printlogo


کد خبر: 208190تاریخ: 1398/1/20 00:00
بسیج کمک‌های مردمی از سراسر کشور برای مناطق سیل‌زده در جریان است
همت جهادی مردم
خوزستان همچنان در شرایط اضطرار

گروه اجتماعی:‌ این روزها با افزایش فعالیت‌‌های جهادی توسط گروه‌‌های مردمی، آمار و ارقام از حجم گسترده کمک‌‌های مردمی در مسیر استان‌‌های سیل‌زده حکایت دارد. کمک‌‌های مادی و مایحتاج مورد نیاز مردم سیل‌زده  که در شهرهای گوناگون توسط مردم و گروه‌‌های اجتماعی جمع‌آوری می‌شود، از طریق سازمان‌ها و نهاد‌‌‌هایی مانند هلال‌احمر و کمیته امداد در حال توزیع بین مردم سیل‌زده است. این در حالی است که با وجود امداد‌رسانی تمام سازمان‌ها و بسیج امکانات گروه‌‌های مردمی و سازمانی در مناطق سیل‌زده، هنوز مردم در برخی مناطق با مشکلات گوناگونی مواجه هستند و خبرها از اعلام هشدار از سوی مدیران برای هوشیاری مردم در برخی استان‌ها و بویژه خوزستان حکایت دارد. استاندار خوزستان در همین باره گفته است: «به دلیل اینکه با تهدید مواجهیم‌ خواستار تخلیه‌ زنان‌، خردسالان و سالمندان از مناطق پر‌خطر هستیم». در بسته گزارشی زیر به اختصار آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و همچنین اقدامات سازمان‌ها برای جمع‌آوری کمک‌‌های مردمی و میزان واریز کمک‌‌های مردمی بررسی شده است.
 

 

 دستور خروج مردم از ‌مناطق پر‌خطر
استاندار خوزستان با اشاره به ‌رها‌سازی آب از سدها گفت: ‌تاکنون به نحوی مدیریت شده که ‌شهرهای حوضه آبریز کرخه دچار آبگرفتگی نشوند اما چون با تهدید مواجهیم‌ خواستار تخلیه‌ زنان‌، خردسالان و سالمندان از مناطق پر‌خطر هستیم. غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه ورودی آب در کرخه همچنان بالای 2000 متر‌مکعب است، اظهار داشت: آب‌هایی که در حال رهاسازی از سد است مدیریت می‌شود و به نحوی عمل شده که تاکنون شهرهای حوضه آبریز کرخه درچار آبگرفتگی نشوند اما چون با تهدید مواجه هستیم در شهرهایی اعلام تخلیه داده شد که جدا خواستار تخلیه زنان، خردسالان و سالمندان هستیم. وی افزود: حوضه آبریز کرخه مثل قبل است و در حال رصد هستیم و در اهواز و آبریز کارون دبی رودخانه در حال افزایش است که در حال حاضر دبی ورودی کارون در مقطع اهواز 3200 مترمکعب برثانیه است که رقم قابل ملاحظه‌ای است و در حال مدیریت هستیم. استاندار خوزستان بیان کرد: در شیبان به علت شکستن سیل‌بند فرماندار دستور تخلیه صادر کرد و تلاشند‌ سیل‌بند ترمیم شود و سیل‌بند دوم نیز احداث شود اما برای رعایت احتیاط باز هم دستور تخلیه صادر شد. وی گفت: آبگرفتگی ورودی اهواز به علت حجم آب زیاد کرخه در بالاتر از حمیدیه از کانال شهید چمران به کانال حمیدیه در 50 کیلومتری است که مشکلاتی را برای ما پیش آورد اما قسمتی از آن منحرف شد.

