printlogo


کد خبر: 208095تاریخ: 1398/1/18 00:00
کارشناسان در گفت‌وگو با «وطن امروز» از ضرورت‌های رونق تولید در سال 98 گفتند
تولید داخلی مغلوب تبلیغات خارجی

اسد‌الله خسروی: مقام معظم رهبری در حالی سال 98 را سال «رونق تولید» نامگذاری کرده‌اند که ایران اسلامی از قابلیت‌های بسیار بالا و پتانسیل‌ زیادی در بخش‌های مختلف، نظیر منابع طبیعی، ذخایر ملی، نیروی فراوان کار، تکنیسین‌های فنی و... برخوردار است، بنابراین با تکیه بر توان داخل و خودباوری می‌توان تولید ملی را بخوبی در مسیر رونق پیش برد تا نه‌تنها تهدید‌ها و تحریم‌ها بی‌اثر شود، بلکه اشتغال‌زایی و توسعه همه‌جانبه اقتصادی کشور بیش از پیش نمود عینی به خود گیرد. به گزارش «وطن‌‌امروز»، وسعت قابل توجه جغرافیای ایران زمین که هر استان آن دارای قابلیت‌های خاص محیطی و بعضا منحصر به فرد است بر کسی پوشیده نیست اما ضعف مدیریت در تحرک‌بخشی و بالفعل کردن استعدادهای گوناگون موجب شده به جای رونق تولید ملی و ایجاد ارزش افزوده در کالاهای ساخت داخل، شاهد واردات بی‌رویه کالاهای خارجی باشیم، در واقع مصرف‌کننده تولید دیگر کشورها شده‌ایم. کارشناسان معتقدند فرهنگ غلط استفاده از کالاهای خارجی در کنار کم‌توجهی به داشته‌های خودی و نبود حمایت منطقی از بخش تولید، همراه با باز بودن دروازه ورود کالاهای خارجی و قاچاق موجب شده محصولات ساخت وطن در رقابت با کالاهای خارجی عقب بمانند. اکنون که دشمن با حربه تحریم، اقتصاد کشور را نشانه گرفته است، تهدیدها و تحریم‌ها باید به فرصت تبدیل شود تا با توجه به تولید ملی و تکیه بر توان داخلی نقشه شوم دشمن نقش بر آب شود. رهبر معظم انقلاب سال ۹۸ را «سال فرصت‌ها» خواندند و با تأکید بر اینکه تحقق شعار امسال یعنی «رونق تولید» موجب ایجاد تحول در بخش‌های مختلف، افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، اصلاح نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی و توازن بودجه‌ای خواهد شد، فرمودند: «معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی «سال فرصت‌ها» و «سال امکانات و گشایش» برای ملت ایران خواهد بود». ایشان با تأکید بر لزوم بررسی طرح‌های مقابله با تحریم و اجرای آنها، گفتند: «نباید از تحریم‌ها بنالیم و از تحریم‌کننده‌ها یعنی آمریکا و اروپا توقع زیادی داشته باشیم». هر چند بخش تولید در مسیر رونق‌بخشی نیازمند برنامه‌ریزی‌های منسجم و کارشناسی است چرا که برخی تصمیمات آنی و دستورالعمل‌ها مانع از رشد و توسعه آن می‌شود که برای رفع این موانع باید نسخه‌ای کارشناسی پیچیده شود، اما عمل به رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای رونق‌بخشی تولید فصل‌الخطابی است تا اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی با خود اتکایی در کشور ایجاد و تحریم‌ها بی‌اثر شود.
نوسان نرخ ارز، تولید را رونق نمی‌بخشد
در همین حال آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز»، درباره تحقق شعار سال 98 که به‌نام سال «رونق تولید» نامگذاری شده است، گفت: مقام معظم رهبری به این جهت سال جاری را به‌ عنوان سال رونق تولید نامگذاری کرده‌اند که در صورت رونق تولید، اقتصاد کشور نیز در مسیر پیشرفت و توسعه، شکوفا و مترقی می‌شود، چرا که شاخص ارزیابی رشد اقتصادی و اشتغال هر کشور برگرفته از رونق تولید است. وی با بیان اینکه رونق تولید رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و بهبود معیشت مردم را در پی دارد، گفت: البته باید به این نکته توجه شود که چگونه و با چه طرح و برنامه‌ای باید تولید را متحرک و مترقی کرد تا رشد اقتصادی افزایش یابد و اشتغال در کشور ایجاد شود. این استاد دانشگاه با بیان اینکه رونق‌بخشی تولید و اقتصاد کشور نیازمند اقدامات خاص، برنامه‌ریزی‌های منسجم و اتخاذ تصمیمات باثبات است، گفت: به طور مثال با ارز چند نرخی و تصمیمات خلق‌الساعه در تعیین نرخ ارز نمی‌توان به رونق تولید امیدوار بود، چرا که اگر قرار است نرخ ارز بی‌ثبات و دارای نوسان قیمتی باشد سرمایه‌گذاری در بخش تولید سخت