printlogo


کد خبر: 208206تاریخ: 1398/1/20 00:00
گزارش خبرنگار اعزامی «وطن‌امروز» از مناطق سیل‌زده خوزستان
پاسداری از مردم
سرلشکر سلیمانی: مشتاقان دفاع از حرم برای کمک به مردم به خوزستان بیایند

میکائیل دیانی: دوشنبه 19 فروردین: حدود یک ساعت در اتاق انتظار ساختمان فرماندهی قرارگاه کربلای نیروی زمینی سپاه به انتظار نشستیم تا جلسه سردار احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه تمام شود. کم‌کم افراد مختلف از جلسه خارج شدند؛ بعد از سلام و علیک، اول از همه موضوع جلسه را پرسیدم، ظاهرا کارشناسان آب و فاضلاب، زمین‌شناسی، منابع طبیعی، جغرافیا، مهندسان مزارع نیشکر و... جمع شده بودند تا مناطقی که می‌توان با احداث سیل‌بند یا انفجار در آنها جهت حرکت آب را از شهر‌ها به سمت دشت‌ها تغییر داد، تعیین کنند. انفجار ایجاد شده توسط قرارگاه کربلا در مرز هورالعظیم میان ایران و عراق توانسته بود شدت حرکت آب به سمت سوسنگرد را کُند کند و حالا بحث انفجار دیگری برای گسیل کردن آب به دشت‌های خالی پشت شوش تا چزابه مطرح است. پشت تپه‌های‌ الله‌اکبر پایین شوش می‌تواند یک مخزن بزرگ برای سیلاب باشد.
ساعت حدود 9:30 است و سردار می‌خواهد به جلسه شورای فرماندهان سپاه برود. با او همراه می‌شویم تا از وضعیت منطقه و کارهای انجام شده اطلاع کسب کنیم. طی مسیر همان طور که سردار مشغول بررسی اوضاع است، سؤالاتی را از او می‌پرسم.
  تمرکز سپاه روی چه مناطقی است؟
ـ مجموعه سپاه اعم از نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی مقاومت، نیروی قدس، قرارگاه کربلا و قرارگاه ابوالفضل با تمام توان‌شان وارد عمل شده‌اند. همچنین امکانات و تجهیزات مورد نیاز را از ستاد کل سپاه و نیروی زمینی برای ما فرستاده‌اند که اینها را در مناطق بحرانی به کار گرفته‌ایم. نخستین نقطه بحرانی ما شعیبیه شوشتر بوده که با تعدادی قریب به ۴۰ دستگاه کامیون‌ بزرگ برای انتقال مردم از روستاها به محل اردوگاه‌ها دست به کار شده‌ایم. 40 دستگاه کامیون هم به بام‌دژ اعزام کردیم برای تخلیه مردم و احشام‌شان، البته بعد از آب‌گرفتگی بیش از حد، نیروی دریایی وارد شد و با قایق‌ها تخلیه مردم را شروع کرد. نیروهای بسیج هم در مناطق بحرانی با مردم همکاری داشته‌اند؛ جهت پرکردن گونی، ایجاد سیل‌بند، کمک به تخلیه و کارهای دیگری که باید انجام می‌شد. در رفیع نیز دستگاه‌های مهندسی تیپ حضرت مهدی در شمال استان را به کار گرفتیم که در اندیمشک، شوش و دزفول وارد عمل شدند. در منطقه شعیبیه شوشتر هم تیپ 64 الحدید برای استحکام‌بخشی و تخلیه وارد عمل شد.  در اهواز تیپ حضرت حجت برای تخلیه وارد عمل شده، علاوه بر اینکه با امکاناتی که در اختیارشان گذاشتیم شروع کردند به ایجاد سیل‌بندهایی مثل زرگان، کوت سیدحمید و ... .
