printlogo


کد خبر: 208193تاریخ: 1398/1/20 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از سرنوشت نامعلوم بازار با تصمیم جدید دولت؛ توقف واردات گوشت با دلار 4200 تومانی
قیمت گوشت آزاد شد!
رئیس کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با «وطن امروز»: گوشت تنظیم‌بازاری با بی‌تدبیری فقط در تهران و کلان‌شهرها توزیع شده است

اسد‌الله خسروی: دولت در حالی واردات و عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری را متوقف و قیمت آن را آزاد کرده است که معلوم نیست سرنوشت تامین این کالای اساسی سبد مصرفی خانوارها چه می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، طبق گفته مسؤولان فقط 10 درصد نیاز کشور گوشت وارد می‌شود و بقیه تولید داخل است. تا پایان اسفند 10 درصد مورد اشاره با دلار 4200 تومانی تامین می‌شد اما دولت تصمیم گرفته برای واردات گوشت از ارز نیمایی(دلار 8 هزار تومانی) استفاده کند.
قصابی‌ها تعیین‌کننده قیمت گوشت!
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه واردات و عرضه گوشت قرمز ارزان و نصف قیمت  بازار متوقف شده است، گفت: از این به بعد گوشت قرمز با ارز نیمایی وارد و قیمت این محصول در بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: گوشت قرمزی که (تا روزهای گذشته) در بازار عرضه می‌شد با ارز 4200 تومانی به کشور وارد شده و قیمت آن ارزان بود اما از این پس گوشت قرمز با ارز نیمایی به کشور وارد و توزیع می‌شود. وی افزود: ایران خود تولیدکننده گوشت قرمز است و حدود 90 درصد نیاز کشور را تولید و تنها 10 درصد آن را وارد می‌کند و مشکلی برای تامین گوشت قرمز در کشور وجود ندارد. وی در پاسخ به اینکه قیمت گوشت قرمز شقه گوسفندی در بازار چقدر است، اظهار داشت: گوشت به وفور در بازار وجود دارد و قیمت آن در قصابی و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نحوه تعیین قیمت آن مانند سایر کالاها نظیر چای و شیرینی است! قبادی یادآور شد در یک مقطعی بازار گوشت قرمز به مشکل خورده بود و دولت به همین خاطر مداخله کرد اما در شرایط فعلی بازار خود را تنظیم می‌کند.
دولت باید به کم‌درآمدها یارانه خرید کالا بدهد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره توقف واردات گوشت ارزان دولتی گفت: اگر چه سال گذشته منابع هنگفت ارزی از بیت‌المال برای تامین گوشت ارزان تخصیص یافت اما ناتوانی دولت در مدیریت توزیع درست این کالا و بحث چگونگی اختصاص حواله ارز به وارد‌کنندگان آن که در جای خود سوال‌برانگیز است، موجب شد گوشت تنظیم بازاری ارزان، فقط در تهران و برخی شهرهای بزرگ به دست عده‌ای برسد و خیلی از شهرستان‌ها، روستاها و افراد ضعیف نتوانند به این کالا دست یابند. احمدعلی کیخا با بیان اینکه سیاست تامین منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی باید تغییر کند، گفت: تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی ناکارآمد و فسادبرانگیز است که نمونه آن را در تامین و توزیع گوشت قرمز مشاهده کردیم. به عقیده وی، واقعی شدن نرخ ارز و حرکت در مسیر واردات با نرخ ارز آزاد، البته با مدیریت درست و کارشناسانه به نفع تولید داخل است اما در این راه نباید حقوق مصرف‌کنندگان بویژه افراد ضعیف و کم‌درآمد جامعه نادیده گرفته شود. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه 14 هزار میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جدید تخصیص داده شده است، گفت: اگر بخش عمده‌ای از این رقم به بخش تولید اختصاص یابد به نفع کشور خواهد بود و بخش دیگر آن نیز در قالب یارانه نقدی یا کالایی باید به افراد ضعیف و جامعه هدف پرداخت شود.
شاید اصلا گوشتی وارد کشور نشده است
سعادت‌الله عباسی، معاون اسبق امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره تغییر شیوه تامین گوشت قرمز وارداتی توسط دولت از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی گفت: با توجه به تخصیص منابع فراوان ارزی برای واردات گوشت ارزان و نیز کمبود شدید این کالا که به تشکیل صف‌های‌های طولانی منجر شد، معلوم نیست اصلا گوشتی با ارقام و آماری که اعلام می‌کنند به کشور وارد شده باشد. وی با بیان اینکه مشخص نیست چه اندازه ارز به خرید گوشت قرمز تخصیص داده شده یا چه مقدار از این کالا به کشور وارد شده است، گفت: میزان گوشت وارداتی به نسبت آماری که ارائه می‌شود دارای ابهام است. عباسی افزود: در سال‌های قبل گوشت به مقدار کمی وارد و نیاز کشور به این کالا تامین می‌شد اما اکنون به خاطر نبود مدیریت صحیح در ساماندهی بازار گوشت، هر اندازه این کالا وارد کشور شود، تاثیری بر کاهش قیمت آن ندارد. وی افزود: ما در گذشته سالانه 35 هزار تن گوشت به کشور وارد می‌کردیم و نیازها برآورده می‌شد اما در تعجبم که چرا اکنون با ورود صدها هزار تن گوشت به کشور اما باید برای تهیه این کالای اساسی در جامعه تنش ایجاد شود.

 

دولت نرخ گوشت را آزاد کرد
با توجه به شکست طرح واردات و توزیع گوشت دولتی و تغییر در تصمیمات مسؤولان، می‌توان گفت دولت به شکست خود در کاهش نرخ گوشت اذعان کرده است. واردات گوشت با ارز 8 هزار تومانی به معنای دوبرابر شدن نرخ گوشت دولتی و دنباله‌روی دولت از نرخ قصابان و دلالان است. دولت بعد از ماه‌ها بحران گوشتی نتوانست قیمت این کالای اساسی را مدیریت کند و حالا این کالای اساسی به یک کالای لوکس برای نیازمندان تبدیل شده است. معلوم نیست با تصمیم جدید دولت آینده بازار گوشت چه می‌شود اما چیزی که مشخص است اینکه خود دولتی‌ها هم می‌دانند که گوشت 50 هزار تومانی دیگر یک رویاست!
 


Page Generated in 0/0116 sec