printlogo


کد خبر: 208091تاریخ: 1398/1/18 00:00
«وطن‌امروز» از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده کشور و روند امدادرسانی گزارش می‌دهد
تخلیه اضطراری دشت آزادگان

گروه اجتماعی: در شرایطی که بخش‌هایی از مناطق سیل‌زده در استان‌های لرستان و گلستان همچنان با مشکلات گوناگونی مواجه هستند، خبرها از جنوب غرب کشور و منطقه خوزستان در 24 ساعت گذشته حکایت از تخلیه چند شهر و روستا در این استان دارد.
این در حالی است که از روز گذشته عملیات امداد‌رسانی توسط گروه‌های خودجوش مردمی، جهادی، دانشجویی و اقشار گوناگون جامعه در کنار سازمان‌های امدادی، خدماتی و نیروهای مسلح شتاب بیشتری گرفته است. وضعیت خوزستان به صورتی است که به دلیل افزایش آورد رودخانه‌های خوزستان تاکنون حکم تخلیه ۲ شهرستان به‌صورت کامل به همراه بخشی از شهرها و روستاهای پایین‌دست رودخانه‌ها صادر شده است. بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران خوزستان شهرستان‌های حمیدیه و دشت‌آزادگان باید به‌ صورت کامل تخلیه شوند و استاندار تنها از جوانان این دو شهرستان خواسته است در شهر بمانند تا در تسهیل امور کمک کنند.
کشته‌‌های سیل به 70 نفر رسید
احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام آخرین آمار تلفات حوادث سیل پایان سال 1397 و نوروز 1398 گفت: جمعا در 13 استان کشور، 70 نفر بر اثر سیل و حوادث مرتبط با آن، جان خود را از دست دادند. احمد شجاعی با اشاره به استان‌‌های دارای بیشترین تلفات گفت: استان فارس با 21، لرستان با 15 و گلستان و همدان با 8 کشته، استان‌‌های با بیشترین تلفات ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن هستند. به گفته وی، استان‌‌های مازندران با 6، خراسان شمالی با 3، قزوین با 2، کهگیلویه‌وبویراحمد با 2 و خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، قم و کرمانشاه با یک کشته، به ترتیب در رتبه‌‌های بعدی استان‌‌های دارای تلفات سیل و حوادث مرتبط با آن قرار می‌گیرند. رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: آمار تلفات اعلام شده سازمان پزشکی قانونی، مربوط به فوت‌‌های محرز شده است.
تخلیه 4 شهر خوزستان
این در حالی است که از روز گذشته در پی افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، دستور تخلیه فوری تمام شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه صادر شده است. با شدت گرفتن دبی رودخانه کرخه، استاندار خوزستان دستور تخلیه همه مناطق شهرستان دشت آزادگان شامل 4 شهر سوسنگرد، بستان، ابوحمیظه، کوت سیدنعیم و روستاهای تابعه را صادر کرد. مدیریت بحران شهرستان حمیدیه نیز بعد از ورود سیلاب به مناطقی از شهر، ساعت 2 بامداد شنبه، دستور تخلیه شهر حمیدیه را صادر کرد. همچنین دستور تخلیه شهر گوریه در بخش شعیبیه شوشتر نیز از پنجشنبه‌شب با ورود سیلاب رودخانه دز به آن اعلام شده بود. علاوه بر این دستور تخلیه نیمه غربی شهر الهایی در بخش مرکزی اهواز و منازل ساحلی شهر الوان در بخش شاوور شهرستان شوش اعلام شد. به دلیل اتصال رودخانه کارون به شهر دارخوین در این شهرستان، برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار، حکم تخلیه شهر و روستاهای حاشیه رودخانه کارون صادر شد. گفتنی است سیلاب رودخانه‌‌های کرخه، دز و کارون در استان خوزستان تاکنون باعث زیرآب رفتن چند منطقه از جمله شهر گوریه و روستاهای بخش شعیبیه شوشتر، روستاهای منطقه بامدژ و دهستان عنافچه اهواز، تعداد زیادی از روستاهای بخش شاوور و بخش فتح‌المبین شهرستان شوش، مناطق روستایی شهرستان‌های کارون، دشت آزادگان، هویزه و مناطقی از شهر حمیدیه و روستاهای مسیر خسرج شده است.
تخلیه ۱۱۰ روستای سیل‌زده
در همین باره سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تخلیه ۱۱۰ روستای سیل‌زده در خوزستان گفته است: پادگان‌ها، زائرسراها، مدارس، ورزشگاه‌ها و سایت‌های اسکان اضطراری پیش‌بینی شده است تا افراد سیل‌زده در آنجا مستقر شوند. بهنام سعیدی در ارتباط با آخرین وضعیت سیل در استان خوزستان گفت: تعدادی از شهرها و روستاهای پایین‌دست سد کرخه تخلیه شده‌اند. وی ادامه داد: به 110 روستا دستور تخلیه صادر شده که برخی از آنها به طور کامل تخلیه شده‌اند و تعدادی نیز هنوز در حال تخلیه هستند. سعیدی گفت: انتقال افراد سیل‌زده توسط سپاه، ارتش، هلال‌احمر، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های امدادرسان در حال انجام است و تلاش شده شرکت‌های مستقر در منطقه نیز در بحث کمک‌رسانی مشارکت کنند. وی تصریح کرد: همچنین تلاش می‌کنیم بازپخش سیلاب را در دشت داشته باشیم. همچنین باز کردن مسیرها، کانال‌ها و هدایت سیلاب به تالاب هورالعظیم برای صیانت از شهر از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.