  وضعیت حمیدیه، سوسنگرد و بستان چگونه است؟
ـ در حال حاضر دبی آب در این مناطق بسیار بالاست. 20سورتی پرواز در این چندروزه داشتیم برای کارهایی که باید انجام می‌شد. یکی از کارهای ما کاهش سطح آب و انتقال آن به کانال‌ها و... بود. برای این کار تیم تخریب تشکیل دادیم. با انفجار دژ شهید باکری، آب را به سمت هورالعظیم انتقال دادیم که کار بسیار موثری بود. در نهر بحره نیز با انفجار، آب را به سمت هورالعظیم انتقال دادیم. همچنین در نهر شاکریه آب را به سمت چزابه انتقال دادیم.
در حمیدیه هم در حال حاضر مشغول جابه‌جایی مردم و احشام هستیم. مردم سوسنگرد را هم تخلیه می‌کنیم. اگر چه مردم مقاومت می‌کنند و تخلیه نمی‌کنند ولی ما تلاش می‌کنیم این کار انجام شود، بالاخره مردم تعلقاتی به شهر و خانه‌شان دارند. براساس اطلاعاتی که سازمان آب و برق داده دبی آب بسیار بالاست. آب بسیار زیادی از سمت پلدختر و خرم‌آباد آمده به سمت سدهای خوزستان و سدها پرشده و مجبورند آب را رها کنند که سیلاب بعدی هم خارج شود. بنابراین توصیه ما هم همین است که مردم با نیروهای نظامی و انتظامی همکاری کنند. حمیدیه، سوسنگرد، رفیع، بستان و روستاها باید تخلیه کنند که به امید خدا مشکلی برای‌شان پیش نیاید. ما هم همکاری می‌کنیم برای انتقال‌شان به اردوگاه‌های راهیان نور سپاه؛ در پادگان ثامن‌الائمه در حمیدیه، در فردجوانی، در پادگان جوادالائمه و اردوگاه شهدای هویزه، برای قریب به 120هزار نفر شرایط آماده شده است. مردم بیایند و مطمئن باشند مشکلی برای‌شان پیش نخواهد آمد. همانطور که سردار سلیمانی گفتند غذای‌شان را سپاه تامین می‌کند، چادرشان را هم هلال‌احمر تامین می‌کند. بنابراین تاکیدمان این است که تخلیه کنند که برای‌شان مشکلی به وجود نیاید. ما هم مدام پیگیر هستیم.
***
کارشناسان در ستاد بحران استانداری وضعیت آب‌های پشت سد و آب و هوای چند روز آینده را بیان می‌کنند؛ دبی ورودی و خروجی سدهای کرخه و دز برابر شده است و این خبری خوشحال‌کننده است، اگرچه هفته آینده دوباره سامانه بارشی فعال می‌شود و احتمال بالا آمدن سطح آب سد‌ها وجود دارد.
به سمت جنوب اهواز می‌رویم. از ساحل کارون به سمت منطقه کوت صالح حرکت کردیم.
سیل‌بند‌های خط ساحلی در اهواز هم سست شده است و نیروهای حراستی ساحل کارون می‌گویند از صبح ماموریت‌شان جلوگیری از حرکت آب به سمت بیمارستان امام خمینی شهر است که بیمارستان اصلی و مرکزی به حساب می‌آید.
سیل‌بندهای غیرکارشناسی در چند روستا مثل شیخ تمر در نزدیکی اهواز باعث شده جریان سیل که قرار بود به سمت دشت‌های مرزی برود، به سمت اهواز سرازیر شود.
قرارگاه خاتم با همکاری قرارگاه کربلا از ساعت ۱۲ شب تا ظهر روز بعد چند سیل‌بند درست کرده و چند انفجار برای انحراف آب از اهواز به سمت دشت‌های بیرونی انجام داده‌اند که تا حدودی موفقیت‌آمیز بوده است.
در کوت سیدصالح، کوت سیدامیر و روستاهای اطراف که در 5 کیلومتری منطقه جنوبی اهواز قرار دارند، مردم خود دست به ساخت سیل‌بند زده‌اند اما روستاها در اطراف کارون به صورت جزیره شده‌اند و آب اطراف روستاها را گرفته؛ اگرچه هنوز آب به روستاها نرسیده است اما مردم در ترس و دلهره به سر می‌برند.
