printlogo


کد خبر: 208085تاریخ: 1398/1/17 00:00
گزارش «وطن امروز» از سیل بی‌سابقه و خسارات گسترده آن در کشور و ضرورت امدادرسانی سریع‌تر و رسیدگی شایسته به خسارت‌دیدگان
آزمون خدمت جهادی

گروه اقتصادی: بارش‌های سیل‌آسا از روزهای آخر اسفند 1397 ‎آغاز شد. روزهایی که خانواده‌ها در حال خانه‌تکانی بودند تا گرد و غبار یک ساله را از اسباب و اثاثیه خانه بتکانند به ناگاه سیل خانه‌‌برانداز، خانه‌شان را با اسباب و اثاثیه‌اش برد. به گزارش «وطن امروز»، 2‌روز پیش از آغاز سال نو، ساکنان استان گلستان بویژه شهروندان شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان در پی وقوع سیل غافلگیر شدند. پس از آن، سیل بخش‌هایی از استان مازندران را در برگرفت اما این پایان کار نبود، چرا که روز 5 فروردین در کمال ناباوری سیل از دروازه قرآن شیراز مسافران را همراه با خودروهای‌شان تا کیلومترها برد. به‌دنبال آغاز موج جدید بارش‌ها در هفته نخست و دوم فروردین، هشدارهای رسمی درباره پر شدن سدهای استان‌های نوار غربی و جنوب غربی کشور بر نگرانی‌ها افزود. تمرکز مسؤولان بر استان خوزستان بیش از جاهای دیگر بود. پیش‌بینی‌ها گویای آن بود و هنوز هم است که با تداوم بارش‌ها و سرریز شدن سدها، بیشتر شهرهای استان خوزستان زیر آب خواهد رفت و حتی فاجعه انسانی روی خواهد داد اما در حالی که همگان حواس‌شان به خوزستان بود، در بالادست خوزستان سیل استان لرستان را درنوردید و شهرهای خرم‌آباد، پلدختر، معمولان، کوهدشت، الیگودرز، دوره، چگنی، دلفان و بخش‌هایی از الشتر و سلسله دچار آبگرفتی شدید شدند به ‌طوری که در برخی از مناطق ارتفاع آب به پشت‌بام خانه‌ها رسید.
سیل در 20 استان
بر اساس آخرین برآوردها بر اثر سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور بالغ بر ۴ هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شد و ۱۵‌هزار رأس دام عشایر تلف شدند. آمارهای وزارت جهاد کشاورزی تا 13 فروردین از بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور نشان می‌دهد این میزان خسارت ۷۳۱‌هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است. سیدمحمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی گفت: از مجموع خسارات وارده ۳۴ درصد به استان گلستان، ۱۳ درصد به خوزستان، ۱۲ درصد به مازندران، ۱۱‌درصد به لرستان، ۶ درصد به فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، همدان، خراسان‌شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و تهران خسارت وارد شده است. به‌گفته موسوی، در سیل اخیر ۴۹ درصد خسارت به زیربخش زراعت،۲۲ درصد به زیربخش آب، خاک و امور زیربنایی، ۱۶ درصد به زیربخش باغبانی و ۱۳‌درصد به زیربخش دام و طیور و آبزیان وارد شده است. وی اضافه کرد: ظرفیت‌های سخت‌افزاری وزارت جهاد کشاورزی شامل ۷۶۲‌دستگاه ماشین‌آلات عمرانی سنگین، سبک، تجهیزات لجستیکی برای مقابله با سیل اخیر به کار گرفته شد. همچنین ۱۴۰۰ نفر نیروی کارشناسی، ترویجی و خدماتی سازمان‌های جهاد کشاورزی برای کمک به اجرای برنامه‌های ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام شدند، ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و انهار لایروبی و لجن‌کشی شد و انسداد خروجی ۴۰ دهنه زهکش و ۳۰۰ مورد مزارع