وضعیت شهر اهواز
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه وضعیت شهر اهواز نگران‌کننده نیست، گفت‌: سیلاب بیشتر شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، بوستان و کوت سیدنعیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رفیع و ابوحمیظه را تهدید می‌کند. سعیدی گفت: کارگروه و تیم تخصصی، ورودی و خروجی سدها را رصد می‌کنند تا چنانچه خطری باشد وارد عمل شوند. وی گفت: مدارس شهرها و روستاهای تحت تأثیر سیلاب در استان خوزستان مانند دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه تا دوشنبه تعطیل شده و در صورت تمدید، اطلاع‌‌رسانی می‌شود، همچنین دانشگاه‌ها نیز تا 24 فروردین تعطیل شده‌اند. سعیدی گفت: در حال حاضر 25 هزار نفر در این منطقه اسکان اضطراری یافته‌اند. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با آخرین وضعیت سیلاب در منطقه پلدختر نیز گفت: مسیرهای دسترسی بیشتر شده است و امدادرسانی به صورت زمینی و هوایی در حال انجام است. وی گفت: اسکان‌ها در سایت‌های اضطراری انجام شده و توزیع چادر، اقلام ضروری و مواد غذایی در حال انجام است. سعیدی با اشاره به اینکه مواد غذایی به طور کافی در این منطقه توزیع شده، گفت: آب اکثر روستاها وصل شده، همچنین آب شهر پلدختر نیز برقرار است و در رابطه با گازرسانی نیز در جاهایی که خطری نداشته، وصل شده اما در جاهای خطرناک پس از بررسی کارشناسی برقرار می‌شود.
آسیب‌های ناشی از سوءمدیریت‌
اما درباره حادثه سیل در چند استان کشور دادستان کل کشور در اظهارنظری گفته است: حوادث تلخی که در روزهای گذشته رخ  داد برای مسؤولان و مدیران هشداری است که به هیچ‌وجه اجازه ندهند در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها ساخت و ساز انجام شود. حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به نزول برکات الهی از آسمان در طول ایام قبل و پس از نوروز و با ابراز تأسف از برخی گرفتاری‌ها و مشکلات که به دلیل سوءمدیریت‌ها و ضعف‌ها در مدیریت شهری برخی استان‌ها ایجاد شد، برای درگذشتگان حوادث اخیر غفران الهی و برای خانواده‌های جان‌باختگان صبر و شکیبایی را از درگاه خداوند مسألت کرد. دادستان کل کشور با اشاره به خسارات واردشده به برخی مناطق کشور به علت وقوع این سیلاب‌ها گفت: سیلاب‌های اخیر آسیب‌های مالی و جانی فراوانی در پی داشته است که البته موارد مالی آن قابل جبران است و امیدواریم مسؤولان و دست‌اندرکاران در جهت جبران این خسارات گام‌های لازم را بردارند. وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که حوادثی همچون سیل و زلزله ناگهانی رخ می‌دهد و جبران خسارت آنها نیازمند زمان است، البته مسؤولان با سعه‌صدر، تأمل و متناسب با امکانات موجود در جهت احقاق حقوق خسارت‌دیدگان تلاش کرده و زحمات زیادی کشیده‌اند.
رعایت نشدن اصول شهرسازی
حجت‌الاسلام منتظری تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها، لایروبی نکردن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم رعایت اصول شهرسازی را از جمله عوامل مؤثر در بروز سیل‌های اخیر دانست. دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به وقوع سیلاب در شهر شیراز و علل وقوع آن، یکی از علل اصلی این سیلاب را که منجر به خسارات جانی و مالی زیاد شد، تغییر مسیر رودخانه به جاده و خیابان عنوان کرد و گفت: اگر مدت زیادی در یک منطقه باران نبارید به معنای آن نیست که دیگر نخواهد آمد؛ در روزهای اخیر دیدیم سیل در رودخانه قم جاری شد در حالی که چندین سال بود در این رودخانه سیلی نیامده بود. بنابراین باید هوشیار باشیم و نباید هر مکانی را به فضای سبز تبدیل کنیم. حجت‌الاسلام منتظری افزود: متأسفانه سطح خسارات وارده به مردم و کشور زیاد است و طبیعتاً دولت هم با محدودیت منابعی که دارد بدون کمک مردم نمی‌تواند جبران خسارت کند. البته مردم عزیز هم مانند گذشته به میدان آمدند و در حد توان خود به دولت و سیل‌زدگان کمک کردند.