قرارگاه‌های خاتم و کربلا در تلاشند با انحراف آب به سمت دشت‌ها، فشار آب را از این مناطق بردارند. مسؤول شورای کوت سیدصالح می‌گوید: 10 شبانه‌روز است مردم به صورت مستمر در حال سیل‌بند زدن هستند. مردان در روستا می‌مانند و زنان و بچه‌ها با قایق‌های سپاه به مناطق امن منتقل می‌شوند. موکب‌های مردمی هم روز و شب برای مردم غذا درست می‌کنند که از طریق قایق‌ها به دست آنها می‌رسد.
در حمیدیه وضعیت بحرانی‌تر است؛ تقریبا تمام روستاها زیر آب رفته. خانواده‌ها ابتدا میلی به خروج از روستاها نداشتند اما با اطمینان‌بخشی که سپاه برای محافظت از منطقه داده کم‌کم قایق‌های نیروی دریایی سپاه مملو از مردم عادی می‌شود و منطقه را تخلیه می‌کنند.
ارتش و نیروی مقاومت پادگان‌هایی را برای اسکان مردم زلزله‌زده فراهم کرده‌اند.
به گفته خدادادی، مدیر هلال‌احمر خوزستان، اردوگاه‌های شهید غلامی، شهید فرجوانی، ثامن‌الائمه و جوادالائمه برای اسکان موقت اهالی شهر حمیدیه تعیین شده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ادامه می‌دهد: پادگان میشداغ نیز برای اسکان موقت اهالی شهر بستان در نظر گرفته شده، ضمن اینکه سالن ورزشی و 120 کلاس در مدارس شهرستان هویزه برای اسکان موقت اهالی شهر رفیع تعیین شده است.
وی می‌افزاید: همچنین پادگان‌های 41 ثارالله، شهید حبیب‌اللهی و شهید مسعودیان و سالن‌های ورزشی خانه جوان، ناصرخسرو، مجموعه قدس و مجموعه تختی شهرستان اهواز و پادگان شهدای هویزه برای اسکان مردم شهر سوسنگرد تعیین شده است. همزمان با حضور ما در حمیدیه، سردار غیب‌پرور، فرمانده بسیج نیز آنجا حاضر است. وی می‌گوید: در استان خوزستان به دلیل حجم زیاد آب و شرایط خاص آن 8 استان به عنوان معین جهت کمک‌رسانی و امداد‌رسانی انتخاب شده‌اند.
جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج به مردم می‌گوید: بسیج در نظر دارد با همکاری بنیاد مسکن به منظور ساخت واحدهای مسکونی، قدمی در جهت تسکین آلام مردم بردارد.
از اهواز به سمت حمیدیه و سوسنگرد حرکت می‌کنیم؛ روستاهای حمیدیه زیر آب رفته‌اند و نیروهای امدادی با قایق در حال امدادرسانی هستند. بخش‌هایی از شهر حمیدیه هم زیر آب رفته است و بخش‌های دیگر با سیل‌بند‌های مردمی حفظ شده است اما سطح آب کرخه در این محدوده لحظه به لحظه بالا می‌آید. پل شریعتی که روی کرخه، حمیدیه را به سوسنگرد وصل می‌کند، پر تردد است و بسیاری از سمت سوسنگرد به سمت حمیدیه و اهواز در حرکتند. حدود ساعت ۶ بعد از ظهر دوشنبه که ما در کنار پل شریعتی حمیدیه- سوسنگرد بودیم، آب به سطح پل رسیده و در حال بالا آمدن بود.  خورشید دارد غروب می‌کند و ماشین‌ها از حمیدیه به سمت اهواز در حرکتند. پادگان‌ها برای پذیرایی از مردم سیل‌زده در اهواز و اطراف آن آماده شده است.
صفحه 4 را بخوانید


Page Generated in 0/0080 sec