printlogo


کد خبر: 208021تاریخ: 1397/12/28 00:00
مروری گذرا بر محورهای بیانیه مهم و راهبردی «گام دوم انقلاب»
نقطه عطف 97

بیانیه مهم و راهبردی «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران که 22 بهمن امسال از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد را باید از جمله نقاط عطف سال 97 دانست، بیانیه‌ای که در حقیقت منشور فصل جدیدی از جمهوری اسلامی نام گرفته است.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند. در چنین نقطه عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» و برای ادامه این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف 4 دهه گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرمودند. بیانیه «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و بویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. در این بیانیه که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده است، مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی اینگونه عنوان شده است: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطا‌های خویش است اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست». رهبر معظم انقلاب همچنین در این بیانیه «صف‌بندی همه دشمنان اعم از حکومت طاغوت تا آمریکا» و برخی دولت‌های غربی و همچنین «نبود الگوی دقیق و تجربه شده در زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ناکارآمدی الگو‌های موجود آن روز» را به عنوان ۲ چالش اساسی در مقابل انقلاب اسلامی در ابتدا ذکر کردند. بخش مهمی از بیانیه گام دوم انقلاب، اشاره به اقدامات گسترده و دستاوردهای انقلاب اسلامی بود. در این راستا «تبدیل رژیم ننگین سلطنت استبدادی به حکومت مردمی و مردم‌سالاری»، «میدان‌دار کردن اصلی جوانان در حوادث و عرصه مدیریت» و همچنین «انتقال روحیه و باور «ما می‌توانیم» به همگان» به عنوان ۳ اقدام اساسی و اولیه که انقلاب اسلامی انجام داد، معرفی شده است. اشاره به آثار و نتایج پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از جمله دیگر محورهای این بیانیه راهبردی بود. در این راستا «تثبیت ثبات و امنیت کشور و تمامیت ارضی»، «جهش در عرصه علم و فناوری»، «تضمین و به اوج رسیدن مشارکت مردمی در مسائل سیاسی مانند انتخابات»، «ارتقای بینش سیاسی آحاد مردم»، «احیای مفهوم و کارکرد عدالت در ایران در همه سطوح»، «افزایش چشمگیر عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه» و همچنین «برجسته‌تر شدن نماد پر ابهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان» به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان شده است.
مهم‌ترین مأموریت‌های نسل جوان
 از جمله نکات قابل توجه در بیانیه گام دوم، مخاطب قرار دادن چندباره جوانان ایران اسلامی توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بود. در همین راستا رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه «رویش‌های انقلاب بسی فراتر از ریزش‌هاست و دست‌ودل‌های امین و خدمتگزار، به‌مراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است»، 7 توصیه را خطاب به جوانان مطرح کردند. در ادامه مروری گذرا بر این 7 توصیه رهبری را می‌خوانید.
حوزه علم و پژوهش: «باید به قله‌ها دست یابیم. باید از مرز‌های کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما به شدت بیمناک است، ناکام سازید».
حوزه معنویت و اخلاق: «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد. این بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است؛ و این تلاش و جهاد بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد داشت».
حوزه اقتصاد: «جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است. اینکه کسی گمان کند مشکلات اقتصادی صرفا ناشی از تحریم است و علت تحریم هم مقاومت ضد‌استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه گرگ است، خطایی نابخشودنی است».
حوزه عدالت و مبارزه با فساد: «اگر زمام اداره بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مومن و انقلابی و دانا و کاردان- که بحمد‌الله کم نیستند- سپرده شود امید اجرای عدالت و مبارزه با فساد برآورده خواهد شد ان‌شاءالله».
 حوزه استقلال و آزادی: «بدیهی است استقلال نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرز‌های خود، و آزادی نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزش‌های الهی و حقوق عمومی، تعریف شود».
حوزه عزت ملی و روابط خارجی: «امروز ملت ایران علاوه بر آمریکای جنایتکار، تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد می‌داند. درباره آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت».
حوزه سبک زندگی: «مقابله با سبک زندگی غربی، جهادی همه جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است».
 


Page Generated in 0/0212 sec