آبزی‌پروری و کانال‌های آبرسانی کشاورزی رفع شد. علاوه‌بر این در این مدت ۱۶۰ کیلومتر سیل‌بند،۵۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۰ کیلومتر شبکه برق چاه‌های کشاورزی مرمت شد. موسوی در ادامه اظهار داشت: در سیل اخیر، ۳۰‌هزار تن نهاده‌های دامی، ۱۰ تن بذر، ۱۰ هزار کیلوگرم گوشت، ۳۲۰ هزار کیلوگرم آرد، ۳ هزار کیلوگرم تخم‌مرغ، ۶ هزار پرس غذای گرم، ۱۵۰ تخته چادر استقرار دام و ۷ دستگاه نانوایی سیار تأمین و توزیع شده است. موسوی با اشاره به جابه‌جایی خانوارهای عشایری در معرض خطر سیل و تجهیز انبارها و مهمانسراها به منظور اسکان مسافران سیل‌زده، یادآور شد: ۴۰۰‌هزار رأس دام سبک و سنگین در سطح ۱۰۵‌روستا و مناطق عشایری جابه‌جا شده و اسکان موقت یافتند، همچنین ۲۸۰۰ رأس دام و ۵۰۰ هزار قطعه طیور تلف شده بر اثر سیل اخیر نیز دفن بهداشتی شده است.
معافیت ۵۰درصدی مالیات واحدهای تولیدی
از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت از معافیت ۵۰ درصدی مالیات واحدهای تولید استان‌های سیل زده خبر داد. رضا رحمانی با اشاره به مصوبات اخیر دولت برای صنوف اظهار داشت: مصوباتی که در این باره داده شد از همه حوادث مشابه خیلی بیشتر بوده است. دولت به این مسأله نگاه تسهیل‌گری دارد، البته تاکنون درباره صنعت مصوبه‌ای داده نشده است. مصوبات تاکنون حول محور مردم، کشاورزی، اصناف و اقدامات ضروری بوده است. رحمانی ادامه داد: دولت برای مصوبات حوزه صنعت منتظر تکمیل گزارشات است. در این‌باره شهرک صنعتی آق‌قلا را داریم که صددرصد آسیب دیده است. شهرک‌های دیگری هم داریم که آسیب‌های جزئی دیده‌اند. وی ادامه داد: وزارت کشور با همکاری فرمانداری‌ها و استانداری‌ها گزارش خوبی ارائه داده است؛ در استان گلستان واحدهای خوبی داریم. سال گذشته میانگین افزایش مصرف برق صنعتی در کل کشور بیش از ۷‌درصد ولی در گلستان بالای ۳۰ درصد بوده است و این مساله نشان می‌دهد استان گلستان از نظر صنعتی ظرفیت خوبی دارد. وی با بیان اینکه بسیاری از واحدها بیمه نبودند، گفت: میزان آسیب‌ها بسیار متفاوت است و این میزان به نوع محصولات بستگی دارد. به عنوان نمونه پودر لباسشویی اگر آب بخورد صددرصد از بین می‌رود. بسیاری از واحدها مواد اولیه‌شان را از دست داده‌اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه این شهرک از نظر زیرساختی باید ایمن‌سازی شود، تصریح کرد: البته استان‌های دیگری هم درگیر سیل هستند اما در روزهای اول با اتاق اصناف تهران، اصفهان، همدان، البرز، هرمزگان، مرکزی، قزوین و… برای کمک هماهنگ کردیم. وی با بیان اینکه فقط اتاق بازرگانی ایران ۳۰۰ میلیون تومان از منابع خودش به اتاق بازرگانی گرگان کمک کرد، تصریح کرد: ما علاوه بر وظیفه اصلی خودمان در صنعت، معدن و صنوف یک وظیفه اجتماعی هم داریم. رحمانی ادامه داد: مردم درخواست لوازم خانگی و فرش داشتند. از دوستان خواستم کمک‌ها را به این سمت ببرند تا بتوانیم نیاز اصلی مردم را تأمین کنیم. رحمانی با بیان اینکه دولت در حوزه اصناف تسهیلات کم‌بهره و قرض‌الحسنه تا سقف ۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته است، گفت: همین طور که دولت تاکنون در حوزه زندگی مردم، محصولات کشاورزی و صنوف مصوبات خوبی داشته است، برای صنایع هم مصوبات خوبی خواهد داشت.