آخرین وضعیت امدادرسانی
معاون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر اقدامات انجام شده پس از سیل و آبگرفتگی در 5 استان لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان و ایلام را تشریح کرد و از امدادرسانی به بیش از 173 هزار نفر در این 5 استان خبر داد. شاهین فتحی درباره اقدامات انجام شده توسط سازمان هلال‌احمر در ۱۳روز گذشته پس از سیل و آبگرفتگی در استان لرستان، گفته است: از زمان وقوع سیلاب امدادرسانی در شهرستان‌های استان لرستان از جمله ازنا، پلدختر، الشتر، کوهدشت، نورآباد، الیگودرز، خرم‌آباد، دورود، دوره، چگنی و بروجرد انجام شده که طی آن حدود ۴۶ هزار نفر امدادرسانی شده‌اند. همچنین بیش از ۱۴ هزار نفر از افرادی که درگیر سیل و آبگرفتگی شده بودند به صورت اضطراری اسکان داده شدند و تخلیه آب از ۱۳۰۰ واحد مسکونی انجام شده است. فتحی درباره امداد هوایی انجام شده در این استان نیز گفت: در این بخش با توجه به عدم دسترسی زمینی تیم‌های عملیاتی به مناطق آسیب‌دیده، تعداد 6 فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در استان مستقر شده و فرآیند انتقال محموله‌های عملیاتی، نیرو و تجهیزات را بر عهده گرفته‌اند. همچنین در همین راستا با همکاری و پشتیبانی ۱۰ فروند بالگرد ارتش و سپاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، انتقال محموله‌‌های امدادی به منطقه انجام می‌شود که تاکنون بیش از ۱۰۰ سورتی پرواز در این منطقه انجام شده است.
اعزام موکب‌های اربعین
ستاد بازسازی عتبات عالیات در پی پیام سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه مبنی بر حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع‌مقدس و همراهی ستادهای بازسازی عتبات عالیات و اربعین کشور، برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده کشور بیانیه‌ای صادر کرد. در بخش‌‌‌هایی از این بیانیه اشاره شده است:  ستاد بازسازی عتبات عالیات با فوریت نسبت به اعزام مواکب برای امداد و خدمات‌رسانی به مردم غیور و سیل‌زده  استان‌های لرستان و خوزستان و سایر نقاط آسیب‌دیده از سیل‌های اخیر اقدام خواهد کرد. بدین منظور از تمام موکب‌داران کشور دعوت به عمل می‌آید با هماهنگی و در قالب موکب‌های اربعین حسینی به ارائه خدمات میدانی به مناطق سیل زده یا در معرض سیل‌های احتمالی آینده اقدام کنند.  از عموم مردم شریف ایران نیز  تقاضا می‌شود کمک‌های نقدی خود به سیل‌زدگان عزیز را از طریق سامانه # 233* (بخش اربعین) واریز و کمک‌های غیرنقدی خود را به ستادهای بازسازی عتبات عالیات سراسر کشور تحویل دهند. جهت اطلاعات بیشتر به سایت ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور به نشانی www.atabat.org مراجعه کنید.
هیأت‌های مذهبی کشور پای کار آمدند
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیأت‌های مذهبی از سراسر کشور برای امدادرسانی به شهروندان پلدختر پای کار آمده‌اند. حجت‌الاسلام مجید باباخانی اظهار کرد: سیل در پلدختر نه در مرحله آب‌گیری، بلکه در مرحله ویرانگری است. وی عنوان کرد: شورای هیئات سراسر کشور از استان‌های مختلف برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پای کار آمده‌اند. مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در لرستان نیز  هیات‌های مذهبی بسیار فعال بوده و برای کار جهادی و خدمات‌رسانی آستین بالا زده‌اند. باباخانی با اشاره به اینکه سیل‌زدگان پلدختر در آزمایش بزرگی قرار گرفته‌اند، ادامه داد: یک قرارگاه تبلیغی جهادی با هدف ایجاد هماهنگی در حوزه فعالیت‌های جهادی و تبلیغی تشکیل شده و فعال است. وی خاطر نشان کرد: با توجه به گستردگی دامنه خسارات، مردم نیز باید هر چه بیشتر پای کار آمده و به منظور امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان به ایفای نقش بپردازند. مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: کمک می‌کنیم موکب‌های اربعین در منطقه مستقر شده و در حوزه‌های مختلف کار کمک‌رسانی به مردم را انجام دهند. باباخانی ابراز امیدواری کرد از نیمه شعبان کار وارد مرحله ساخت و ساز شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی، ساخت مسکن برای سیل‌زدگان ادامه یابد.
بارش باران در ۲ روز آینده
بارش‌ها روز آینده در اغلب مناطق کشور غیر از شمال غرب و جنوب شرق ادامه دارد. روز دوشنبه سامانه بارشی کل کشور را فراخواهد گرفت که شدت بارش‌ها در شمال شرق، شرق سواحل دریای خزر و شمال سمنان خواهد بود. بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، سامانه بارشی در نیمه غربی کشور و بخش‌هایی از مرکز، شرق و شمال شرق کشور فعال است و موجب رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد در این مناطق شده است و در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی بارش‌ها به ‌صورت برف است.


Page Generated in 0/0060 sec