printlogo


کد خبر: 208060تاریخ: 1398/1/17 00:00
چهارگوشه

اسد: حوادث ونزوئلا  شبیه سوریه است
وزیر خارجه ونزوئلا که از هفته گذشته در سفر منطقه‌ای به چند کشور عربی به‌سر می‌برد، روز پنجشنبه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کرد. بشار اسد در این دیدار با اشاره به تحولات اخیر در ونزوئلا، گفت سیاست برخی کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا درباره ونزوئلا و مداخله آشکار در امور داخلی آن و محاصره و تحریم، به روشی تبدیل شده که این کشورها علیه کسانی اتخاذ می‌کنند که مخالف سیاست‌هایشان باشند. آنچه در ونزوئلا رخ می‌دهد شبیه رخدادهای سوریه است و هدف آن سلطه بر این کشورها و گرفتن استقلال آنهاست. چنین اقداماتی نقض قوانین بین‌المللی است و با مهم‌ترین اصول منشور سازمان ملل درباره احترام به حاکمیت کشورها و حق مردم در تعیین سرنوشت خود مغایرت دارد.

پاسخ ترکیه به تهدیدهای آمریکا درباره اس400 روسی
معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به ترکیه به دلیل اصرار برای خرید اس400 از روسیه هشدار داده و گفته است این کشور باید بین باقی ماندن به عنوان شریکی مهم در ناتو یا به خطر انداختن این مشارکت انتخاب کند. مایک پنس در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز در میزگردی در واشنگتن گفت: قرارداد سامانه دفاع موشکی اس400 با روسیه منعقد شده و موضوع به پایان رسیده است. آمریکا همچنین به آنکارا هشدار داد ادامه اصرار این کشور برای خرید سامانه دفاع موشکی اس400 ادامه حضور آنها در برنامه جنگنده‌های اف35 و تمام قراردادهای تسلیحاتی آتی با آمریکا را تهدید می‌کند. دسامبر 2017، ترکیه با روسیه قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس400 را امضا کرد و پس از آن فشارهای آمریکا بر آنکارا برای لغو این قرارداد آغاز شد.

درگیری‌های نظامی در لیبی با چراغ سبز سعودی
 خلیفه حفتر، ژنرال سابق ارتش لیبی که رهبری یکی از 2 گروه صاحب قدرت در شرق لیبی را در دست دارد، با برخورداری از حمایت چند کشور غربی اعم از انگلیس، فرانسه و ایتالیا، تصمیم گرفته دست به اقدام نظامی‌ زده و به طرابلس یورش ببرد و چه‌بسا همانند عبدالفتاح السیسی، دوست و متحد مصری‌اش، خود را به عنوان رهبر لیبی اعلام کند. نکته جالب توجه اینکه پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس با حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این شهر همزمان شده است و این به معنای آن است که مأموریت سازمان ملل به نقطه پایانی رسیده است. فایز السراج، رئیس دولت وفاق ملی در طرابلس که منصب فرمانده کل نیروهای دولت خود را نیز بر عهده دارد، وضعیت فوق‌العاده و آماده‌باش نیروها را اعلام کرده و از آنها خواسته است با هر گونه تهدیدی علیه امنیت و ثبات لیبی مقابله کنند و این به معنای وقوع درگیری‌های خونین در روزهای آینده است.

آسانژ در سفارت اکوادور ماندنی است
وزارت خارجه اکوادور اخبار مربوط به قصد اخراج جولیان آسانژ، مؤسس ویکی‌لیکس از سفارتش در لندن را تکذیب کرد و آن را شایعه دانست. وزارت خارجه اکوادور بیان کرد: اکوادور به شایعات، فرضیه‌ها و احتمالاتی که فاقد ادله و سند است پاسخی نمی‌دهد. گفتنی است روز گذشته برخی منابع از قصد اکوادور برای اخراج جولیان آسانژ از سفارتش در لندن طی ساعات و روزهای آتی خبر داده بودند. این در حالی است که دولت‌های غربی امیدوارند با فشارهایی که به اکوادرو می‌آید بالاخره آسانژ را دستگیر و دادگاهی کنند. آسانژ را طیف گسترده‌ای از اتهامات دوره کرده است و به نظر نمی‌رسد بتواند از این فشار شدید در دادگاه تبرئه شود.

بازداشت مسلمان‌کش نیوزیلندی تمدید شد
قاضی نیوزیلندی دستور داد روی «برنتون تارنت» عامل حمله به 2 مسجد در شهر کرایست چرچ برای ادامه روند دادرسی، آزمون سلامت روانی اجرا شود تا اطمینان حاصل شود که از نظر عقلی می‌تواند محاکمه شود. این قاضی اعلام کرد: برنتون تارنت، متهم استرالیایی تحت ارزیابی روانی که کارشناسان صحت عقل آن را انجام می‌دهند، قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که می‌تواند در برابر دادگاه قرار گیرد یا دیوانه است. وی جمعه در جلسه دادرسی به اتهامات خود شامل ۵۰ فقره قتل و ۳۹ مورد اقدام برای قتل حاضر شده و قاضی دادگاه رأی به اجرای ارزیابی سلامت روان داده و بازداشت وی را تمدید کرد.


Page Generated in 0/0048 sec