فرصت‌ها و تهدیدها برای وزارت نیرو
از سوی دیگر وزیر نیرو با تشریح آخرین اقدامات این وزارتخانه برای مهار سیلاب گفت: بر اثر آسیب‌های ناشی از سیل‌های اخیر، برق حدود 2532 روستا قطع شد. رضا اردکانیان با اشاره به اینکه سدهای کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش خسارت سیل دارند، اضافه کرد: از 48 میلیارد متر مکعب آورد آب‌های کشور در سال آبی جدید، استان خوزستان صاحب امتیاز 28 میلیارد مترمکعب از این مقدار بوده و از 28 میلیارد متر مکعب خروجی آب سدهای کشور نیز 17 میلیارد متر مکعب مربوط به سدهای استان خوزستان و از این مقدار  هم حدود 6/5 میلیارد متر مکعب حاصل از سد دز بوده است. جالب اینکه همین 6/5 میلیارد متر مکعب بیش از 2 برابر گنجایش سد مخزنی دز است. اردکانیان افزود: در حال حاضر سد کرخه بیش از 6/5 میلیارد متر مکعب آب در خود جای داده است.  وزیر نیرو با اشاره به قطع برق برخی روستاها در سیل اخیر گفت: البته برق بخش‌هایی به طور عمد قطع شده که خطری در اثر تماس سیل پدید نیاید. روی هم رفته این سطح از آمادگی برای برقراری برق استان‌های خسارت‌دیده در سطح جهان بی‌سابقه است. اردکانیان درباره قطعی آب مصرفی استان‌‌های آسیب‌دیده هم گفت: در سیر آسیب‌های ناشی از سیل، حدود 62‌شهر و 2 هزار و 714 روستا دچار قطع آب شدند که از این تعداد آب حدود 2‌هزار و 351 روستا وصل و 363 روستا هم در حال وصل شدن است. وی تصریح کرد: در کشور حدود 146 هزار کیلومتر آبراهه اصلی و فرعی داریم که 75 هزار کیلومتر آن در اولویت آزادسازی تصرفات است که 2400 مورد سازه تقاطعی غیراصولی و بدون آب‌گذری شناسایی شده که برای آنها برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است. وی ادامه داد: از میان ۸۷۰ روستای استان لرستان نیز که بر اثر وقوع سیلاب با قطعی برق روبه‌رو شده بودند، مشکل بیش از ۷۷۰ روستا برطرف شده است و فقط ۹۷ روستای این استان با قطعی برق روبه‌رو است که در این مناطق به دلیل نبود راه دسترسی و مشکل معبر، برق‌رسانی صورت نگرفته است که به محض برقراری راه ارتباطی این روستاها مشکل آنها ظرف یک تا 2 روز آینده برطرف خواهد شد. به‌گفته اردکانیان، وقوع سیلاب‌های اخیر باعث شده تا ۲۰‌درصد تالاب هامون و هیرمند، ۷۰ درصد تالاب حله بوشهر، ۱۰۰ درصد تالاب گندمان بروجن، ۸۰ درصد تالاب چغاخور چهارمحال‌وبختیاری، ۹۰ درصد بخش ایران هورالعظیم، ۸۰ درصد تالاب بامدژ اهواز و ۴۰ درصد تالاب مهارلوی استان فارس آبگیری و پر شود. وزیر نیرو اضافه کرد: حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای ایران به ۳۵ میلیارد مترمکعب رسیده و وقوع سیلاب‌های اخیر موجب شده تا ۷۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پر شود. تراز دریاچه ارومیه نیز ۳۲ سانتیمتر افزایش پیدا کرده است. تالاب گاوخونی اصفهان هم پس از ۱۵ سال آبگیری شد.
