printlogo


کد خبر: 208107تاریخ: 1398/1/18 00:00
اخبار

سیگنال نرخ ارز در فروردین کاهشی شد
بازگشایی بازار با دلار 13200 تومانی
گروه اقتصادی: دیروز به طور رسمی بازار نقدی ارز فعالیت خود را پس از نزدیک به 20 روز تعطیلی عیدانه شروع کرد. قیمت دلار در نخستین ‌روز کاری سال 98 روی کانال 13200 تومان بود که تعجب اغلب کنشگران ارزی را به دنبال داشت. پیش‌بینی‌ می‌شد مانند سال گذشته با اتمام تعطیلات، قیمت ارز جهش به خود ببیند که این مهم حداقل تاکنون روی نداده است. از سوی دیگر نباید از نقش ارز مداخله‌ای که با شروع به کار صرافی‌های بانکی دیروز با قیمت 12900 تومانی وارد بازار شد صرف‌نظر کرد. در همین حال یورو هم در بازار نقدی 15200 تومان و بدون افزایش قیمت فروخته شد. ارزهای رایج دیگر در بازار نقدی ارز مانند لیر ترکیه و درهم امارات هم بدون نوسان نسبت به روزهای پایانی سال گذشته قیمت خود را تثبیت کردند. این کنترل قیمت بانک مرکزی و عدم افزایش قیمت، سیگنال کاهشی بودن بازار در روزهای آتی فروردین را می‌دهد، البته هنوز که هنوز است اغلب فعالان بازار برای حرکت بعدی خود منتظر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و مشخص شدن قدرت نفوذ این بازار روی قیمت‌ها هستند. اما بازار موازی با ارز یعنی سکه و طلا آنچنان هم بدون نوسان نبود. دیروز سکه تمام بهار امامی با نزدیک به 100 هزار تومان افزایش نسبت به روزهای پایانی اسفند 4 میلیون و 730 هزار تومان معامله شد. طلای 18 عیار هم با 50 هزار تومان افزایش نسبت به دوره یادشده، 440 هزار تومان فروخته شد. کارشناسان بر این باورند که قیمت سکه، حبابی 500 هزار تومانی دارد و واقعی نیست. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در چند ماه اخیر اقبال به سرمایه‌گذاری در سکه نسبت به دلار بسیار افزایش پیدا کرده و همین موضوع موجب افزایش قیمت و حباب آن شده است.


وام بانکی ارزان  برای کشاورزان سیل‌زده
روز گذشته هیات وزیران تصویب کرد مبلغ 479 میلیارد و 300 میلیون تومان و همچنین تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به منظور جبران خسارت‌های بخش کشاورزی ناشی از سیل فروردین در استان‌های گلستان و مازندران اختصاص یابد. از این اعتبار، مبلغ 321 میلیارد تومان برای استان گلستان و مبلغ 158میلیارد تومان برای استان مازندران به منظور جبران خسارت‌های بخش کشاورزی که صددرصد تخریب شده‌اند، به صورت کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان در استان‌های یادشده در اختیار استانداری مربوطه قرار می‌گیرد تا با لحاظ پوشش بیمه‌ای واحدهای خسارت‌دیده برابر مقررات هزینه شود. همچنین مبلغ 2‌هزار و 216 میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان (با سود و کارمزد ۴ درصد) با راهبری بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل به این دو استان تعلق می‌گیرد که از این میزان یکهزار و 758 میلیارد تومان به استان گلستان و 458 میلیارد تومان به استان مازندران پرداخت می‌شود. گفتنی است بدهی و معوقات و چک برگشتی احتمالی آسیب‌دیدگان به بانک‌ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود. همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف است ظرف مدت 2 هفته از ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به تدوین دستورالعمل اجرایی نحوه و چگونگی پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت با هماهنگی وزارت کشور اقدام کند. بانک مرکزی نیز موظف است اصل تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده ناشی از سیل را به مدت 3 سال امهال کند. سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت یارانه سود و مانده مطالبات معوق شامل اصل و سود تسهیلات اعطایی به خسارت‌دیدگان این تصویب‌نامه را تضمین و تعهد می‌کند که هزینه‌های یادشده را پس از اعلام بانک مرکزی در لایحه بودجه سال بعد پیش‌بینی و منظور کرده و به شبکه بانکی پرداخت کند و این تضمین نافی مسؤولیت بانک‌های عامل در وصول مطالبات‌شان نیست.
همچنین بر اساس اعلام صندوق بیمه محصولات کشاورزی تاکنون800 هزار پرونده خسارت بخش کشاورزی تنظیم شده و کل خسارت بخش کشاورزی در 16 استان سیل‌زده کشور5 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. به گفته صندوق با توجه به اینکه هنوز آب سیل فروکش نکرده است، جزئیات دقیق‌تری از خسارت روشن نیست.


Page Generated in 0/0051 sec