خواهد شد و تولید، رونق نمی‌گیرد، زیرا منابع مالی به جای ورود به بخش تولید وارد بازارهای سفته‌بازی، سوداگری و موازی خواهد شد. از طرفی رئیس کل بانک مرکزی نیز نباید بگوید بازار باید نرخ ارز را تعیین کند، چراکه این اظهارات موجب سردرگمی تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران می‌شود. به گفته این اقتصاددان، بانک‌ها باید برای رونق تولید و تحرک بخشی اقتصاد کشور، نیاز مالی بخش تولید را فراهم کنند اما از آنجایی که نرخ سود تسهیلات بالاست و بانک‌ها نیز در پرداخت منابع مالی، دست‌اندرکاران بخش تولید را اذیت می‌کنند، بنابراین برای تامین سرمایه در گردش مراکز تولید، باید فکری اساسی شود و نرخ سود تسهیلات برای تولید‌کنندگان به‌صورت بهینه تعیین شود، زیرا تولید و رونق اقتصادی با نرخ سود بالا به سرانجام نمی‌رسد. بغزیان با بیان اینکه نظارت بر قیمت‌ها نیز باید بخوبی انجام شود، گفت: اگر نظارت بر قیمت‌ها در بازار ضعیف باشد هم تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده با مشکل مواجه می‌شوند.  وی تعیین نرخ سود بانکی را نیز شاخص مهمی در رونق تولید دانست و گفت: نرخ سود بانکی چنانچه منطقی و کارشناسی شده تعیین نشود مردم به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش تولید آن را در بازار‌های سودده غیررسمی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
فریب کالاهای خارجی و مارک‌دار را نخوریم
کیامرث جهانگیر، استاد دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز» درباره نامگذاری سال 98 تحت عنوان «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به رونق تولید، دارای پیام‌هایی است که تحقق این شعار می‌تواند نویدبخش توسعه اقتصاد کشور شود، چرا که با رونق بخش تولید کل اقتصاد کشور متحرک و شکوفا خواهد شد. وی با بیان اینکه البته بخش تولید مشکلات خود را دارد که باید با مدیریت درست و کارشناسانه حل و موانع سد راه آن برداشته شود، گفت: اگر بخش تولید مورد توجه و حمایت قرار گیرد، علاوه بر اشتغال‌زایی، بنیه اقتصاد کشور نیز تقویت خواهد شد که این موضوع به خوداتکایی و خروج اقتصاد کشور از بن‌بست کمک شایانی می‌کند. جهانگیر با تاکید بر اینکه تولید باید با استانداردهای جهانی همراه، کیفیت آن رضایت‌بخش و قیمت تمام شده آن نیز مناسب باشد، گفت: سازمان استاندارد و سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نیز باید نظارت دقیقی بر بخش تولید داشته باشند تا با ورود کالاهای خارجی، کالاهای تولید شده ایرانی به حاشیه نرود. این استاد دانشگاه همچنین بر توجه به تولید داخل و استفاد مردم از کالاهای داخلی تاکید کرد و افزود: نباید فریب تبلیغ کالاهای خارجی از کانال‌های ماهواره‌ای را خورد، چراکه مصرف کالاهای خارجی نه‌تنها فرهنگ بیگانه را به کشور تحمیل می‌کند، بلکه ریشه اقتصاد و تولید را می‌خشکاند. وی اضافه کرد: خرید کالاها با برندهای خارجی نابود‌کننده اشتغال و تولید داخلی است که متاسفانه در حال حاضر استفاده از محصولات برند‌های معروف خارجی، فرهنگ جامعه را در بخش مصرف تضعیف کرده  و این در حالی است که در کشور محصولات و کالاهای داخلی باکیفیت‌تر و قیمت تمام شده کمتر تولید می‌شود، بنابراین نباید بگذاریم فرهنگ بیگانه با فروش کالاهای خارجی به اصطلاح مارک‌دار بر فرهنگ مصرف ما تاثیرگذار شود و از سویی اشتغال و تولید ما را نابود کند. این استاد دانشگاه افزود: توجه به بسترسازی فرهنگی برای استفاده از تولید کالاهای داخلی ضروری است. علاوه بر این، مسؤولان باید برای کالاهای وارداتی مشابه ایرانی تعرفه‌های سنگین اعمال کنند و مانع از واردات بی‌رویه کالاهای خارجی به کشور شوند، زیرا هر کالای خارجی که به کشور وارد می‌شود منجر به پسرفت تولید داخل خواهد شد. وی با بیان اینکه تحریم‌ها اکنون باعث گرانی کالاهای خارجی شده است، گفت: اینکه کالاهای خارجی گران شده فرصت خوبی است تا ما نیز با نخریدن آن و روی‌آوری به خرید کالاهای ساخت داخل به تولید و اقتصاد ملی توجه کنیم.


Page Generated in 0/0067 sec