خسارت 1600 میلیارد تومانی به ترابری
در همین حال شعبانعلی خاوری، مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تخریب 400 دستگاه پل، آسیب دیدن 5000 دستگاه پل و 11هزار کیلومتر راه در جریان بارندگی‌های نوروزی و وقوع سیلاب‌ها خبر داد. به ‌گفته خاوری، احتمال افزایش میزان خسارات وارده به راه‌ها، تاسیسات زیربنایی، ابنیه فنی، پل‌ها و آب‌روها، تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری تا 2000 میلیارد تومان هم وجود دارد. وی با اشاره به وجود 370 هزار پل و انواع آب‌رو در کشور افزود: اگر چه آسیب به ابنیه فنی و راه‌ها در بیشتر استان‌های کشور همه‌گیر بوده، با این حال برخی استان‌ها آسیب بیشتری دیده‌اند به طوری که آسیب‌ها در استان‌های لرستان و گلستان بسیار زیاد و در استان‌های مازندران، خوزستان و خراسان شمالی قابل توجه بوده است. وی ادامه داد: در آذربایجان غربی 139 دستگاه، در اصفهان 173‌دستگاه، در ایلام 395 دستگاه، در خراسان جنوبی 974 دستگاه، در خراسان شمالی 378 دستگاه، در خوزستان 246 دستگاه، در کهگیلویه و بویر احمد 350 دستگاه و در گلستان 373 دستگاه پل آسیب دیده‌اند. در لرستان نیز با توجه به اینکه هنوز آب فروکش نکرده، آماری جمع‌آوری نشده است. خاوری همچنین با اشاره به فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای رویارویی با بحران ناشی از بارش برف و باران گفت: از 25 اسفندماه که بارش برف و باران آغاز شده، 14 هزار راهدار با 10 هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری در سطح جاده‌ها مستقر و به صورت شبانه‌روزی به بازگشایی مسیرهای بسته شده مشغول هستند.
بیمه‌ بیکاری برای کارگران سیل‌زده
حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه تشکیل ستاد کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان لرستان اظهار داشت: این ستاد در راستای خدمات‌رسانی منسجم دستگاه‌های زیرمجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده تا هرگونه کمک و امدادرسانی با مدیریت و هماهنگی استانداری و مدیریت بحران به مناطق سیل‌زده ارسال شود. شاکرمی افزود: برای همه واحدهای اقتصادی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی در ستاد تسهیل و کارگروه‌ها درباره استمهال بدهی‌ها و تسهیلات ویژه احیای آنها اقدام می‌شود. وی تصریح کرد: همه کارگران آسیب‌دیده در سیلاب اخیر کشور و بویژه در استان لرستان مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.
قطار امداد راهی لرستان شد
پس از دستور سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن برای تشکیل قطار امداد و انتقال مواد غذایی، بارگیری محموله مواد غذایی از ایستگاه راه‌آهن تهران برای انتقال به مناطق سیل‌زده استان‌های لرستان و خوزستان انجام شد. با توجه به هماهنگی صورت گرفته با رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و همچنین معاون آب و فاضلاب تهران، قرار شد حدود ۱۰ هزار قوطی کنسرو، ۴ تا ۵ هزار بطری آب، بیش از ۵۰۰ تخته پتو و دیگر وسایل از ستاد اجرایی و
 15-10 هزار بسته آب از آب و فاضلاب تهران دریافت و با تشکیل قطار امداد این وسایل و همچنین خودروهای بارگیری شده امداد جهاد دانشگاهی (خودرو با بار آذوقه و امکانات) به وسیله قطار به محل‌های سیل‌زده مورد نظر اعزام و بین سیل‌زدگان توزیع شود. رسولی همچنین از ابلاغ مأموریت به مدیرکل راه‌آهن زاگرس (اندیمشک) برای تأمین امکانات مورد نیاز سیل‌زدگان خبر داد.
