printlogo


کد خبر: 208207تاریخ: 1398/1/20 00:00
در دومین روز سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، «خانواده شهدای ترور» از او به‌خاطر تلاش‌هایش برای اخراج گروهک تروریستی رجوی از خاک عراق قدردانی کرد
دشمن منافقین
دبیرکل بنیاد هابیلیان در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: عبدالمهدی اولین شخصیت عراقی بود که موضوع اخراج منافقین از خاک عراق را مطرح کرد

گروه سیاسی: نخست‌وزیر عراق در جریان دومین روز از سفر خود به ایران، ضمن تشرف به مرقد مطهر امام رضا(ع)، با تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی و همچنین دبیرکل بنیاد هابیلیان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق یک ماه پس از سفر حسن روحانی به عراق به تهران آمد تا درباره روند اجرایی شدن توافقات میان 2 کشور رایزنی کند. عبدالمهدی در جریان این سفر با رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و معاون اول دولت دیدار کرد و در پایان این سفر 2 روزه عازم مشهد مقدس شد تا ضمن تشرف به مرقد مطهر رضوی، با تولیت این آستان مقدس و همچنین استاندار خراسان رضوی نیز دیدار و گفت‌وگو کند. با این حال نکته مهم و قابل توجه درباره دیدارهای عبدالمهدی در مشهد مقدس، دیدار نخست‌وزیر عراق و سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) بود که در نوع خود بی‌سابقه بود. در جریان این دیدار، نخست‌وزیر عراق گفت: تلاش‌ها برای اخراج منافقین تنها کار اینجانب نبوده است و همه نخست‌وزیران سابق و مقامات عراقی در اخراج منافقین از کشور نقش ایفا کردند. عبدالمهدی با اشاره به حضور گروهک‌های تروریستی پژاک و پ‌ک‌ک در شمال عراق افزود: در زمان مرحوم جلال طالبانی همه عناصر این گروهک‌ها را در یک منطقه محاصره کردیم و تا حدود زیادی در محدود کردن آنها موفق بودیم. دبیرکل بنیاد هابیلیان نیز در این دیدار مراتب تشکر خانواده شهدای ترور را از تلاش‌‌های مردم و مقامات عراقی برای اخراج گروهک تروریستی منافقین از خاک این کشور در سال‌‌های گذشته به عبدالمهدی ابلاغ کرد. هاشمی‌نژاد همچنین از آمادگی کامل خانواده شهدای ترور برای همکاری با بازماندگان شهدای حوادث تروریستی عراق برای راه‌اندازی یک تشکل مشترک خبر داد که با استقبال نخست‌وزیر عراق مواجه شد. این دیدار البته نخستین ملاقات عبدالمهدی با بنیاد خانواده شهدای ترور نبود؛ نخست‌وزیر کنونی عراق 14 سال پیش نیز زمانی که معاون رئیس‌جمهور عراق بود، در سفر به مشهد با این مجموعه دیدار و بر اخراج منافقین از خاک عراق تاکید کرده بود. عبدالمهدی آذرماه سال 84 با اشاره به همکاری گروهک تروریستی منافقین با صدام گفته بود: «مطمئن باشید این گروه در عراق نخواهد ماند، ما آنها را از عراق اخراج می‌کنیم و آن دسته از اعضای این گروه را که مجرم شناخته شوند به دست عدالت خواهیم سپرد». وی همچنین تاکید کرد: «ما قبل و بعد از سرنگونی رژیم دیکتاتوری صدام، مخالف حضور این گروه در خاک عراق بوده‌ایم و همواره این گروه تروریستی را جزئی از ارتش صدام به حساب می‌آوردیم اما برخی گروه‌های مشکوک و دنباله‌روهای صدام، نه فقط از این گروه حمایت می‌کنند، بلکه امیدوار هستند از آنها علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند. این گروه تروریستی نه فقط فرزندان ایران را بلکه فرزندان عراق را نیز به شهادت رسانده، چون این گروه تروریستی جزئی از ارتش و دستگاه جاسوسی استخبارات صدام بوده است».
جزئیات دیدار نمایندگان خانواده شهدای ترور با عبدالمهدی
حالا عبدالمهدی در قامت نخست‌وزیر عراق به ایران آمده است. او در دومین روز سفر به ایران در مشهد مقدس پذیرای نمایندگان خانواده شهدای ترور کشور بود. دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به دیدار و گفت‌وگوی خود با نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: البته ما قبلا هم با جناب آقای عادل عبدالمهدی دیدار داشتیم اما در این دیدار درباره حوادث و جنایات تروریستی در کشورمان، مباحث مختلفی مطرح شد. آقای عادل عبدالمهدی اولین شخصیت عراقی بود که آن زمان به عنوان معاون رئیس‌جمهور عراق موضوع اخراج منافقین را از کشور عراق مطرح کرده و سیر اقدامات دولت عراق طی چند سال که پشتوانه ملت عراق را هم به دنبال داشت، موجب شد در نهایت شاهد برچیده شدن پایگاه فتنه‌انگیز منافقین در کشور عراق باشیم.
وی افزود: در این دیدار ضمن اینکه ما از اقدامات دولت‌‌های مختلف عراق و بویژه از خود آقای عبدالمهدی تشکر کردیم، برخی موضوعات دیگر هم مطرح شد؛ از جمله جنایت‌‌‌هایی که هر از چندی گروهک پژاک علیه مردم کشورمان انجام می‌دهد. در همین راستا به جنایت‌‌های این گروهک علیه مردم و خانواده‌‌های ایرانی اشاره و تاکید شد که هنوز هم برخی خانواده‌ها در ایران متاثر از اقدامات تروریستی در حال قربانی دادن هستند. در مقابل نخست‌وزیر عراق هم مسائلی را مطرح کرد، از جمله اقداماتی که دولت عراق در این زمینه انجام داده و خواهد داد.
هاشمی‌نژاد در ادامه افزود: از جمله پیشنهادات ما در این جلسه اعلام آمادگی کامل خانواده شهدای ترور برای همکاری با بازماندگان شهدای حوادث تروریستی عراق برای راه‌اندازی یک تشکل مشترک بود که در صورت تحقق، به عنوان 2 کشوری که از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم در جهان هستیم، می‌تواند نقش موثری را در بازتاب دادن جنایت‌‌های تروریستی در 2 کشور ایران و عراق داشته باشد. به گفته دبیرکل بنیاد هابیلیان، نخست‌وزیر عراق هم بشدت از موضوعات و پیشنهادات مطرح شده در این جلسه استقبال کرد.
هاشمی‌نژاد همچنین ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله هر 2 کشور به سمتی برویم که شاهد جنایت‌‌های تروریستی نباشیم. دبیرکل بنیاد هابیلیان درباره اهمیت و تاثیرات این دیدار و ملاقات‌‌های مشابه نیز گفت: بیشتر آن جنبه‌‌های مردمی مبارزه با تروریسم خیلی پراهمیت است. می‌دانید که تعاملات ایران با کشورهایی چون عراق و سوریه و کشورهای دیگر منطقه، منطقه را به سمت ثبات بیشتر و ریشه‌کنی گروهک‌‌های تروریستی خواهد برد، در حالی که دولت‌‌های حامی جریان‌‌های تروریستی نظیر برخی کشورهای اروپایی و بویژه هیأت حاکمه فعلی آمریکا، تلاش می‌کنند تا این واقعیت را معکوس جلوه دهند. همچنین در شرایطی که دولت‌ها و مردم منطقه روزبه‌روز در حال نزدیک شدن به هم هستند، تلاش آمریکا و کشورهای غربی بر این است که به بی‌ثباتی‌ها در منطقه دامن بزنند. از این جهت ملاقات و تعاملات گسترده قربانیان ترور در کشورهای منطقه از اهمیت دوچندانی برخوردار خواهد بود. به این ترتیب که علاوه بر تلاش‌‌های دولتی که در راستای تقویت صلح و ثبات در منطقه انجام می‌شود، خانواده‌‌های قربانیان ترور شده و بازمانده از جنایات تروریستی در اتحاد و تعامل با همدیگر بتوانند این موضوعات را در سطح عمومی و همچنین در سازمان‌‌های بین‌المللی مطرح کنند. معتقدم با توجه به تجربیات گسترده‌ای که بنیاد هابیلیان در این‌باره دارد، می‌تواند موثر واقع شود.
 

