printlogo


کد خبر: 208106تاریخ: 1398/1/18 00:00
سیلاب به خوزستان رسید
انحراف آب کرخه برای نجات سوسنگرد و بستان

گروه اقتصادی: سیلاب‌ در شهرها و روستاهای نیمی از استان‌های کشور ادامه دارد و در این میان آنچه بر نگرانی مردم  در این استان‌ها افزوده است، نابود شدن دام‌ها و محصولات کشاورزی است. این مهم شهروندان را با نگرانی تامین معاش روبه‌رو کرده و خواهان آن هستند تا پس از بازگشت آرامش به شهر و دیارشان، بتوانند نان و روزی خود را با کسب‌وکار به دست آورند. در این میان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در تماس تلفنی با غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و نحوه امداد‌رسانی به سیل‌زدگان را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد که دولت برای پرداخت خسارت سیل‌زدگان آمادگی کامل دارد.
۳۵ جاده کشور بسته است
اگرچه پیش از این خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفته بود مسیر۶۰ کیلومتری خرم‌آباد- پلدختر به‌عنوان بخشی از محور ترانزیتی جنوب به شمال کاملا تخریب شده و امکان بازسازی آن در کوتاه‌مدت وجود ندارد اما دیروز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از انسداد محور هراز به دلیل ریزش کوه خبر داد و اعلام کرد: هم‌اکنون ۳۵ جاده کشور به دلیل مداخلات جوی مسدود است. از سوی دیگر احمد مرادپور، معاون استاندار لرستان با بیان اینکه راه ارتباطی ۲۵۰ روستای لرستان قطع است، گفت: بیشترین خسارت سیل به شهرستان پلدختر، معمولان و چگنی وارد شده است. وی با بیان اینکه راهداری‌های 15 استان برای کمک به لرستان مستقر شده‌اند، افزود: باید به‌فکر ایجاد یک راه‌ جایگزین به‌جای راه فعلی خرم‌آباد- پل‌دختر باشیم. وی تصریح کرد: راه ارتباطی نورآباد- کوهدشت هم قطع است. از سوی دیگر عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی و روستایی 2 استان سیل‌زده لرستان و خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر ‌محورهای ‌استان‌های لرستان و خوزستان بیش‌ از دیگر استان‌‌های سیل‌زده درگیر مشکلات پس از سیل است. وی ادامه داد: در استان لرستان حدود ۲۸۰۰ روستا داریم که از این میزان در ۵۲۸ روستا محورهای مواصلاتی به دلیل سیل بسته شده بود اما در حال حاضر بیش از ۳۰۰ محور مواصلاتی روستایی بازگشایی شده است. حسن‌نیا اضافه کرد: ‌طبق بررسی‌ها در استان لرستان اغلب مسیرهای روستایی در حوزه ۹ شهرستان مسدود است‌. در همین حال علی رستمیان، نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس گفت: تا جمعه گذشته ارتباط ۲۵۰ روستا در سلسله و دلفان با شهر قطع بود که این تعداد به ۸۰ روستا تقلیل یافته و ارتش و سپاه و بنیاد مسکن در تلاشند ارتباط این ۸۰ روستا را نیز با شهر برقرار کنند. وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی بر اثر سیل اخیر در سلسله و دلفان خسارت دیده‌اند و طبق گفته رئیس بنیاد مسکن، واحدهایی که تعیین خسارت شده‌اند، از شنبه کمک‌های بلاعوض خود را دریافت می‌کنند. رستمیان خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که بین ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد مسکونی در روستاها بین ۳۰ تا صددرصد خسارت دیده‌ است. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم با اعلام اینکه حدود 13 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب دیده، گفت: طبق برآورد اولیه آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر به بیش از 55 هزار واحد مسکونی نیاز دارند.
انحراف آب کرخه به مخازن تالاب هورالعظیم
اما سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از انحراف آب رودخانه کرخه به خط‌القعر کنار تپه‌های ‌الله‌اکبر و هدایت آب به مخازن تالاب هورالعظیم به منظور جلوگیری از آبگرفتگی شهرستان‌های سوسنگرد و بستان خبر داد. محمد در این‌باره اظهار داشت: با توجه به حجم آب رهاسازی شده از سد کرخه به منظور جلوگیری از آبگرفتگی شهرهای سوسنگرد و بستان، بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران خوزستان و تاکید استاندار، به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، با انحراف آب رودخانه کرخه به خط‌القعر کنار تپه‌‌های ‌الله‌اکبر و هدایت آب به مخازن تالاب هورالعظیم و همچنین با شکافت در دایک‌های منطقه و لایروبی رودخانه‌های منتهی به تالاب در منطقه رفیع، سرعت تخلیه آب بسیار بهبود پیدا کرده است. وی با بیان اینکه عملیات لایروبی و بازگشایی دایک‌ها همچنان توسط ماشین‌آلات قرارگاه ادامه دارد، افزود: به‌رغم اقدامات انجام شده، حجم آب رهاشده بیش از ظرفیت رودخانه‌های منطقه بوده و لازم است مردم شهرهای در معرض سیلاب براساس تصمیمات ستاد مدیریت بحران استان هوشیارانه اقدام کنند. سیدعبدالله موسوی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری نیز از استحکام‌بخشی بیش از ۱۰۰ کیلومتر از سیل‌بندهای حاشیه رودخانه‌های کارون و دز خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه‌های ستاد مدیریت بحران استان، احداث، تقویت و استحکام‌بخشی سیل‌بندهای نقاط شهری و روستایی کلانشهر اهواز و شهرستان کارون در کرانه این رودخانه‌ها با توجه به پراکندگی مناطق در وسعت پیش گفته در حال اجراست. موسوی یادآور شد: هم‌اینک ماشین‌آلات و تجهیزات به‌همراه نفرات شرکتی و پیمانکاران طرف قرارداد در 4 منطقه مشتمل بر کوت عبدالله، روستاهای شهرستان کارون، حوزه فعالیت شهرداری منطقه۴ اهواز، الهایی و روستاهای اطراف، منطقه دغاغله و سید خلف استقرار دارند.  از سوی دیگر علی نظری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: با اجرای عملیات اتصال زهکش‌های شمال شهر گمیشان، ظرفیت تخلیه آب این شهر افزایش یافته است. نظری اظهار داشت: در این عملیات که با بررسی، طراحی و نظارت کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای گلستان و توان ماشین‌آلات و تجهیزات سپاه پاسداران انجام شد، بیش از ۲۰ مترمکعب در ثانیه ظرفیت تخلیه آب شمال شهر گمیشان به تالاب گمیشان افزایش یافت.
جلسه ویژه سیل‌زدگان در مجلس
سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس از جلسه ویژه پارلمان برای رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان مناطق سیل‌زده کشور خبر داد. بهروز نعمتی در این‌باره گفت: براساس برنامه‌ریز‌ی‌های انجام شده، قرار است امروز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی و ویژه با حضور وزرای کشور و نیرو و همین‌طور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور داشته باشد. وی افزود: جلسه غیرعلنی مجلس تا ساعت 10 صبح ادامه دارد و قرار است مسؤولان و وزرای کشور و نیرو نیز گزارشی از روند رسیدگی به مناطق سیل‌زده کشور به نمایندگان مجلس ارائه دهند. وی خاطرنشان کرد: پس از گزارش‌های وزرای مربوط، نمایندگان شهرهای سیل‌زده نیز گزارشی از وضعیت بارش‌های اخیر و سیلابی که در این شهرها اتفاق افتاده به نمایندگان ارائه خواهند داد.
 


Page Generated in 0/0125 sec