پرداخت خسارات سیل خارج از بودجه ۹۸
اگر چه در جلسه هیأت ‌وزیران، با اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به آسیب‌دیدگان موافقت شد اما دیگر نهادها نیز دست به کار شده‌اند. بر این اساس، دفتر مقام معظم رهبری 4 هزار پک لوازم خانگی و همچنین ۴ هزار رأس دام را به عنوان هدیه برای سیل‌زدگان استان گلستان ارسال کرد. این هدایا پس از فروکش کردن آب و با هماهنگی استانداری به خانواده‌هایی که وسایل زندگی آنها در این سیل از بین رفته است، تعلق خواهد گرفت.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: به مردم اعلام می‌کنم در پرداخت خسارت سیل تردیدی نکنند و در روبه‌رو شدن با خطر سیل جان خود را در اولویت قرار دهند. لاریجانی با اشاره به لزوم پرداخت خسارت به دامداران و روستاییان اظهار داشت: در سیل اخیر بر‌خلاف دفعات پیش که آقایان خلف وعده کردند، به‌سبب دستور رهبری نسبت به پرداخت به‌موقع خسارات آسیب‌هایی که به روستاییان وارد شده، اقدام می‌شود. وی با بیان اینکه معلوم نیست بتوانیم ردیفی برای پرداخت خسارت سیل در بودجه 98 ایجاد کنیم، افزود: در بودجه 98 متأسفانه ردیفی برای تأمین خسارت حوادثی مانند سیل دیده نشده و باید تصمیم دیگری برای تأمین پرداخت هزینه‌های خسارت سیل گرفته شود. وی درباره تامین علوفه مورد نیاز دام برای روستاییان هم گفت: اگر این منابع حدود 10 تا 15 میلیارد تومان باشد، می‌توان آن را به آسانی تامین کرد اما اگر بیش از این مقدار باشد باید به شکل دیگری تامین اعتبار شود. وی درباره ایجاد توقف برای بازپرداخت وام‌های کشاورزی تصریح کرد: درباره عقب انداختن وام‌های کشاورزی تصمیم‌گیری و تصویب شد کشت تابستانه انجام شود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز از پرداخت 710‌میلیارد تومان کمک بلاعوض به سیل‌زدگان خبر داد و در این‌باره اظهار داشت: این کمک‌ها در قالب 580‌میلیارد تومان هزینه جاری و 130‌میلیارد تومان در بخش عمرانی پرداخت می‌شود. وی افزود: یکهزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت نیز برای آسیب‌دیدگان از سیل در نظر گرفته شده است که سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت سود آن را به بانک‌ها پرداخت می‌کند.
پرداخت غرامت کشاورزان سیل‌زده
محمدابراهیم حسن‌نژاد، قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی نیز با اشاره به پرداخت نخستین مرحله از غرامت کشاورزان خسارت‌دیده سیل در گلستان یادآور شد: به بهره‌برداران بخش کشاورزی که محصولات‌شان را بیمه کرده‌اند خسارت پرداخت می‌شود. وی افزود: بیش از ۷۱ هزار مورد غرامت خسارت‌دیدگان در ۱۶‌استان کشور تاکنون توسط کارشناسان، ارزیابی شده است و تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان خسارت مابقی اراضی و واحدهای تولیدی را نیز ارزیابی کنیم.
حسن‌نژاد تاکید کرد: میزان خسارات پرداختی به سیل‌زدگان طبق تعهدات بیمه‌نامه‌هایی که از ما خریداری کرده‌‌اند محاسبه و پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه میزان خسارات بالاست، گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از خسارت جمع‌‌‌بندی شده است و این ارزیابی همچنان ادامه دارد. همچنین به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان، در سیل اخیر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی از بین رفته و ۳۲۰ هزار هکتار در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیده‌ است. مختار مهاجر افزود: ۷۷ هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش بیمه است و با حضور قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت غرامت‌های آنان آغاز شده است. وی افزود: برای مزارعی که بیمه نشده‌‌اند نیز طبق مصوبه هیأت دولت و متناسب با خسارات وارده تا سقف 2 میلیون تومان به ازای هر هکتار، غرامت پرداخت می‌شود.