 احتمال دارد سوسنگرد زیر آب برود
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: احتمالا کل شهر سوسنگر به زیر آب برود و مردم باید در جهت تخلیه خانه‌های خود به هشدارهای ستاد مدیریت بحران توجه داشته باشند. قاسم ساعدی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به بحران سیلاب در سوسنگرد اظهار داشت: قرار است خروجی آب سدها از امروز به 2400 متر‌مکعب بر ثانیه برسد و همین مسأله سبب نگرانی مردم شده است. وی افزود: مدیریت ستاد بحران دستور تخلیه شهرهایی مثل سوسنگر، رفیع و بستان را صادر کرده است اما مردم وابسته به زندگی خود هستند و نمی‌توانند خودشان را براحتی قانع کنند در یک چادر زندگی کنند. ناگفته نماند پس از هشدارهایی هم که مدیریت ستاد بحران در جهت تخلیه منازل داده است، تاکنون بیش از 80 درصد مردم این شهر خانه‌‌های خود را تخلیه نکرده‌اند. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه تصریح کرد: متاسفانه دولت باید استراحتگاه‌هایی را در اطراف دشت آزدگان تجهیز می‌کرد که این کار را انجام نداده و این اردوگاه‌ها را در اهواز تشکیل داده است که انجام این کار باب میل مردم نیست، چرا که مردم نمی‌توانند از خانه و کاشانه خود دور باشند.

 

 پرداخت ۲۳ میلیارد تومان کمک نقدی بلاعوض
رئیس کمیته امداد گفت: تاکنون ۲۳ میلیارد تومان کمک نقدی بلاعوض معادل 2 ماه مستمری به مددجویان سیل‌زده در استان‌های مختلف پرداخت شده است. سیدپرویز فتاح با حضور در مناطق سیل‌زده استان لرستان، از وضعیت مددجویان سیل‌زده در پلدختر بازدید کرد و افزود: تاکنون ۲۰ هزار خانواده مددجوی کمیته امداد در استان لرستان از سیل اخیر دچار آسیب شده‌اند و تعداد خانواده‌های خسارت‌دیده مددجویان از سیل، در سراسر کشور بیش از ۶۰ هزار خانواده است. وی به میزان کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت: مردم نیکوکار ایران تا روز گذشته(یکشنبه) ۴۳ میلیارد تومان برای سیل‌زدگان کشور به کمیته امداد کمک کرده‌اند که از این رقم ۲۰ میلیارد تومان نقدی و ۲۳ میلیارد تومان کمک کالایی بوده است. رئیس کمیته امداد تاکید کرد: از محل کمک‌های مردمی به امداد، تاکنون 5/11 میلیارد تومان کمک نقدی به سیل‌زدگان استان لرستان پرداخت شده است که این رقم برای هر خانواده مددجو معادل 2 برابر مستمری تا سقف یک میلیون تومان است. فتاح میزان کمک نقدی به مددجویان سیل‌زده در سراسر کشور را ۲۳ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این مبلغ از محل کمک‌های مردمی و منابع کمیته امداد بوده است.

 

 تحت‌ تأثیر همت مردم ‌قرار گرفتم
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در بازدید از مناطقی از خوزستان تحت تأثیر همت مردم قرار گرفتم، زیرا به‌رغم اینکه دولت اصرار زیادی به تخلیه دارد اما با ایستادگی و امکانات ابتدایی در حال مقابله هستند. سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی در جمع مردم خوزستان اظهار داشت: اخلاق و خدمت به مردم ‌مهم‌ترین بخش اساسی عرفان ‌است و به‌ نظر من جوانانی که سن‌شان به زمان جنگ نمی‌رسد، اینجا مکانی است که جهاد زمان دفاع‌مقدس را درک کنند. وی افزود: در حال حاضر بسیاری  اصرار می‌کنند که برای دفاع از حریم اهل بیت به سوریه اعزام شوند اما خوزستان در این حادثه نوعی دفاع از حرم است، زیرا دفاع از حرم چه‌چیزی بالاتر از این است که کرامت یک انسان  را حفظ کنید تا از خانه‌اش آواره نشود یا اینکه در اردوگاه‌ها کرامتش حفظ شود. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با بیان اینکه همه دفاع‌ها برای حریم انسانیت بود، گفت: در بازدید از مناطقی از خوزستان تحت تأثیر همت مردم قرار گرفتم، زیرا به‌رغم اینکه دولت اصرار زیادی به تخلیه دارد اما با ایستادگی و امکانات ابتدایی در حال مقابله هستند. وی ادامه داد: اگر با حفظ کرامت مردم و بدون خسارت انسانی این کارها را انجام دادیم بدون شک نتیجه مهمی می‌توانیم بگیریم. تصور بنده این است که از موج اصلی این بحران عبور ‌کردیم ولی در عین حال باید کمک کرد مردم دچار مشکل نشوند. البته احساس می‌شود مردم قدری ناراحت هستند اما در این موضوعات باید به مردم کمک کرد و آنها را التیام داد‌.
 

