printlogo


کد خبر: 208217تاریخ: 1398/1/21 00:00
اخبار

ژاپن برای 2 سال دیگر تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را تمدید کرد
گروه بین‌الملل: رسانه‌های محلی گزارش دادند دولت ژاپن تصمیم گرفته تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را برای 2 سال دیگر تمدید کند. این اقدام از سوی دولت ژاپن با هدف مجبور کردن کره‌شمالی برای انجام اقداماتی ویژه به منظور لغو برنامه‌های اتمی خود و شفافیت در اطلاع‌رسانی درباره شهروندان ربوده شده ژاپنی انجام شده است. دولت ژاپن در حالی این تصمیم را گرفته است که گمانه‌زنی‌هایی درباره مذاکرات بین کره‌شمالی و آمریکا درباره اقدامات آتی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی وجود دارد.
تحریم‌های ژاپن علیه کره‌شمالی شامل ممنوعیت واردات و همچنین ممنوعیت ورود کشتی‌های ثبت‌شده کره‌شمالی به بنادر ژاپن می‌شود. ژاپن و کره‌شمالی تاکنون روابط دیپلماتیک رسمی داشته‌اند اما یکی از مسائل بسیار حساسی که بین 2 کشور باعث تنش شده، ادعای ژاپن مبنی بر ربوده شدن شهروندانش در دهه‌های گذشته توسط کره‌شمالی بوده است؛ در حالی که پیونگ‌یانگ تنها ربودن ۱۳ شهروند ژاپنی را تأیید کرده است توکیو اعلام می‌کند که این افراد ۱۷ نفر هستند.
سال ۲۰۰۲ دولت کره‌شمالی 5 تن از ژاپنی‌های ربوده شده را به کشورشان بازگرداند و مدعی شده است مابقی مرده‌اند اما توکیو این ادعا را رد می‌کند و خواستار بازگشت همه آنهاست. اوضاع در شبه‌جزیره کره سال گذشته میلادی و با برگزاری چندین دیدار میان رهبران 2 کره بهبود یافت. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی همچنین 2 دیدار را با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا داشت که دیدار نخست در ژوئن ۲۰۱۸، تلاش برای ترغیب خلع سلاح کامل شبه‌جزیره کره با هدف توقف تمام رزمایش‌های مشترک کره‌جنوبی و آمریکا و حذف بالقوه تحریم‌های آمریکایی بود اما نشست دوم که فوریه ۲۰۱۹ برگزار شد، بدون توافقی پایان یافت. پیش از این نیز کره‌شمالی بارها توسط همسایگانش بویژه ژاپن و کره‌شمالی تحت فشار قرار گرفته بود اما با مقاومت این فشارها را از سر گذرانده است.
در همین حال آمریکا چند دور مذاکره نمایشی را با کره‌شمالی پیگیری کرد و در نهایت با بهره‌برداری تبلیغاتی از دیدارهای ترامپ و اون تحریم‌ها را علیه این کشور تمدید کرده و بعضا افزایش داده است.

تحریم تیم سعودی قاتل خاشقجی توسط آمریکا
 وزارت خارجه آمریکا ۱۶ سعودی را که در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد نقشی مستقیم ایفا کرده‌اند، در فهرست تحریم قرار داد.
 بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا، ۱۶ نفر از جمله سعود القحطانی، مشاور ارشد ولیعهد سعودی، ماهر مطرب سرتیم حفاظت ولیعهد سعودی و صلاح الطبیقی، متخصص کالبدشکافی در ارتش عربستان سعودی، در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند و از این پس امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت.
با وجود روابط نزدیک اعضای این تیم ترور با بن‌‌سلمان و جمع‌بندی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی صدور فرمان قتل توسط ولیعهد سعودی، دولت آمریکا از متهم کردن محمد بن‌سلمان خودداری کرده است.

دعوت روسیه از اون
یک رسانه چینی گزارش کرد دولت روسیه به طور رسمی از کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی برای سفر به مسکو دعوت کرده است و او احتمالا در آینده نزدیک راهی روسیه خواهد شد. طبق این گزارش، دولت کره‌شمالی هنوز به این درخواست پاسخ نداده است اما روسیه خواستار آن شده که این دیدار در سال جاری میلادی انجام شود. این رسانه چینی می‌افزاید به نظر می‌رسد کره‌شمالی تمایل دارد برای برون‌رفت از این شرایط، روابط با کشورهای دیگر بویژه روسیه را گسترش دهد. مشاور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید دعوتنامه دولت روسیه رسما در هفته گذشته تسلیم رهبر کره‌شمالی شده است و 2 طرف در حال رایزنی هستند تا این سفر در اسرع وقت انجام شود.
 


Page Generated in 0/0053 sec