printlogo


کد خبر: 208108تاریخ: 1398/1/18 00:00
اخبار

 بورس ۱۲۵۴ واحد رشد کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه ۱۲۵۴ واحد رشد کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، درجریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه تعداد 2 میلیارد و 156میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 622 میلیارد تومان در 207هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 1254واحدی در ارتفاع 186هزار و 535 واحد قرار گرفت. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند به‌ طوری که شاخص قیمت 361 واحد، کل 661 واحد، قیمت 461 واحد، آزاد شناور 1593واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به ترتیب 942 و 2412واحد رشد را به‌ثبت رساند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 825 میلیون ورقه به‌ارزش 303 میلیارد تومان در 135 هزار نوبت، آیفکس 14واحد افت کرد و در ارتفاع 2390واحد قرار گرفت.


با فروش سهام بانک‌ها اجرایی می‌شود
آغاز مرحله دوم ادغام ۵ بانک نظامی از امروز
ادغام ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه با فروش سهام بانک‌ها از امروز ۱۸ فروردین وارد مرحله دوم می‌شود. به گزارش خبرگزاری‌ها، ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح که از 11 اسفند 97 به‌طور رسمی اعلام شد، با آغاز فروش سهام این بانک‌ها وارد مرحله اجرایی می‌شود. بدین ترتیب از 29 اردیبهشت 98 پس از پایان فرآیند فروش سهام، درعمل ادغام 5 بانک وابسته به نیروهای مسلح شامل انصار، قوامین، مؤسسه کوثر، مهراقتصاد و حکمت ایرانیان در بانک سپه انجام می‌شود. طبق اطلاعیه‌های جداگانه‌ای که از سوی 4 بانک و مؤسسه منتشر شده، فروش سهام این بانک‌ها از دهه دوم فروردین‌ماه 1398 کلید می‌خورد. بر این اساس واگذاری سهام بانک‌های انصار، قوامین، مؤسسه اعتباری کوثر و مهر اقتصاد از امروز آغاز و اشخاص حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح می‌توانند نسبت به واگذاری سهام خود اقدام کنند.
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط انتقال سهام بانک‌های ادغامی بر اساس مجوز شورای عالی بورس با بیان اینکه، انتقال سهام افرادی که سهامدار بانک‌های ادغام ‌شده در بانک سپه هستند با مجوز شورای عالی بورس برای نقل و انتقال خارج از ساعت دریافت شده است، گفت: این سهام با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن منتقل می‌شود و تصمیم‌گیری به‌نفع سهامداران است. وی اظهار داشت: هر شخصی که تمایل داشته باشد می‌تواند سهم خود را به نهادهای دارای مجوز منتقل کند. وی با ابراز اینکه فرم‌هایی برای این نقل و انتقال‌ها طراحی کرده‌ایم، افزود: این فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنان با اختیارات خودشان می‌توانند سهام خود را واگذار کنند و اگر تمایل نداشته باشند باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که درباره سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تصمیم‌گیری می‌کند و هر حقوقی که به این افراد تعلق بگیرد به آنها ارائه می‌شود. محمدی تصریح کرد: اگر افرادی شکایت داشته باشند قوه قضائیه شعبه‌ای را انتخاب می‌کند که این افراد می‌توانند برای شکایات خود به آن مراجعه کنند. گفتنی است از 18 فروردین به ‌مدت 30 روز کاری تا 29 اردیبهشت 98 امکان استفاده از شرایط خرید سهام فراهم است که البته قیمت سهام قابل خرید برای 4 بانک و مؤسسه متفاوت است.

چک‌های پشت‌نویسی شده اعتبار دارد
چک‌های عادی در سال ۹۸ همچنان قابل ظهرنویسی فیزیکی و انتقال به اشخاص دیگر است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اگرچه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، همه چک‌های تضمینی پشت‌نویسی شده از درجه اعتبار ساقط است اما ظهرنویسی چک‌های بانکی همچنان معتبر است. بر این اساس هرگونه چک تضمینی فقط باید به نام فرد صادر و نقد شود به این معنا که چک‌های تضمینی در وجه حامل یا همراه با تغییر نام، در وجه کاغذ باطله‌ای بیشتر نیست. این بخشنامه فقط شامل چک‌های تضمینی است؛ ضمن اینکه مردم باید توجه داشته باشند از تحویل هرگونه چک تضمینی در وجه فرد دیگر یا در وجه حامل خودداری کنند. بانک مرکزی در این‌باره اعلام کرد این بخشنامه بانک مرکزی فقط شامل ممنوعیت ظهرنویسی چک‌های تضمینی است و چک‌های عادی در سال ۹۸ همچنان قابل ظهرنویسی فیزیکی و انتقال به اشخاص دیگر است. بر اساس تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون چک، ظهر‌نویسی چک‌های فیزیکی عادی تا ۲۹ آذر سال ۱۳۹۹ مجاز بوده است.


Page Generated in 0/0059 sec