printlogo


کد خبر: 208070تاریخ: 1398/1/17 00:00
اخبار

 رئیس کل بانک مرکزی خبر داد
لغو حکم توقیف 1/7 میلیارد دلار  از دارایی‌های بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی از لغو حکم توقیف 7/1میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی خبر داد و این امر را پیروزی مهم حقوقی دیگر، برای جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا دانست. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در این باره تأکید کرد: در پی شکایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همکاری صمیمانه وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری و دفاعیات حقوقی قوی و مستدل حقوقدانان کشورمان، حکم توقیف 7/1 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه لوکزامبورگ لغو شد. دارایی بانک مرکزی با درخواست یک دادگاه آمریکایی به بهانه دست داشتن ایران در حادثه ۱۱سپتامبر توقیف شده بود.

ابلاغ مقررات وام قرض‌الحسنه ازدواج
 بانک مرکزی 10 فروردین‌ماه جاری در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال 1397 درباره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را برای اجرا ابلاغ کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر این اساس مقرر شده است: «به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از 1‏/1‏/1396 می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال 1398 سیصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت 5 ‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد».

بررسی طرح سپرده‌گذاری ارزی در کمیته ویژه
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی طرح سپرده ارزی در کمیته‌ای ویژه خبر داد. مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به طرح سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها گفت: این طرح که کمک بسیاری در راستای جذب سرمایه ارزی کشور در بانک‌ها می‌کند، در مجلس در حال بررسی است. وی با بیان اینکه ممکن است در خانه‌های مردم حدود 10 میلیارد دلار ارز وجود داشته باشد، بیان داشت: اگر این میزان سرمایه به سیستم بانکی بازگردانده شود تحولی در فضای اقتصادی کشور رخ می‌دهد اما این سوال وجود دارد که اگر بانک‌ها این میزان ارز را نگه دارند و به آن سود دهند، با چه شرایطی می‌خواهند سرمایه مردم را بازگردانند، آیا اسکناس ارز می‌دهند یا مانند سال‌های گذشته معادل ریالی سپرده را پرداخت می‌کنند.

افزایش حق مسکن کارگران معطل مصوبه دولت
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه طبق آخرین اطلاعات، مصوبه شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن به هیأت دولت نرفته است، گفت: اجرایی‌شدن افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن در فیش حقوقی فروردین‌ماه منوط به تصویب هیأت دولت است. هادی ابوی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره افزایش حق مسکن کارگران  در سال جاری گفت: طبق  آخرین اطلاعاتی که کسب کرده‌ایم، هنوز مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش حق مسکن کارگران به هیأت دولت نرفته است. وی ادامه داد: در هفته جاری  تصویب این مصوبه را پیگیری خواهیم کرد. مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در روزهای آینده باید به تصویب هیأت وزیران برسد تا در فیش‌های حقوق فروردین‌ماه کارگران اجرایی شود.

حباب  ۴۰۰ هزار تومانی سکه
در روزهای ابتدایی سال به‌واسطه تعطیلی، قیمت‌های اعلامی در بازار طلا و سکه آنچنان رسمی نبود اما در همین شرایط ارزش اونس جهانی بر بازار بسیار تعیین‌کننده بود.  به گزارش ایسنا، قیمت‌ها تا حدودی افت داشته و با توجه به ارزش ۱۲۹۳ دلاری اونس جهانی، ارزش هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار، طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار، نیم‌سکه ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۴۰ هزار و سکه گرمی ۸۸۵ هزار تومان بود. همچنین هر مثقال طلای خام ۱۷ عیار یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۲۹ هزار تومان قیمت داشت که با توجه به قیمت‌ها سکه تمام طرح جدید حدود ۴۶۰ هزار تومان حباب دارد.
 


Page Generated in 0/0053 sec