دشمنان به نقاط اقتدار ایران و عراق حمله کرده و دروغ‌پردازی می‌کنند
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مشترکات 2 ملت ایران و عراق گفت: دشمنان به نقاط اقتدار و پیوند ما حملات رسانه‌ای و دروغ‌پردازی می‌کنند، این حقد و کینه ناشی از خشم آنها از مودت مردم ایران و عراق حول ارادت به خاندان وحی است. به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در دیدار نخست‌وزیر عراق که شامگاه یکشنبه 18 فروردین‌ماه در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخ میان 2 کشور ایران و عراق اظهار کرد: میراث فرهنگی مشترک ایران و عراق سابقه تاریخی و مذهبی چند هزار ساله دارد و مهم‌تر از همه محبت اهل‌بیت(ع) قلب و روح مردم 2 کشور را به هم پیوند زده است. تولیت آستان قدس رضوی افزود: راهپیمایی اربعین به عنوان یک پدیده بی‎نظیر بین‌المللی، در کنار همه مزایای معنوی، قدرت و ثبات عراق را نشان می‌دهد. وی گفت: مشهد کانون عاشقان رضوی از سراسر دنیاست و ما سالانه میزبان میلیون‌ها عراقی عزیز هستیم و با افتخار به آنها خدمت می‌کنیم. مروی اظهار کرد: دشمنان به این نقاط اقتدار و پیوند ما حملات رسانه‌ای و دروغ‌پردازی می‌کنند، این حقد و کینه ناشی از خشم آنها از مودت مردم ایران و عراق حول ارادت به خاندان وحی است. تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه از توافق اخیر شما و رئیس‌جمهور ما در حذف هزینه ویزا تشکر می‌کنم، ادامه داد: قطعا همراهی شما و مردم عراق در شرایط تحریمی جمهوری اسلامی ایران، به تعمیق رابطه عاطفی و تاریخی 2 کشور کمک شایانی می‌کند. وی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی از هرگونه پیشنهاد جهت نقش‌آفرینی بیشتر در روابط 2 کشور استقبال می‌کند.


Page Generated in 0/0089 sec