هزار فقره وام 5 میلیون تومانی
محمدجعفر کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سفر به استان گلستان اظهار داشت: قرار شد یکهزار وام قرض‌الحسنه به مبلغ هر کدام 5 میلیون تومان از طریق بانک توسعه تعاون به خانواده‌‌های آسیب‌دیده اعطا شود. همچنین «تعویق مهلت پرداخت قسط آسیب‌دیدگانی که وام بانکی دریافت کرده‌اند» و «اعطای تسهیلات به تعاونی‌های آسیب‌دیده» از دیگر مصوبات معاونت تعاون در این سفر بود. از سوی دیگر سیدمجتبی حبیب‌نژاد، فرماندار شهرستان سیمرغ خاطرنشان کرد: به پیشنهاد استاندار مازندران و تایید معاون اول رئیس‌جمهوری واحدهای روستایی و شهری که در سیل اخیر صددرصد تخریب شده است، به ترتیب 35 و 50 میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه 10 میلیون تومان از این تسهیلات بلاعوض است، افزود: این وام‌ها با بهره 4درصد و بازپرداخت 12 ساله است. وی با اشاره به اینکه کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ارزیابی و بررسی خسارات واحد‌‌های مسکونی هستند، ادامه داد: طبق بررسی‌‌های اولیه حدود 800 خانواده روستایی و شهری بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند. فرماندار سیمرغ با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم ستاد بحران استان مازندران و تایید هیات دولت به هر یک از خانواده‌‌های سیل‌زده 4‌میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود، ادامه داد: واحد‌‌های مسکونی که نیاز به تعمیرات داشته باشند تا 12 میلیون تومان وام تعمیرات دریافت می‌کنند.
پرداخت کمک بلاعوض به سیل‌زدگان از امروز
اما علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن کشور از پرداخت 5 میلیون تومان کمک بلاعوض به سیل‌زدگان لرستان خبر داد که از امروز آغاز می‌شود. تابش افزود: در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف ستادهای معینی را برای ارزیابی خسارت مستقر کرده‌ایم و قول هم دادیم ما جبران خسارت را الان از منابع خودمان انجام می‌دهیم تا تأمین اعتبار شود، بویژه خسارت معیشتی مانند لوازم زندگی مردم را که 5 میلیون تومان بلاعوض سریع می‌پردازیم. وی ادامه داد: پرداخت خسارات را از استان‌های مازندران و گلستان شروع کردیم. تابش افزود: ستادهای معین در شهرستان دورود استان همدان، نورآباد استان قزوین، استان مرکزی، خرم‌آباد، استان اصفهان و پلدختر مستقر شده است. همچنین محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به سرپرست خانوارهای سیل‌زده تحت پوشش بهزیستی، علاوه بر کمک‌های دولت، بالغ بر ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض برای تعمیر و بازسازی مسکن پرداخت می‌شود. وی افزود: سامانه ثبت خسارت مددجویان بهزیستی فعال شده تا میزان خسارت وارده به طور کامل شناسایی شود. شریعتمداری تصریح کرد: به رئیس سازمان بهزیستی دستور داده شد همه مددجویان در مناطق سیل‌زده کمک هزینه معیشتی به میزان ۳  برابر مستمری را بگیرند که طبق گزارش دریافت‌شده این رقم برای برخی مددجویان مناطق سیل‌زده پرداخت شده و مابقی تا هفته آینده پرداخت می‌شود. یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده هم این بوده که مراکز نگهداری مددجویان و گروه‌های هدف جابه‌جا شده و به نقاط امن رفته‌اند.

