printlogo


کد خبر: 208189تاریخ: 1398/1/20 00:00
چهارگوشه

آمریکا نبیه‌بری را هم تحریم می‌کند
آمریکا در نظر دارد به‌خاطر روابط طولانی‌مدت نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با ایران و حزب‌الله، تحریم‌هایی علیه وی اعمال کند. تارنمای نشریه اماراتی نشنال به نقل از منابع آگاه افزود: این اقدام دولت آمریکا می‌تواند مقامات حزب بری و حامیان مالی حزب وی را تحت‌الشعاع قرار دهد. طبق این گزارش، اقدام بالقوه برای تحریم بری در جریان سفر وزیر خارجه آمریکا به بیروت انجام شده است. یک مقام ارشد کاخ سفید این خبر را تایید کرد ولی اشاره‌ای به زمان اعمال تحریم‌ها علیه بری نکرده است.

جنایت جدید ائتلاف سعودی علیه یمنی‌ها
ائتلاف متجاوز سعودی، عصر یکشنبه در حمله‌ای خونبار به مناطق مسکونی واقع در صنعا 14 یمنی را که اکثر آنها دانش‌آموز بودند به شهادت رساند، این حمله همچنین 95 زخمی به همراه داشت. سخنگوی وزارت بهداشت یمن اعلام کرده است به دلیل شدت جراحات برخی مجروحان احتمال افزایش شهدا وجود دارد. حسن البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله در همین زمینه در صفحه توئیتر خود نوشت که یکی از بمب‌های این جنگنده‌ها به منطقه‌ای در مجاورت مدرسه الرایه اصابت کرده است. بر اساس آماری که مرکز حقوق و توسعه یمن منتشر کرد با گذشت بیش از یک‌هزار روز از جنگ ائتلاف سعودی- اماراتی علیه یمن، بیش از 15 هزار و 185 غیرنظامی در حملات هوایی جنگنده‌ها ائتلاف سعودی کشته شده که 3 هزار و 527 نفر از آنها کودک هستند.

وزیر امنیت ملی آمریکا استعفا کرد
وزیر امنیت ملی آمریکا که مسؤول اجرای بعضی سیاست‌های جنجالی آمریکا در امور مرزی بود از مقام خود استعفا کرده است. کرستین نیلسن در استعفانامه‌اش دلیلی برای رفتنش ارائه نکرده است. نیلسن از دسامبر سال 2017 وزیر امنیت ملی آمریکا بود اما به دلیل دفاع جانانه از بعضی سیاست‌های مرزی دونالد ترامپ با انتقادهای شدیدی مواجه شده بود. وزارتخانه تحت نظر او مسؤول اجرای پیشنهاد ساخت دیوار در مرز مکزیک و جدایی خانواده‌های مهاجران در مرز بود.  ترامپ اخیرا تهدید کرده بود مرز با مکزیک را خواهد بست اما بعد از این موضع خود کوتاه آمد و گفت یک سال برای متوقف کردن مهاجرت و قاچاق غیرقانونی به مکزیک فرصت می‌دهد. او پافشاری می‌کند که اوضاع در مرز مکزیک بحرانی است و برای دور زدن کنگره جهت تامین بودجه ساخت دیوار مرزی وضعیت فوق‌العاده ملی اعلام کرده است.

قطر: می‌توانیم دوبی و ابوظبی را در تاریکی فرو ببریم
رئیس مجلس شورای قطر تأکید کرد از ابتدای بحران در روابط دوحه با 4 کشور عربی، تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر دستور داده بود که این قضیه مدیریت شود به گونه‌ای هیچ فردی از این اختلافات متضرر نشود. احمد آل‌محمود در مصاحبه با شبکه روسیا‌الیوم گفت امارات همه چیز را با قطر قطع کرده جز گاز قطر. وی افزود: «اگر ما انتقال گاز به امارات را قطع کنیم و البته بر اساس قانون بین‌المللی این حق ما است، در آن صورت یک‌سوم دوبی و ابوظبی در تاریکی فرو می‌رود اما دستورات امیر قطر این بوده که هیچ فردی نباید از این اختلافات متضرر شود و آسیب ببیند». 4 کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) از خردادماه سال ۱۳۹۶ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمام گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.

سودان در آستانه جنگ داخلی است
منابع رسانه‌ای از تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تحصن در مقابل مقر وزارت دفاع سودان خبر می‌دهند. در پی تنش‌ها در سودان، برق به طور کامل در سودان یکشنبه‌شب قطع شد. سخنگوی دولت سودان روز گذشته در خصوص عواقب وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد. حسن اسماعیل تصریح کرد مخالفان برای بسیج کردن حامیان و پیروان‌شان از حدود 2 هفته پیش در حال تلاش هستند و در این راستا از نماد ششم آوریل استفاده می‌کنند. اسماعیل نسبت به عواقب وقوع جنگ داخلی به خاطر تنش‌های سیاسی در این کشور هشدار داد و گروه‌ها و سازمان‌های خارجی و اتباع مرتبط با تجمع مخالفان را به جمع‌آوری پول‌های زیاد برای حمایت مالی از جمع میلیونی مخالفان متهم کرد.


Page Generated in 0/0062 sec