printlogo


کد خبر: 208219تاریخ: 1398/1/21 00:00
چهارگوشه

هلاکت 4 تروریست ارتش آمریکا در افغانستان
4 نظامی تروریست آمریکایی در جریان حمله روز دوشنبه طالب‌ها در افغانستان به هلاکت رسیدند. ارتش آمریکا طی بیانیه‌ای خبر کشته شدن 3 نیروی نظامی و یک پیمانکار خود را در انفجار یک بمب در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام تایید کرده است در حالی که 3 تروریست دیگر ارتش آمریکا نیز در این انفجار مجروح شده‌اند. گروه طالبان در حالی مسؤولیت حمله اخیر را برعهده گرفته که در آستانه سومین دور مذاکرات با آمریکایی قرار دارد. کشته و زخمی شدن 7 نظامی تروریست آمریکایی در منطقه عمومی پایگاه هوایی بگرام می‌تواند بسیار عبرت‌آموز باشد، چرا که این بزرگ‌ترین پایگاه راهبردی اشغالگران آمریکایی‌ در افغانستان محسوب می‌شود که در فاصله 730 کیلومتری مرزهای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. بگرام نه‌تنها محل استقرار عمده هواپیماهای ترابری و جنگنده‌های پنتاگون و کشورهای ناتو و دیگر همپیمانان واشنگتن، بلکه محل رفت‌وآمد بسیاری از تروریست‌های دشمن ملت ایران و همدست با ارتش آمریکا از جمله عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی جندالله نیز است.

نماینده پاکستانی:
آمریکا در حال تقویت داعش به نفع اسرائیل است
نماینده ارشد مجلس ملی پاکستان و وزیر سابق این کشور اعلام کرد که رژیم صهیونیستی هیچ حقی برای تصرف بلندی‌ها جولان ندارد. «ریاض احمد فتیانه» به خبرنگار فارس در اسلام‌آباد گفت که حکومت پاکستان بشدت با سخنان ترامپ در این‌باره که بلندی‌های جولان جزو قلمروی رژیم صهیونیستی است مخالف است و همانند اشغال فلسطین که برای پاکستان حکم کشمیر را دارد، تسلط اسرائیل غاصب بر این بخش از خاک سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت. او ضمن پیش‌بینی آنکه سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپایی و هیچ یک از مجامع بین‌المللی حاکمیت صهیونیست‌ها بر بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسند درباره بیانیه اتحادیه اروپایی مبنی بر مورد مناقشه بودن جولان  ابراز نگرانی کرد، چرا که می‌تواند به این معنی باشد که اسرائیل هنوز می‌تواند به این منطقه تجاوز کند. البته فتیانه معتقد است تا زمانی که پاکستان و ایران و برخی دیگر از کشورها حامی فلسطین هستند اسرائیل نمی‌تواند به تجاوزهای خود ادامه دهد. این نماینده ارشد مجلس ملی پاکستان یکی از اهداف آمریکا برای تقویت داعش در سوریه و عراق را کمک به اسرائیل برای تصاحب جولان دانست و هشدار داد که واشنگتن بدون در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی سعی دارد در این زمینه با تل‌آویو همکاری کند اما اگر آمریکا به قوانین بین‌المللی و کشورهای دیگر احترام نگذارد سایر ملت‌ها نیز ارزشی برای واشنگتن قائل نخواهند بود.

معرفی رئیس‌جمهور موقت الجزایر
پارلمان الجزایر با رسیدن آرای نمایندگان به حد نصاب لازم، به اعلام خلأ در پست ریاست‌جمهوری رای مثبت داد. همزمان با این نشست پارلمان در ظهر سه‌شنبه، تظاهرات‌کنندگان در میدان البرید المرکزی الجزایر تجمع کردند. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی در محکومیت ادامه حضور چهره‌های نظام بوتفلیقه در راس کار در جریان مرحله گذار سر دادند. به‌رغم این مساله، پارلمان رای داد عبدالقادر بن‌صالح، رئیس مجلس الامه (مجلس سنا) به عنوان رئیس‌جمهوری موقت انتخاب شود. براساس ماده ۱۰۲ قانون اساسی الجزایر، رئیس پارلمان، ریاست‌جمهوری موقت کشور را تا زمان برگزاری انتخابات برعهده می‌گیرد اما جنبش مردمی و مخالفان با ریاست‌جمهوری بن‌صالح به دلیل اینکه او از سران نظام بوتفلیقه و از رهبران حزب تجمع ملی دموکراتیک بوده، مخالف هستند.

پوتین تصمیم ترامپ  درباره جولان را محکوم کرد
در اولین واکنش رئیس‌جمهوری روسیه، وی تصمیم همتای آمریکایی خود در زمینه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی را محکوم کرد. ولادیمیر پوتین دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکی‌اش در مسکو اظهار کرد: درباره به رسمیت شناختن جولان از سوی دونالد ترامپ به عنوان بخشی از اراضی اسرائیل باید بگویم آنها موضع روسیه را می‌دانند و این را وزارت خارجه روسیه توضیح داده است. پوتین تاکید کرد: این تصمیم با قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه تناقض دارد. این اولین واکنش رسمی پوتین درباره تصمیم ترامپ است. پوتین همچنین اعلام کرد، مسکو و آنکارا نتوانستند طبق توافق سوچی مرکز پیگیری اوضاع در ادلب را تشکیل دهند اما امیدوار است مشکلات حل شود.


Page Generated in 0/0125 sec