 

 اعزام جوانان مساجد تهران به پلدختر
مسؤول کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد تهران از اعزام نخستین‌گروه جوانان مساجد تهران به پلدختر خبر داد و گفت: مردم کمک‌های خود از قبیل پتو، لباس و مواد بهداشتی و خوراکی را به کانون‌های مساجد جهت ارسال به مناطق سیل‌زده تحویل دهند. حجت‌الاسلام غلامعلی قدیریان، رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد استان تهران در تشریح برنامه و فعالیت‌های این کانون‌ها برای امدادرسانی به سیل‌زدگان کشور به فارس اظهار داشت: به دنبال حادثه تأسف‌برانگیز سیل در برخی استان‌های کشور که به از دست دادن جان تعدادی از مردم و تخریب اموال و مزارع در ایام عید نوروز انجامید، کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد با لبیک به پیام رهبر معظم انقلاب در کمک به سیل‌زدگان در همه استان‌های کشور امکانات و ظرفیت‌های خود را بسیج کردند. وی اضافه کرد: در این راستا نخستین‌ گروه از کانون «راوی نور» منطقه فیروزآبادی شهرری ۱۴ فروردین‌ماه راهی پلدختر شد و بلافاصله با برپایی آشپزخانه اقدام به تهیه و توزیع غذا کردند، همچنین این گروه در زمینه لایروبی و پاکسازی منازل نیز مشغول فعالیت است. قدیریان گفت: مجموعه‌ای از کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع شده توسط کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد تهران نیز روز ۱۷ فروردین‌ماه به شهرستان پلدختر ارسال شد. رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد استان تهران افزود: کانون‌های استان تهران از روز شنبه ۱۷ فروردین‌ماه با محوریت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد استان تهران در حال جمع‌آوری کمک‌های نقدی در قالب صندوق هلال‌احمر و کمک‌های غیرنقدی مردمی هستند که به همین منظور خیمه‌هایی در سطح شهر تهران برپا کرده‌اند تا کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کنند.

 

 ۴ بیمارستان‌ خوزستان در معرض خطر آبگرفتگی
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌های خوزستان در خطر آبگرفتگی قرار دارند، از اعلام آمادگی استان‌های معین برای پذیرش بیماران خبر داد. کیانوش جهانپور درباره وضعیت تخلیه بیمارستان‌های استان خوزستان گفت: 4 بیمارستان در خوزستان در معرض خطر آبگرفتگی است که یکی از آنها روز گذشته تخلیه شد، همچنین بیمارستان اعصاب و روان اهواز نیز امروز تخلیه شده است. وی افزود: استان‌ها و بیمارستان‌های معین برای انتقال بیماران مشخص شده است و این آمادگی وجود دارد که در صورت آبگرفتگی هر یک از بیمارستان‌های منطقه، بیماران به استان‌های دیگر انتقال یابند. استان اصفهان نیز از آمادگی برای در اختیار قرار دادن ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی به این بیماران خبر داده است. جهانپور با بیان اینکه در هیچ یک از استان‌ها کمبود دارو وجود ندارد، توضیح داد: هیچ یک از مراکز درمانی تخریب نشده، بلکه برخی از آنها دچار آبگرفتگی شده است. بیمارستان منطقه پلدختر نیز در حال حاضر به بیماران خدمات ارائه می‌دهد. مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: به دلیل قطع راه‌های ارتباطی و محدودیت‌های پروازی بالگردها در مواقعی، محموله‌ها با تأخیر به دست بیماران می‌رسد.

