printlogo


کد خبر: 208140تاریخ: 1398/1/19 00:00
چهارگوشه

نوه ملکه الیزابت  در 3 سرویس اطلاعاتی بریتانیا دوره می‌بیند
ولیعهد انگلیس در نقش جاسوس
ویلیام ویندسور، نوه ملکه انگلیس که از او به عنوان ولیعهد و بخت اصلی تصاحب تاج و تاخت بریتانیا پس از مادر بزرگ سالخورده‌اش یاد می‌شود، در حال تبدیل شدن به یک جاسوس خبره نیز هست. به نوشته روزنامه «گاردین»، کاخ سلطنتی «کنزینگتون»اعلام کرد شاهزاده ویلیام موسوم به «ویلیام ولز» یا دوک کمبریج طی 3 هفته اخیر برای آشنایی با سازوکارهای امنیتی و اطلاعاتی، دوره‌ای را صرف فعالیت در سرویس‌های جاسوسی انگلیس کرده است. بر این اساس او در ماه مارس با 3 سرویس «ام‌آی۶» (سرویس اطلاعاتی خارجی بریتانیا)، «ام‌آی۵» (سرویس اطلاعاتی داخلی بریتانیا) و «جی‌سی‌اچ‌کیو» (ستاد ارتباطات دولتی) هر کدام به مدت یک هفته همکاری داشته است. خود ویلیام در این باره توضیح داد: «گذراندن وقت در آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی‌مان و درک بیشتر سهم آنها در امنیت ملی ما، براستی تجربه‌ای قابل‌افتخار بود». او سال ۲۰۰۵ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و پس از آن 7 سال و نیم از عمر خود را در ارتش انگلیس گذرانده است.

2 کودک قربانی نزاع مسلحانه خانوادگی در شیکاگو
در جریان تیراندازی میان اعضای یک خانواده در شهر شیکاگو دست کم 6 نفر از جمله2 کودک زخمی شدند. به گزارش روزنامه «شیکاگوتریبیون» به نقل از پلیس فدرال، این حادثه تیراندازی روز شنبه حدود ساعت 18:20 به وقت محلی در منطقه «وست اینگلوود» در یک دورهمی خانوادگی به وقوع پیوست. به گفته پلیس شیکاگو، یک پسربچه 8 ساله از ناحیه سینه و یک دختر 10 ساله نیز از قسمت ساق پا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که هر دو در بیمارستان بستری شدند. به جز آنها یک زن و 3 مرد دیگر این خانواده  نیز زخمی شده‌‌اند که  ظاهراً وضعیت جسمانی این زن، وخیم است. جالب اینکه هنوز پلیس نمی‌داند آیا مظنونی خارج از این خانواده آنها را به گلوله بسته یا تیراندازی‌ها حاصل نزاع میان اعضای خانواده بوده است. شیکاگو که زمانی قطب صنعتی ایالات متحده بوده و کسانی مثل باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین فعالیت سیاسی خود را از آنجا آغاز کرده بودند، در اواسط دوران ریاست جمهوری اوباما به عنوان شهری ورشکسته اعلام شد و در حال حاضر بالاترین میزان جرم و جنایت و ناامنی را نسبت به جمعیت رو به کاهشش در میان کلانشهرهای آمریکا داراست. آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا روزانه به بروز خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در سراسر این کشور منجر می‌شود که در برخی موارد تعدادی جان خود را از دست می‌دهند اما لابی سلاح در آمریکا به اندازه‌ای قدرتمند است که کنگره حاضر به وضع قوانینی برای محدود کردن حمل آن نیست.

اصرار لهستانی‌ها بر دریافت غرامت سنگین از آلمان
نمایندگان لهستانی بر دریافت غرامت ۹۰۰ میلیارد دلاری از آلمان به خاطر اشغال خاک‌شان در جنگ دوم جهانی اصرار دارند. نشریه «و پلیسیه» در این‌باره به نقل از «یانوتس شژوتچاک» یکی از اعضای پارلمان لهستان نقل قول کرد: تا زمانی که آلمان بدهی خود در ارتباط با جنگ دوم جهانی را نپردازد- ما از مبلغی که کمتر از ۹۰۰ میلیارد دلار نیست، صحبت می‌کنیم- برلین باید به دلیل حملات خود به دولت لهستان تحت فشار قرار گیرد. «آندری دودا» رئیس‌جمهور لهستان نیز پاییز اکتبر گذشته در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «بیلد آم‌زونتاگ» گفته بود پرونده دریافت غرامت از آلمان همچنان باز است و چنین مساله‌ای مربوط به صداقت و مسؤولیت‌پذیری می‌شود اما در همان حال«رالف نیکل» سفیر آلمان در لهستان که بازتاب‌دهنده دیدگاه‌‌های نخست‌وزیر و دولت این کشور است گفته موضوعیت غرامت از لحاظ قانونی و سیاسی پایان یافته است. به همین دلیل برخی نمایندگان پارلمان، مقامات دولتی لهستانی را به نادیده‌ گرفتن غرامت این کشور در ۳۰ سال گذشته متهم کرده و این اقدام را رسوایی دانسته‌اند. از جمله شژوتچاک گفته است: «آلمان باید هزینه قابل‌توجهی برای پرداخت غرامت اختصاص دهد».


Page Generated in 0/0054 sec