیست شود. در فینال هم ملی پوشان مقابل روسیه به برتری ۴ بر ۲ رسیدند و به مقام قهرمانی جام بین قاره‌ای امارات دست یافتند. ملی‌پوشان فوتبال ساحلی ایران در سال ۲۰۱۳ نیز با شکست تیم‌ملی روسیه به قهرمانی در جام بین‌قاره‌ای رسیدند ولی 2 سال قبل با باخت برابر برزیل از رسیدن به این عنوان مهم بازمانده بودند. در پایان این مسابقات، حمید بهزادپور، دروازه‌بان تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران به‌عنوان بهترین گلر رقابت‌ها شناخته شد.
نایب‌قهرمانی پرسپولیس در آسیا
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد سال 97 یکی از بهترین سال‌های ادوار تاریخ پرسپولیس بود. آنها سال را با قهرمانی در لیگ برتر شروع کردند و اگر پنجره نقل و انتقالاتی‌شان بسته نمی‌شد، شاید قهرمان آسیا می‌شدند. پرسپولیس با شکست الدحیل و السد موفق شد به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کند اما در غول مرحله آخر نتوانست از سد کاشیمای ژاپن بگذرد. با این وجود صعود به فینال آسیا کار بزرگی بود که برانکو موفق به انجامش شد.
حذف از جام ملت‌های آسیا
این آخرین تورنمنت ایران با کارلوس کی‌روش پرتغالی بود. امید می‌رفت ایران سرانجام بعد از چند دهه قهرمان آسیا شود. تیم‌ملی ایران تا قبل از دیدار با ژاپن با اقتدار پیش رفت و خیلی‌ها تصور می‌کردند توان عبور از ژاپن را هم داریم اما یک لحظه غفلت در آن بازی معروف باعث شد ناباورانه 3 بر هیچ بازی را واگذار کنیم. تیمی که قرار بود قهرمان شود باز هم در بدترین لحظه باخت تا مثل همیشه حذف شود. فوتبال ژاپن که چند ماه قبل قهرمانی آسیا را از پرسپولیس گرفته بود این بار هم باعث حذف تیم ملی شد تا بزرگ‌ترین دلیل ناکامی ما در سال 97، این کشور لقب بگیرد. البته پرچم آنها همچنان در ورزشگاه‌های ما دیده می‌شود که طعنه‌ای به ناکامی قرمزها مقابل نماینده این کشور است.
صعود تیم‌ملی بسکتبال به جام‌جهانی
تیم ملی بسکتبال ایران با برتری مقابل استرالیا صعودش به رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ را قطعی کرد. تیم‌های ملی بسکتبال ایران و استرالیا در آخرین دیدار خود از مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2019 در سالن آزادی تهران به مصاف هم رفتند که این بازی با پیروزی 85 بر 74 ایران به پایان رسید. تیم ایران با این برد که در غیاب چهره‌های سرشناسی همچون حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی رقم خورد، رسماً و بدون هیچ حرف و حدیثی گام به جام‌جهانی 2019 در چین گذاشت.
کاراته ایران بعد از ۴۸ سال نایب‌قهرمان جهان شد
تیم ملی کاراته ایران در پایان بیست و چهارمین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان موفق شد برای نخستین بار در تاریخ این مسابقات عنوان نایب قهرمانی را در میان ۱۴۰ کشور حاضر کسب کند. این دوره از مسابقات که با حضور کاراته‌کاهای ۱۴۰ کشور جهان در اسپانیا جریان داشت، با قهرمانی ژاپنی‌ها و نایب قهرمانی تیم‌ملی کشورمان به پایان رسید. تیم‌ملی ایران با ۲ طلا، یک نقره و ۴ برنز روی سکوی نایب‌قهرمانی ایستاد. ژاپن با ۴ طلا، ۴ نقره
و 2 برنز قهرمان شد و فرانسه با 2 طلا سوم شد. اسپانیا میزبان این رقابت‌ها با یک طلا، 3 نقره و ۲ برنز در جای چهارم قرار گرفت. بیست و چهارمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان که از روز سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه با حضور ۱۱۱۷ کاراته‌کا از ۱۴۰ کشور جهان در اسپانیا آغاز شده بود.


Page Generated in 0/0163 sec