یاری‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)
‌ محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پس از بازدید از مناطق سیل‌زده استان خوزستان و صحبت با مردم این مناطق اظهار داشت: 140 هزار خانه روستایی استان خوزستان توسط بیمه طرف قرارداد بنیاد برکت بیمه شده و تا سقف 35 میلیون تومان به خانه‌های آسیب‌دیده از طرف بیمه خسارت پرداخت خواهد شد. وی با اشاره به اینکه 3 قرارگاه «خدمت‌رسانی به مردم در شرایط بحران» در شمال و جنوب خوزستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) راه‌اندازی شده است، افزود: این ‌قرارگاه‌ها تاکنون اقدام به توزیع اقلام ضروری مورد نیاز مردم سیل‌زده کرده‌اند. وی با اعلام این خبر که دستور تهیه علوفه به میزان یکهزار تن برای دام‌های مردم مناطق سیل‌زده در الهایی، شعیبیه و کارون را صادر کرده است، تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تاکنون 114 دستگاه ماشین‌آلات از قبیل کمپرسی، لودر، بیل مکانیکی و قایق نیز برای کمک به مردم سیل‌زده در این مدت به کار گرفته است. بنیاد اجتماعی احسان برکت هم اقدام به ارسال 2 واحد درمانی سیار در قالب کاروان‌های سلامت احسان به مناطق سیل‌زده کرده است که تاکنون 7 هزار نفر از مردم شریف خوزستان را مورد درمان و ده‌ها قلم دارو را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده است. وی درباره کمک‌های ستاد در مناطق سیل‌زده لرستان تصریح کرد: در زمینه تامین اقلام ضروری 35 هزار آب معدنی، 65 هزار کنسرو، 50 هزار بسته نان لواش، یک تن خرما، 60 هزار عدد گونی، 2 هزار پتو، 2 تن شیرخشک، روزانه 4 هزار غذای گرم، 4 هزار بسته لوازم بهداشتی و تعداد مورد نیاز چادر، بیل، بادگیر و چکمه بین مردم سیل‌زده توزیع شد؛ همچنین یکهزار تن خوراک دام هم توزیع می‌شود.

رهبر انقلاب در جلسه ویژه بررسی اقدامات و امدادرسانی‌ها به استان‌های سیل‌زده کشور:
همه اقدامات لازم تا رفع مشکلات مردم سیل‌زده با جدیت ادامه یابد

گروه سیاسی: حضرت آیت‌‌‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی عصر روز سه‌شنبه (13 فروردین) در جلسه‌ای ویژه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، نیروی انتظامی و بسیج، مسؤولان ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادی و کمک‌رسان، ضمن دریافت گزارش از مسؤولان اجرایی و نظامی درباره آخرین وضعیت مناطق آسیب‌دیده از سیل و اقدامات انجام شده برای اسکان سیل‌زدگان، رسیدگی به مشکلات مردم و تصمیم‌های اتخاذ شده به منظور جبران خسارات در بخش‌های مسکن، کشاورزی، دامداری، زیرساخت‌ها و همچنین روند کنترل شرایط روزهای آینده در برخی استان‌ها گفتند: خدمات‌رسانی، هماهنگی بخش‌های مختلف و شور و شوق کمک‌رسانی و روحیه بسیج‌شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان بسیار برجسته بود اما باید همه تصمیم‌ها و اقدامات لازم، به‌صورت جدی پیگیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب‌دیده ادامه یابد. رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از گزارش‌های ارائه شده در این جلسه افزودند: خدمات انجام گرفته و هماهنگی میان دستگاه‌ها و حضور مسؤولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب‌دیده، از نکات قابل توجه این حادثه بود. حضرت آیت‌‌‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در کنار این نکات اما موضوع مهم‌تری نیز وجود دارد که آن هم مساله پیشگیری از ویرانی‌ها و خسارات است که باید از قبل پیش‌بینی می‌شد، زیرا سیل