 

 واریز ۶۹ میلیارد تومان کمک‌ از طریق هلال‌احمر
جمعیت هلال‌احمر از واریز ۶۹ میلیارد تومان کمک‌های نقدی مردم خیر و نیکوکار به شماره حساب این نهاد خبر داد. جمعیت هلال‌احمر با صدور اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی از حسن اعتماد مردم نوع‌دوست ایران اسلامی اعلام کرد: رقم مشارکت‌های نقدی مردم (واریز مستقیم به حساب) تا ساعت 8 صبح دوشنبه 19 فروردین‌ماه به مبلغ 690 میلیارد و 176 میلیون و 320 هزار و 251 ریال  رسیده است؛ این بدان معناست که مردم نوع‌دوست ایران رکورد کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه را شکسته‌اند. جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده از محل منابع داخلی خود برای سیل‌زدگان بالغ بر 663 میلیارد و 163 میلیون ریال هزینه کرده است که مبلغ کمک‌های مردمی جایگزین آنها نخواهد شد و در راستای جبران خسارات سیل‌زدگان مصرف شده و پس از آن گزارش اقدامات به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. مردم خیر و نیکوکار در حادثه زمین‌لرزه کرمانشاه، 63 میلیارد تومان کمک کرده بودند. مردم خیر برای کمک به هموطنان سیل‌زده می‌توانند از طریق شماره حساب 99999 در همه بانک‌ها به نام جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران کمک‌های نقدی خود را برای سیل‌زدگان پرداخت کنند. علاوه بر شماره حساب فوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مردم می‌توانند با شماره‌گیری شماره#112*780* بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها با استفاده از رمز دوم کارت خود کمک‌های نقدی‌شان را بپردازند. شماره کارت 6104337944449996 نزد بانک ملت نیز برای دریافت کمک‌های مردمی در نظر گرفته شده است.
 

 

 اولویت بسیج حفظ جان مردم است
سردار غیب‌پرور گفت: در استان خوزستان به دلیل حجم زیاد آب و شرایط خاص آن ۸ استان به عنوان معین جهت کمک‌رسانی و امداد‌رسانی انتخاب شدند. سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با حضور در مناطق سیل‌زده استان خوزستان با مردم ولایت‌مدار و سیل‌زده شهرستان حمیدیه دیدار و گفت‌وگو کرد. سردار غیب‌پرور در این دیدار گفت: بسیج خود را نوکر و خادم مردم می‌داند و اولویت اول آن حفاظت از جان مردم است و تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا در این امر مهم شرمنده نشویم. جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج اولویت دوم بسیج را مشارکت مردم بویژه جوانان بسیجی عنوان کرد و افزود: مردم ولایت‌مدار و خونگرم خوزستان با اعتماد به نهاد‌های مردمی، گروه‌های جهادی و همچنین مشارکت گروهی می‌توانند گام موثری در تسهیل این شرایط اضطراری بردارند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: در استان خوزستان به دلیل حجم زیاد آب و شرایط خاص آن ۸ استان به عنوان معین جهت کمک‌رسانی و امدادرسانی انتخاب شدند. سردار غیب‌پرور در همین باره اضافه کرد: با شرح وظایف و تقسیم کار برای استان‌های معین و پای کار بودن بسیجیان و جهادگران جای هیچ گونه نگرانی نیست و در اسرع وقت با تلاش همگانی مشکلات حل خواهد شد. جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج در این دیدار ابراز امیدواری کرد: بسیج در نظر دارد با همکاری بنیاد مسکن در ساخت واحد‌های مسکونی قدمی در جهت تسکین آلام مردم بردارد.
 


Page Generated in 0/0053 sec