قابل جلوگیری نیست اما ویرانی و خسارت قابل جلوگیری است. ایشان افزودند: جدای از خسارات، موضوع صدمات روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، بلندمدت و تأثیرگذار است، بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری شود که صدمات و خسارات ناشی از اینگونه حوادث به کمترین میزان ممکن برسد. رهبر انقلاب اسلامی «لایروبی رودخانه‌ها»، «لایروبی سدها»، «آزادسازی حریم رودخانه‌ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگل‌ها» را از موضوعات بسیار مهم برشمردند و تأکید کردند: این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرح‌های مختلف آینده از جمله سدسازی‌ها، راه‌سازی‌ها، احداث راه‌آهن، و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده‌نگری لازم و جامع انجام شود. حضرت آیت‌‌‌الله خامنه‌ای موضوع پیگیری جدی تصمیم‌های اتخاذ شده در حادثه سیل در استان‌های مختلف را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در حادثه اخیر، مردم واقعاً کمک کردند و روحیه بسیج‌شوندگی مردم برای خدمت فوق‌العاده است که باید از این روحیه استفاده شود، ضمن آنکه همکاری خوبی میان مردم و مسؤولان به‌وجود آمد.
ایشان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از دستگاه‌های مختلف خاطرنشان کردند: در قضیه سیل اخیر صداوسیما، انصافاً عملکرد خوبی داشت.
در این جلسه پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور، وزیر نیرو و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و اقدامات انجام‌شده و خدمت‌رسانی به مردم بیان کردند.
معاون اول رئیس‌جمهور، سیل اخیر را سیلی کم‌سابقه و موجب درگیر شدن ۲۴ استان کشور برشمرد و افزود: در این حادثه، همه دستگاه‌ها و مسؤولان آنها با ظرفیت کامل در خدمت مدیریت بحران قرار گرفتند. اسحاق جهانگیری، دستور رهبر انقلاب اسلامی به نیروهای مسلح برای خدمات‌رسانی در مناطق سیل‌زده را بسیار راهگشا خواند و با تشکر از فعالیت‌های مردمی در مناطق آسیب‌دیده، خاطرنشان کرد: دولت مصوبات مهمی برای جبران خسارات وارد شده به مردم از طریق کمک‌های بلاعوض و تسهیلات با سودهای پایین داشته است. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیم‌های اتخاذ شده برای مدیریت آب‌های روان به سمت خوزستان گفت: از سپاه درخواست شده است برای هدایت آب‌های روان کانال‌هایی را در اطراف بستان و سوسنگرد احداث کند.
در ادامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حضور نیروهای مسلح از ساعات اولیه وقوع سیل در گلستان، گفت: پس از دستور فرمانده کل قوا، همه امکانات فنی و مهندسی برای حل مشکل مردم بسیج، و تأکید شد که همه اقدامات با هماهنگی دستگاه‌های مسؤول و ستادهای مدیریت بحران انجام شود. سپس وزیر کشور گزارشی از امدادرسانی به مردم در مناطق سیل‌زده بیان کرد و افزود: تدوین طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب برای همه استان‌ها، لایروبی سطوح و رودخانه‌ها، رفع تصرفات و آزادسازی حریم رودخانه‌ها، بیمه واحدهای مسکونی و ارتقای تجهیزات و دانش  هواشناسی جزو مواردی است که باید برای آینده در دستور کار قرار بگیرد.
همچنین وزیر نیرو با اشاره به تأثیر مثبت بارش‌ها بر آبگیری سدها و تالاب‌های کشور، از صدمات وارد شده به شبکه انتقال آب و برق کشور نیز گزارش داد و گفت: با توجه به سرازیر شدن آب‌ها  از سمت لرستان و ایلام به سمت خوزستان و سدهای این استان، تدابیر لازم برای مقابله با بحران اندیشیده شده است.
 


Page Generated in 0/0074 sec